Traktorer och processorer

Gårdstraktor/Kompakttraktor

9 inlägg 1335 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om val av en ny traktor till en gård med specifika krav, bland annat en maxhöjd på 2,2 meter för att komma in i en port och att den ska vara lättkörd för en person med begränsad körförmåga. Grayscale beskriver sina nuvarande traktorer (MF35 och MF5435) och deras användningsområden, samt frågar efter råd på vilken maskin som skulle passa bäst.

Toker72 delar med sig av erfarenheter med Branson-traktorer och dess lyftkapacitet, medan aho föreslår att en kompaktlastare kan vara ett alternativ, men Grayscale förklarar att detta inte är aktuellt då den nya maskinen ska ersätta den gamla traktorn. Diskussionen berör även för- och nackdelar med olika fästen på frontlastare (Euro vs Trima) och vikten av att ha bakvikt vid tyngre lyft.

Det framkommer att Grayscale överväger att bygga om det gamla traktorgaraget för att kunna använda en högre maskin, vilket skulle lösa höjdproblemet. Toker72 rekommenderar provkörning och påpekar att Branson har få återförsäljare i norra Sverige, vilket kan vara ett hinder. Sammanfattningsvis finns ingen klar lösning, men en gemensam insikt om att provkörning är viktig och att maskinvalet bör baseras på lyftbehov och användarvänlighet.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam, utan starka meningsskiljaktigheter.
📌 Diskussionstyp: Felsökning / hjälp

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-06-03 21:39 | data: 1)
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Gårdstraktor/Kompakttraktor

Grayscale  
#905107Hej.

Det finns flertalet trådar här och på andra forum om detta ämne, men allas förutsättningar är annorlunda. Därför kommer ännu en tråd...

Jag är på gång att köpa en till traktor till gården, men kan inte bestämma mig för vad jag ska ha. Användningsområde blir först och främst flytt av material, vedpallar, snöskottning mm på gården, men i takt med att vi förhoppningsvis börjar bruka markerna mer o mer kommer det bli fler saker vi använder den till.
Två av kraven är en maxhöjd på 2,2m för att kunna komma in i en specifik port, samt att den ska vara lättkörd då sambon genomgått flertalet operationer.

För tillfället finns det en MF5435 och en MF35 att använda och båda används till det de är bra på.
35an körs främst på gården med flytt av vedpaller, potatiskupning/upptagning, drivning av vedprocessorn mm, men är väldigt tungkörd för tillfället. Har även nyss plöjt upp ett fält som inte sett en plog på 20+ år med den, och en renoverad harv ligger och väntar på att bli ihopskruvad innan våren kommer. Jag har dock en plan om att renovera den, vilket kommer sätta den ur spel en lång tid om jag känner mig själv rätt.
Den större 5435an körs ute i skogen med vagn, NIAB 5-15, och lunningsvinsch, samt skottas snö med. Den har lastare med Trima-fäste, skopa, gafflar och snöplog. Den är dock lite för otymplig på vår gårdsplan och sambon vägrar köra den, så jag får ta allt körande med den.

Jag har tittat på maskiner från 14 till 60hk, och kan inte riktigt bestämma mig. Ny eller begagnad spelar inte direkt någon roll. Budget är inte satt, men inte obegränsad. Just nu ligger ögat mot Bransons maskiner men vet inte om deras mindre maskiner skulle orka lyfta vedpallarna. Min MF35 bli väldigt lätt där fram när jag lyfter en pall med gafflar på trepunkten trots monterade framhjulsvikter. Farsan tycker jag ska kolla på Lovol, men jag har inte riktigt fastnat för dem.

Känner någon för att komma med input så är det mer än välkommet

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Gårdstraktor/Kompakttraktor

toker72  
#9051212,2 meter då blir det nog en maskin utan hytt vilket känns lite sisådär på en ny maskin. Jag har en Branson 6225C med lastare och den lyfter ju en säck på 1,5 m3 utan problem brukar oftast hänga på motvikt men det funkar bra utan också men då bör 4 hjulsdriften vara i för det blir lågt tryck på bakhjulen men är det slätt så funkar det ändå.

aho  
#905128Ett tips är att titta på en kompaktlastare istället för en traktor till, om det inte är så att den nya traktorn ska ersätta någon av de du redan har.

