mån 27 okt 2025, 15:12#897171Hej ! Jag undrar hur många liter Glykol som ryms i en Fiat 60-90 DT och om det skall vara den blå glykol som jag använt till ännu äldre traktorer ?
Traktorer och processorer
Kylvätska
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 28 okt 2025, 11:03#897216Blå glykol från känd leverantör är helt ok.
Volymen ligger kring 10 liter om det är en fyrcylindrig motor vilket jag har för mig 60-90 har.
Volymen ligger kring 10 liter om det är en fyrcylindrig motor vilket jag har för mig 60-90 har.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tis 28 okt 2025, 21:16#897298Färgen har ingen betydelse, det som är noga är att inte blanda ethylene och propylen.
Liljemark Skogsavverkning
Riktiga män kör utan tändstift
Riktiga män kör utan tändstift
ons 29 okt 2025, 10:21#897336
Stämmer tyvärr men jag har hittills inte sett någon propylen som är röd.
Oftast är longlife rödfärgade och lite dyrare.
skogsjan695xl skrev:Färgen har ingen betydelse, det som är noga är att inte blanda ethylene och propylen.
Stämmer tyvärr men jag har hittills inte sett någon propylen som är röd.
Oftast är longlife rödfärgade och lite dyrare.
ons 29 okt 2025, 18:30#897376Propylen brukar vara blå.
Etylene som ska va miljövänligt är grönt.
Longlife brukar va rosa.
Vi köper ju ethylen färdigblandat från servicelämnaren.
De påstås att de är noga me ethylene att de inte blir för stark koncentration (om man blandar själv).
I min förra skotare så va de problem me de eftersom förra ägaren blandat själv. De koksar igen kylsystemet.
Om detta gäller fortfarande vet ja inte.
Inte rekomenderat att blanda dessa 3.
Longlife brukar va rosa.
De påstås att de är noga me ethylene att de inte blir för stark koncentration (om man blandar själv).
I min förra skotare så va de problem me de eftersom förra ägaren blandat själv. De koksar igen kylsystemet.
tor 30 okt 2025, 09:07#897445Jag köpte för flera år sedan en ofärgad antifreeze i Finland som ska vara blandbar med allt.
Så den har jag använt för att toppa upp med lite här och där.
Mer sånt skulle jag gärna köpa om jag ser det nånstans.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 30 okt 2025, 09:56#897450
Koskenkorva? 😉
Jag köpte för flera år sedan en ofärgad antifreeze i Finland som ska vara blandbar med allt.
Mer sånt skulle jag gärna köpa om jag ser det nånstans
Koskenkorva? 😉
tor 30 okt 2025, 11:03#897456
En sån flaska har jag ståendes köpt på lokala bilverkstaden.
Kan ta en bild när jag är i närheten
Slurfi skrev:Jag köpte för flera år sedan en ofärgad antifreeze i Finland som ska vara blandbar med allt.
En sån flaska har jag ståendes köpt på lokala bilverkstaden.
Kan ta en bild när jag är i närheten
De är inte lätt när de är svårt
tor 30 okt 2025, 11:31#897462Glykol SuperCelsius – Ofärgad Etylenglykol
Den är utvecklad och formulerad för att passa i de flesta europeiska, asiatiska och amerikanska bilar, lastbilar osv. Blandbar med de flesta andra etylenglykolbaserade kylarglykolerna på marknaden. SuperCelsius är ofärgad och ändrar ej originalfärg vid toppfyllning
Den är utvecklad och formulerad för att passa i de flesta europeiska, asiatiska och amerikanska bilar, lastbilar osv. Blandbar med de flesta andra etylenglykolbaserade kylarglykolerna på marknaden. SuperCelsius är ofärgad och ändrar ej originalfärg vid toppfyllning
tor 30 okt 2025, 15:22#897488
Kom nu på efter att ha läst @jannes kommentar att propylen är biovarianten å grön.
Etylen är den vanliga å oftast blå
Tralsmo skrev:Propylen brukar vara blå.
Longlife brukar va rosa.
Kom nu på efter att ha läst @jannes kommentar att propylen är biovarianten å grön.
Etylen är den vanliga å oftast blå
lör 01 nov 2025, 17:42#897680
Mekonomen har universal glykol både för toppfyllning eller helt utbyte av kylvätska.
Cirka 100kr/liter
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Mekonomen har universal glykol både för toppfyllning eller helt utbyte av kylvätska.
Cirka 100kr/liter
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tis 11 nov 2025, 12:36#898555https://www.biltema.se/bilvard/tillsats ... 2000053500
Det här är en universalglykol.
Det betyder Inte att den kan blandas med Propylenglykol.
Hur är det med Mekonomens Universal ?
Det här är en universalglykol.
Det betyder Inte att den kan blandas med Propylenglykol.
Hur är det med Mekonomens Universal ?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar