Traktorer och processorer

4wd utan diffspärr på framaxeln?

15 inlägg 2102 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

4wd utan diffspärr på framaxeln?

Maweric  
#895833Funderar på att byta ut min MF550 mot någon fyrhjulsdriven traktor. Sneglar på en Fiat 780 DT. Den har ju ingen diffspärr på framaxeln. När jag kört fyrhjulsdrivna traktorer så har de haft framaxel med diffspärr.

Hur mycket bättre framkomlighet i skogen kan man räkna med när framaxeln saknar diffspärr jämfört med en tvåhjulsdriven?

TS
Lantmännen Maskin

Re: 4wd utan diffspärr på framaxeln?

källefall8  
#895844Jag skulle säga att majoriteten av traktorerna i 70-100hk klassen som många av oss markägare använder INTE har diffspärr på framaxeln. Å visst är det stor skillnad mot 2wd. Det driver ju bättre att bara lägga i 4wd (även utan diffspärr) jmf med att bara lägga i diffspärr på bakaxeln. Kombination diffspärr bak och 4wd är så klart bättre men svänger dåligt. Diffspärr på båda axlar ännu bättre såklart. Men drivning på kärran är bäst, då går även en 2wd traktor fram nästan var som helst så länge underlaget bär.

Användarvisningsbild

Maweric  
källefall8 skrev:Jag skulle säga att majoriteten av traktorerna i 70-100hk klassen som många av oss markägare använder INTE har diffspärr på framaxeln. Å visst är det stor skillnad mot 2wd. Det driver ju bättre att bara lägga i 4wd (även utan diffspärr) jmf med att bara lägga i diffspärr på bakaxeln. Kombination diffspärr bak och 4wd är så klart bättre men svänger dåligt. Diffspärr på båda axlar ännu bättre såklart. Men drivning på kärran är bäst, då går även en 2wd traktor fram nästan var som helst så länge underlaget bär.

Så det är väldigt vanligt med att vara utan någon typ av diffspärr på framaxeln? Fiat 780 DT kom ju med spärr 1981, men det är alltså inte så vanligt på andra fabrikat?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895859Valtras A-traktorer som är mer eller mindre standard bland skogsbönder har i alla fall ingen diffspärr fram.

Användarvisningsbild

Bert1  
#895918Är väl lamelldiff på dom

källefall8  
#895921Är inte lamelldiff en form av diffbroms? En spärr låser väl ihop så att båda hjulen får samma rotationshastighet oavsett…

AKKAMAAN  
källefall8 skrev:Är inte lamelldiff en form av diffbroms? En spärr låser väl ihop så att båda hjulen får samma rotationshastighet oavsett…

Korrekt, diffbroms låser inte till 100% som en klokoppling gör.

Lamellspärrdifferentialer reagerar på olika hjulaxel varvtal på vä/hö sida och bromsar varvtalsskillnaden
1760287427_lamellspaerrdifferential.jpg

Användarvisningsbild

Maweric  
#895929Tack för förklaringen. Tyckte det vore märkligt om dessa var helt utan något som kunde motverka slirande på framaxeln.
Men är jag helt ute och cyklar om jag köper en traktor utan vare sig diffspärr eller någon typ av diffbroms på framaxeln?

TS

AKKAMAAN  
Maweric skrev:Tack för förklaringen. Tyckte det vore märkligt om dessa var helt utan något som kunde motverka slirande på framaxeln.
Men är jag helt ute och cyklar om jag köper en traktor utan vare sig diffspärr eller någon typ av diffbroms på framaxeln?

Nej det tycker jag inte. En 4-hjuldriven jordbrukstraktordrar till allra största delen på de större bakhjulen. Sen beror det ju på körförhållandena. Om man backar uppför så överförs en del vikt till framhjulenvilket kan göra att de troligen driver lite mera än normalt. Vid körning framåt och uppför så blir det bakhjulen som får mera tyngd och då drar mera medan framhjulen tappar lite av markgreppet vilket kommer att påverka styrförmågan. Vid körning framåt och nerför så behövs inte så mycket drivkraft men i stället mera markgrepp för styrning. Om man i sån körning har en timmervagn med lass som skjuter på så är det viktigt att framhjulen ges bra markgrepp för styrning. Vid styrning uppför eller nerför så kommer begreppen överstyrning och understyrning att få inverkan. En understyrd traktor tenderar att gå rakt fram medan en överstyrd svänger lättare.

