Traktorer och processorer

Råd om klurigt smörjproblem

7 inlägg 2138 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin

Råd om klurigt smörjproblem

Stammen  
#879486Idag lånade jag en elektrisk smörjspruta från jobbet. Det gick att trycka in lite fett i i första nippeln, då gammalt fett trycktes ut runt lagringen, dock väldigt lite. Men sen tog det tvärstopp, såpass att en slags övertrycksventil löstes ut på smörjsprutan, samt att den stannande någon sekund senare. Upprepade ett par gånger med samma resultat. Provade även på en annan nippel men exakt likadant där.

Därefter tog jag min egna manuella smörjspruta (med annat fett) och testade på samma nipplar men det tog tyvärr stopp även där.
Testade sedan på ett par andra nipplar och då gick det utmärkt, det gamla fettet välde ut.

Jobbets elektriska smörjspruta är laddad med någon slags "Long life" NLGI 2 (ska kolla exakt imorn).
Min smörjspruta är laddad med Biltemas Molybdendisulfidfett MoS₂ NLGI 2, märkbart lägre lösare konsistens.

Min hypotes är att fettet i den elektriska sprutan har legat ett antal år på hyllan och blivit så trögt att det inte tar sig förbi spalten i lagret.

För att sänka viskositeten testade jag att ställa en värmefläkt framför nipplarna under 30min, det hjälpte tyvärr inte.
Avslutningsvis tryckte jag in nippelns kula en med en plattmejsel, under ett ögonblick, då gick det nya fettet baklänges.

Finns det något mer jag kan prova eller är det till och riva isär och ta bort fettet manuellt?

TS
Lantmännen Maskin

Re: Råd om klurigt smörjproblem

AKKAMAAN  
#879496Var sitter lagringen och vilken typ av maskin?
Vad är det för typ av lagring? kul led? Kul-/rull-lager, Glidlager med bussning?
Ligger det nån radiell belastning på lagret, typ tyngd från lastapparat eller kran? I så fall, avlasta lagret. Jag har själv upplevt detta ochdå har det varit belastning på lagret,

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879503Översmörj inte, om det gamla fettet rör sig så betyder det att nytt fett kommit in och då är allt frid och fröjd. Det finns ingen vits med att pressa på till det syns massa nytt fett, det är bara slöseri och skitar ner maskinen. Smörj oftare i så fall, många mindre leder klarar sig på ett till två pumptag, om de är nya och utan glapp som min nya grip så går det inte ens i ett pumptag.

Användarvisningsbild

Gustav51  
#879548Ibland händer det ju att t,ex en tapp pressar mot smörjhålet, då kan det bara krävas att avlasta den punkten, detta gäller ju där det är bussningar, det händer ju också ibland att bussning vridit sig och täpper smörjhål. På smörjställen där det är lager brukar det ju inte vara några problem

Tralsmo  
#879551Ja använde ett tag swedols longlife.
De är nog bättre å använda vanligt kvalitets fett istället för de å smörja lite oftare.

Ja byter ju smörjnipplar ibland å har köpt såna här billigare satser å där uppmärksammar ja att nipplarna inte alltid håller måttet.

Det finns en slagspruta som man kan fylla me tunnare olja typ motorolja å banka till me en liten slägga å rensa om fettet blivit för gammalt men de är som föregående skribenter säger att de kan va mycket annat som strular å då hjälper inte de.

Har föregående ägare slarvat me smörjning så får man nog ta ett djupare tag i saken.

Stammen  
AKKAMAAN skrev:Var sitter lagringen och vilken typ av maskin?
Vad är det för typ av lagring? kul led? Kul-/rull-lager, Glidlager med bussning?
Ligger det nån radiell belastning på lagret, typ tyngd från lastapparat eller kran? I så fall, avlasta lagret. Jag har själv upplevt detta ochdå har det varit belastning på lagret,

Maskinen är en Yamaha Grizzly 450 - 2016 (150h / 52mil) och det är bakvagnens A-Armar / länkarmar som nipplarna sitter i, glidlagrad bussning möjligen?
Den står med hjulen på ramper, så ingen större belastning, men kan såklart testa hissa upp ramen och avlasta hjulen helt.

Det tröga fettet som är i elsprutan heter NCH K Nate NLGI 2, "Long life multipurpose grease". Sannolikt minst 5 år gammalt.

OBS. Bilden visar "fel sida", dvs den som gick bra att smörja (med manuella sprutan).

TS

AKKAMAAN  
#879581Gjorde en illustration över problemet med lagerbelastning och trycksmörjning

Både tyngdbelastningen och diametern på hålet som leder in fettet till lagerytan påverkar vilket smörjtryck som erfordras.
Ju mindre hål som leder in fettet desto högre smärjtryck erfordras. Det är arean på hålet där fettet mynnar ut till lagerytan som avses
1746047310_smoerjning_och_lagerbelastning.jpg

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).