#885166Köpte liten traktor på auktion, däck 8*16 tror jag de heter.
Blev glad då det följde med ett par oanvända piggkedjor.
Oanvända av en anledning. De var för långa och för breda.
Kapade dem på längden så de går att lägga på men...
De vrider sig trots att jag spänner kors och tvärs med både
spännband och gummistroppar på utsidan.
Kan det vara så att de är så breda att hjulet kan röra sig fritt i kedjan.
Nu kan jag bara köra mycket lugnt i en halvtimme, sedan måste jag ta av och rikta
upp kedjorna igen.
Tänkte prova och korta dem på bredden genom att skära bort tre länkar på
varje sida (i sidled så att säga) och ersätta med schackel.
Är det dumt?
Finns kanske något bättre sätt?
Traktorer och processorer
Snökedjor som kalvar
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

#886054Däcken 8,25 x 16. 22,5 cm breda.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
#886056Jag är ingen expert på kedjor så ta nedanstående med en nypa salt.
Det där är ett bra mönster för att kunna anpassa till olika dimensioner på däcken, dom lägger till sig enkelt sagt.
Jag tycker inte du ska hålla på med att försöka sträcka på med spännband m.m. kors och tvärs på utsidan.
Lägg på kedjorna och sätt ihop dom i ringarna i mitten. Kolla sträckningen, är det för slakt så korta. Men rör ej sidolänkarna, korta bara i mitten.
Hur sträckt en kedja ska vara finns det många åsikter om, lagom säger jag. 🙃
Sedan är det dags för sidolänkarna. Haka ihop längst ut på utsidan. Ta sen en töm med en ögla längst ut och dra ihop länkarna på insidan. Dra inte tömmen i länkarna längst ut, då blir svårt att få dit stiftkopplingarna eller vad du nu har. Håll sedan sträckningen på tömmen och rulla med traktorn fram och bakåt några varv då drar man ihop kedjan enkelt. Nackdelen är att man måste vara 2 pers.
Räkna vilka länkar du satt ihop och gör samma sak på utsidan. Koppla ihop kedjan med samma antal länkar som på insidan så den blir symmetrisk.
Skulle det inte gå att dra ihop tillräckligt mycket på utsidan så slacka en länk på insidan och försök igen.
Efter det bör dom ligga kvar, jag har inte haft några problem med vandrande kedjor i alla fall. Har för breda och korta kättingar själv på en däckuppsättning. Men i och med rutmönstret så blir dom längre när dom läggs på ett smalare däck.
Edit: fixade ett stavfel
Det där är ett bra mönster för att kunna anpassa till olika dimensioner på däcken, dom lägger till sig enkelt sagt.
Jag tycker inte du ska hålla på med att försöka sträcka på med spännband m.m. kors och tvärs på utsidan.
Lägg på kedjorna och sätt ihop dom i ringarna i mitten. Kolla sträckningen, är det för slakt så korta. Men rör ej sidolänkarna, korta bara i mitten.
Hur sträckt en kedja ska vara finns det många åsikter om, lagom säger jag. 🙃
Sedan är det dags för sidolänkarna. Haka ihop längst ut på utsidan. Ta sen en töm med en ögla längst ut och dra ihop länkarna på insidan. Dra inte tömmen i länkarna längst ut, då blir svårt att få dit stiftkopplingarna eller vad du nu har. Håll sedan sträckningen på tömmen och rulla med traktorn fram och bakåt några varv då drar man ihop kedjan enkelt. Nackdelen är att man måste vara 2 pers.
Räkna vilka länkar du satt ihop och gör samma sak på utsidan. Koppla ihop kedjan med samma antal länkar som på insidan så den blir symmetrisk.
Skulle det inte gå att dra ihop tillräckligt mycket på utsidan så slacka en länk på insidan och försök igen.
Efter det bör dom ligga kvar, jag har inte haft några problem med vandrande kedjor i alla fall. Har för breda och korta kättingar själv på en däckuppsättning. Men i och med rutmönstret så blir dom längre när dom läggs på ett smalare däck.
Edit: fixade ett stavfel
#886064Måste rätta mig själv, hade annat att tänka på samtidigt som jag skrev. Du behöver inte använda en töm på insidan för att sträcka ihop eftersom det inte är "låst ihop" på utsidan. Det går att kroka ihop med handkraft.
Det är på utsidan sen som tömmen kommer in i bilden då håller det ju emot från insidan. Som sagt håll bara koll så att det blir samma sträckning på båda sidor. 🙂
Det är på utsidan sen som tömmen kommer in i bilden då håller det ju emot från insidan. Som sagt håll bara koll så att det blir samma sträckning på båda sidor. 🙂

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).