Diffspärrar gör livet svårare för en traktor under svängning då innerhjulen driver och ytterhjulen bromsar.

En annan faktor vid 4-hjulsdrift när man svänger är att bakaxeln går en kortare väg än framaxeln och om det inte finns en mellanaxel differential så blir traktorn understyrd. Om traktorn skulle ha mellanaxeldiffferential så är det lämpligt att den också har en diffspärr.
Vissa europeiska jordbruks- eller skogsbrukstraktorer med hög hastighet som är avpassade för terrängarbete t.ex. MB-Trac, Unimog-baserade eller vissa Valtra-skogsbruksversioner kan också ha en låsbar mellanaxeldifferential . I så fall är en låsbar mellanaxeldifferential viktigare än en diffspärr på framaxeln.
Frontvikter kan hjälpa drivförmåga på framhjulen samt minska risken för stering vid körning uppför
Slirskydd/kedjor gör mera nytta än skada för framkomligheten

Hoppas de här "psalmverserna" verkar vettiga för dig....

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895966De gångerna jag använder diffspärren i skogen, kanske 2-4 ggr om året så är det inte framaxeln som behöver det. Fiat har varit bland de färre som haft diffspärr fram och som många skriver ovan så är det få som saknar det.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#895972Man kan nog utgå ifrån att en 4wd traktor nyare än år 2000 har diffbroms eller diffspärr fram.
New Holland har en Auto-funktion som kopplar i och ur beroende på behov och arbete.
Jag håller med om att vagnsdrift är mer prioriterat än att göra ett dyrt byte av traktor.
Sannolikt borde man kunna eftermontera vagnsdrift på de flesta skogsvagnarna, frågan är vad det kostar?

Användarvisningsbild

JohannesG  
#895995Här är min erfarenhet i ämnet:

Jag är uppväxt med MB trac i skogen. Dom är uppbyggda med två identiska axlar, den ena styrbar. Växellådan har en fördelnings låda där man väljer bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Båda axlarna har diffspärr med klokoppling

Sedan köptes en Valmet med bara diffbroms i framaxeln. Och jag kan inte säga annat än att skillnaden är stor!

Utan diffspärr fram:
Om en sida går på underlag med sämre fäste eller när framaxeln pendlar ut fullt så blir traktorn i praktiken som en tvåhjulsdriven då hjulet som har fäste inte får någon kraft att tala om. När man stannar och vill stå still i ett sådant läge har man inte heller någon stabilitet fram.

Med diffspärr fram:
Då kan man ha ett hjul en bra bit upp i luften, eller väga mellan ett bakhjul och ett framhjul, men det är fortfarande full kontroll och hjulen med markkontakt har full dragkraft.

Så har du möjlighet rekommenderar jag att du väljer en traktor med diffspärr på båda axlarna.

Sedan är det självklart så att det har stor betydelse vilken terräng du har. Har du jämn och fin terräng har detta mindre betydelse.

Användarvisningsbild

rokon  
#896015Nu har inte trådstartaren nämnt i sina uppgifter var han håller till i våra avlånga länder. Klimatet är ju helt olika vad gäller temperatur och vanligt förekommande kyla och snödjup.
Själv så har jag en Zetor 4340 från början av 90 talet dess framaxel har diffbroms som sköter sig själv på så vis att den tillåter ca ett halvt hjulvarvs slirning innan diffbomsen aktiveras. Bakaxeln har diffspärr som regleras med en fotpedal (med klacken) dessutom. Haar jag piggkättingar på året runt numera, Jag använder nästan aldrig diffspärr en, sist såvar det på försommaren när jag backade uppför ett berg med huggarvagnen (utan drivning) baktill påskjuten av traktorn. När jag kom till en passage med berghälla i dagen med tunn lava på så var kombinationen med piggkättingar som klöste i små skrevor i berget så krävdes förutom 4x piggkätting även att jag aktiverade diffspärren på bakaxeln.
Om man har stort snödjup där man kör så kommer man bara så långt att snön helt packar sig under traktorn tills att hjulen inte når riktigt ned mot marken. Sådana gånger skall man ej nyttja diffspärr för framdrift utan som säkerhet för att kunna backa sig ur ett svårt dilemma.
Jag har även tidigare haft en Volvo C303 (civil variant av terrängbil 11) med portalaxlar och tryckluftsreglerade diffspärrar både fram och bak nog går det att sätta fast en sådan oxå i djup snö speciellt när man testar att ta sig framåt med diffspärrar aktiverade. När tillräckligt med snö har packat sig under fordonet så är det kört!
MB Tracken har jag ej hårdtestat ännu då jag fick helt stopp i.bränsleledningen samtidigt med försämrat eget hälsotillstånd och ett par fallolyckor.

