sön 11 maj 2025, 21:24#880425Skall byta olja på en kubota 200 gl kompakt traktor och undra vad jag skall ha för olja ?
Traktorer och processorer
Byte motor olja på kubota traktor
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 12 maj 2025, 06:47#880433Här kan du söka och sedan själv läsa
https://www.bruksanvisni.ng/kubota
https://www.bruksanvisni.ng/kubota
mån 12 maj 2025, 09:39#880441
Det var länge sedan jag slutade använda annat än fullsyntetisk motorolja 5w eller 10w-30, lite dyrare men det är det värt.
Så kallad "allolja" går bort, i transmission skall du ha en UTTO-Olja (inte STUO).
Slommehagen1 skrev:Skall byta olja på en kubota 200 gl kompakt traktor och undra vad jag skall ha för olja ?
Det var länge sedan jag slutade använda annat än fullsyntetisk motorolja 5w eller 10w-30, lite dyrare men det är det värt.
Så kallad "allolja" går bort, i transmission skall du ha en UTTO-Olja (inte STUO).
sön 18 maj 2025, 17:08#881095
Skulle hör fall du vet om det är samma olja i hydraliken som i bakaxeln . Har en litet öga där man ser olje nivån bak på traktorn den är lite låg nu . Mvh Peter
axwell skrev:Slommehagen1 skrev:Skall byta olja på en kubota 200 gl kompakt traktor och undra vad jag skall ha för olja ?
Skulle hör fall du vet om det är samma olja i hydraliken som i bakaxeln . Har en litet öga där man ser olje nivån bak på traktorn den är lite låg nu . Mvh Peter
TS
sön 18 maj 2025, 17:33#881096
Ja, det är den oljan som bör vara en UTTO- olja. "Ögat" är så litet att minsta lutning framåt/bakåt eller sida/sida kan lura en att det är för låg eller hög nivå.
Nivån påverkas även av i vilket läge hydraulcylinderkolvar står för tillfället.
Slommehagen1 skrev:Skulle hör fall du vet om det är samma olja i hydraliken som i bakaxeln . Har en litet öga där man ser olje nivån bak på traktorn den är lite låg nu . Mvh Peter
Ja, det är den oljan som bör vara en UTTO- olja. "Ögat" är så litet att minsta lutning framåt/bakåt eller sida/sida kan lura en att det är för låg eller hög nivå.
Nivån påverkas även av i vilket läge hydraulcylinderkolvar står för tillfället.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).