Kompaktlastare är inget att köra med i terräng, men på gårdsplaner och åker fungerar de utmärkt. Går att köra med även på ojämnare mark om man är försiktig. Väldigt mycket smidigare att göra alla mindre lastjobb med en midjestyrd maskin jämfört med en traktor med frontlastare, man ser mycket bättre och det är enklare finjustera. Finns de som är under 2.20 i höjd.

Användarvisningsbild

Grayscale  
#905141Veden kör vi runt med den större traktorn när den är nykluven så de vikterna behöver vi som tur är inte tänka på i detta fallet, utan endast när den är torr och ska in i ladugården. Det är också där intill vedförvaringen som den tänkta uppställningsplatsen för maskinen ska vara och som det är 2,2m fritt att köra in.

Kompaktlastare är inte ett alternativ då den nya ska både komplettera och ersätta den gamla när den plockas isär för renovering.

Börjar dock fundera på om man ska göra om tidsplanen och röja samt bygga om det gamla traktorgaraget (främst höja port och tak) som är fullt med bråte så att det går att använda redan denna sommaren. Då behöver jag bara ställa pallarna precis innanför dörren till vedförvaringen innan handtrucken tar över och jag kan ha en maskin som är högre än 2,20.

En stor nackdel för mig med Branson-maskinerna är att deras frontlastare har Euro-fäste vilket gör att vi måste ha dubbla uppsättningar gafflar, skopor mm då allt som redan finns hemma har trima-fäste. Visst, en adapter kan ju användas, men hur mycket väger de egentligen och hur mycket mindre kan man lyfta med dem då allt kommer längre ut?

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#905144Hur tungt har du behov av att lyfta ? Naturligtvis kommer Branson traktorn klara lyfta lite mindre med adapter mellan dels kommer lyftet ut en del och adaptern väger runt 60 kg men spelar det nån roll.

Användarvisningsbild

Grayscale  
#905150Jag vet faktiskt inte. För närvarande är väl det tyngsta en nykluven pall med ved och den tar vi ju som sagt med den stora traktorn. Men förhoppningen är lite djur inom några år och då blir det höbalar mm av okänd storlek.
Fick en fundering nyss om att välja någon maskin med frontlyft. Då kan jag bruka lite gamla redskap jag har i form av plogblad mm som använts till den lilla traktorn men man varit tvungen att backa med och med en adapter 3P-Trima kan jag nyttja den stora traktorns snöplog ifall behov finns.

Målet är inte att skaffa en till stor maskin utan hellre något mindre som är mer lättkört än en MF35, men den får ju inte vara för liten...

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#905151En Branson 25 serie lyfter en rundbal utan problem och det gör säkert Lovols 50 hästaren också även om den lyfter lite mindre än vad Branson gör men tunga lyft med en liten traktor kräver bakvikt min Branson lyfter nog max 700 kg på gafflarna utan motvikt med motvikt vet jag inte men har räckt till för mig. Om du funderar på nån av dom åk och provkör det gjorde jag och då blev valet enkelt priset är ungefär lika och Branson kändes bättre på allt för mig.

Användarvisningsbild

Grayscale  
#905157Provkörning innan är ett måste oavsett vad jag väljer. Men just Branson har endast öppet på vardagar och ligger några timmar bort från mig. Får se om de har demodag någon helg framöver i närområdet...

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#905198Branson har väldigt dåligt med återförsäljare inga alls i mellan norra Sverige tror nog försäljningen skulle öka en del om dom ordnade till lite fler visnings ställen man vill ju gärna se vad man köper. Bor själv i Hälsingland så hade väldigt långt till visning men om nån är intresserad kan jag visa min maskin som nu är några år.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).