Användarvisningsbild

Maweric  
rokon skrev:Nu har inte trådstartaren nämnt i sina uppgifter var han håller till i våra avlånga länder. Klimatet är ju helt olika vad gäller temperatur och vanligt förekommande kyla och snödjup.
Själv så har jag en Zetor 4340 från början av 90 talet dess framaxel har diffbroms som sköter sig själv på så vis att den tillåter ca ett halvt hjulvarvs slirning innan diffbomsen aktiveras. Bakaxeln har diffspärr som regleras med en fotpedal (med klacken) dessutom. Haar jag piggkättingar på året runt numera, Jag använder nästan aldrig diffspärr en, sist såvar det på försommaren när jag backade uppför ett berg med huggarvagnen (utan drivning) baktill påskjuten av traktorn. När jag kom till en passage med berghälla i dagen med tunn lava på så var kombinationen med piggkättingar som klöste i små skrevor i berget så krävdes förutom 4x piggkätting även att jag aktiverade diffspärren på bakaxeln.
Om man har stort snödjup där man kör så kommer man bara så långt att snön helt packar sig under traktorn tills att hjulen inte når riktigt ned mot marken. Sådana gånger skall man ej nyttja diffspärr för framdrift utan som säkerhet för att kunna backa sig ur ett svårt dilemma.
Jag har även tidigare haft en Volvo C303 (civil variant av terrängbil 11) med portalaxlar och tryckluftsreglerade diffspärrar både fram och bak nog går det att sätta fast en sådan oxå i djup snö speciellt när man testar att ta sig framåt med diffspärrar aktiverade. När tillräckligt med snö har packat sig under fordonet så är det kört!
MB Tracken har jag ej hårdtestat ännu då jag fick helt stopp i.bränsleledningen samtidigt med försämrat eget hälsotillstånd och ett par fallolyckor.

Bor i Västerbotten. De gånger jag behöver bättre framkomlighet är främst i början av vintern, då det kommit en del snö. Första spårningen för säsongen och med lite uppför så kan det bli problematiskt med tvåhjulsdrivet trots tom skogsvagn. När jag sedan har fått upp ett spår är det ju inga större problem. I alla fall om det inte snöat allt för mycket sedan förra vändan. Min nuvarande MF 550 har ju inte så bra markfrigång som den Fiat 780 DT jag tittar på.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
Maweric skrev:
rokon skrev:Nu har inte trådstartaren nämnt i sina uppgifter var han håller till i våra avlånga länder. Klimatet är ju helt olika vad gäller temperatur och vanligt förekommande kyla och snödjup.

Bor i Västerbotten. De gånger jag behöver bättre framkomlighet är främst i början av vintern, då det kommit en del snö. Första spårningen för säsongen och med lite uppför så kan det bli problematiskt med tvåhjulsdrivet trots tom skogsvagn. När jag sedan har fått upp ett spår är det ju inga större problem. I alla fall om det inte snöat allt för mycket sedan förra vändan. Min nuvarande MF 550 har ju inte så bra markfrigång som den Fiat 780 DT jag tittar på.

Min Zetor har bra markfrigång även under Hitchkroken. Fiaten är nog också en bra traktor, men viktigast är skicket på just det begagnade objektet man skall slå till på!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).