Traktorer och processorer

Järnhäst 5,5 hk - svag?

9 inlägg 1539 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Järnhäst 5,5 hk - svag?

Lantmätar1  
#897150Hej

Jag tänker köpa en järnhäst. För närvarande ska den användas för att köra ut enstaka gallringsträd till basväg (törskateangrepp😥) . Jag kan även behöva den för att köra ut enstaka stora träd + älg. Från basväg kommer jag köra med stamlunnare eller skoter + släde, så det blir inga längre sträckor.

De järnhästar jag har kollat på, har haft motorer på mellan 5,5 - 9 hk. Räcker de med 5,5 hk för jobbet?

Budgeten är 50- 130 000.

Mvh / Carl-Oskar

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Järnhäst 5,5 hk - svag?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#897167Jag har en äldre 5 hk Järnhäst med centrifugalkoppling och den drar lätt en älg eller en 5m stock på 35 cm diameter. Så för en modern Järnhäst med variator borde en 5,5 hk motor räcka till.

Användarvisningsbild

Lantmätar1  
#897178Tack. Jag ska och kolla på en för 70 000 i veckan. Den är från år 2000 så den har också några år på nacken.

TS
Användarvisningsbild

#897228En från 2000 är ju nästan ny, min är från mitten på 80-talet !

lundqvist.r  
#897360Min häst med 5.5-hästarsmotor från -92 tuffar på bra. Det har varit lite knepigt med grova och långa stockar, inte så mycket för vikten i sig utan för att det blir sådan bakvikt att hästen får dåligt fäste. En längre vagn hade varit bra. Men det hade nog blivit samma resultat med fyrhjuling. Motorvinschen, ett himla bra redskap. Jag rullar upp grövre stockar istället för att använda stocklyften när det behövs.

Användarvisningsbild

lundqvist.r skrev:Jag rullar upp grövre stockar istället för att använda stocklyften när det behövs.

Samma här. Man kör upp en eller två meter bredvid stocken, fäller ut ena staken och lägger en lite längre slana parallellt med staken för att slippa lyfta upp stocken på staken, utan bara rulla upp den på staken och sedan på den tandade banken där man spänner fast stocken med ett spännband.

Användarvisningsbild

Lantmätar1  
#897420Intressant, metoden ni använder låter smart. Ska köra lite med fyrhjuling och vagn i helgen. Om det fungerar bra, hoppar jag nog köp av järnhästen. Maskinen i sig tycker jag verkligen om. Kostnaden vid mattbyte är det enda jag kan se som jobbigt.

TS

lundqvist.r  
Lantmätar1 skrev:Intressant, metoden ni använder låter smart. Ska köra lite med fyrhjuling och vagn i helgen. Om det fungerar bra, hoppar jag nog köp av järnhästen. Maskinen i sig tycker jag verkligen om. Kostnaden vid mattbyte är det enda jag kan se som jobbigt.

Det kanske inte spelar så stor roll, men de elvinschar på fyrhjulingar jag sett känns lite knepiga jämfört med järnhästens motorvinsch. Kortare vajer och långsammare har de varit.

Användarvisningsbild

Lantmätar1  
#898428Tack för hjälpen. Nu har jag kört två helger med fyrhjuling och vagn med vinch. Har fungerat oväntat bra (främst för att jag lyckades få med mig en stark 18-åring). Hoppar järnhästen för tillfället.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).