Traktorer och processorer

Hur köpa beg traktor? Maskinaffär eller auktion?

43 inlägg 8174 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Hur köpa beg traktor? Maskinaffär eller auktion?

Badger  
#877288Om man ska skaffa sig en liten begagnad traktor till skogen, handlar ni av maskinaffärer eller på auktion? Som jag kan se det är priserna ungefär dubbelt så höga hos maskinhandlare, men det kanske det är värt jämfört med auktionssidorna? Villkoren på Blinto och Klaravik säger att ska man betala objektet först innan man får adress till var man ska hämta traktorn och sen får ska man inspektera det när man ska hämta. Det står inte in klartext hur det går till om man vid inspektion konstaterar att något är fel och inte stämmer om hur man ska anmäla det och bryta köpet. Någon som har erfarenheter av hur det fungerar?

TS
Lantmännen Maskin

Re: Hur köpa beg traktor? Maskinaffär eller auktion?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877289De kan vara ganska sturska. Anbud är bindande står det i det finstilta. Man ska kunna påvisa ett allvarligt fel som inte framgått av materialet. Att det ser mycket risigare ut i verkligheten än på bild räcker inte.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:De kan vara ganska sturska. Anbud är bindande står det i det finstilta. Man ska kunna påvisa ett allvarligt fel som inte framgått av materialet. Att det ser mycket risigare ut i verkligheten än på bild räcker inte.

Så är de o skick på motor o lådor syns inte på bilder och gasar de inte på videon syns inget om motorn vevhusventilerar så de är en gambling med auktionerna

Användarvisningsbild

Badger  
#877294Har ni egna erfarenheter av att ni kommit fram till ett objekt och att det varit något fel som inte stått beskrivet och att de ändå vägrat?

Om beskrivningen är:
Säljarens kommentarer
All service utförd av verkstad
Fullt fungerande

Då tycker man att det inte borde kunna bli diskussion om man hittar fel i funktion även om lacken ser risigare ut än på bild...

TS

Elmhult  
#877295Auktion är nog bästa sättet att bli besviken.

Användarvisningsbild

Bert1  
#877309Är lite skrivit på maskinisten om nån affär via tror det var klaravik som inte var som den skulle

hfab  
Badger skrev:Om man ska skaffa sig en liten begagnad traktor till skogen, handlar ni av maskinaffärer eller på auktion? Som jag kan se det är priserna ungefär dubbelt så höga hos maskinhandlare, men det kanske det är värt jämfört med auktionssidorna? Villkoren på Blinto och Klaravik säger att ska man betala objektet först innan man får adress till var man ska hämta traktorn och sen får ska man inspektera det när man ska hämta. Det står inte in klartext hur det går till om man vid inspektion konstaterar att något är fel och inte stämmer om hur man ska anmäla det och bryta köpet. Någon som har erfarenheter av hur det fungerar?

Jag budade på en lastbil för några sedan.
Då jag skulle hämta den fann jag ganska många fel som inte fanns i underlaget.
Jag tog kort på allt som gick att fotografera, samt skrev ner de funktioner som inte går att fota.
Sedan tackade jag säljaren för visningen och mailade mina observationer till Klaravik, och förklarade att jag ville avstå köpet.
Tre dagar senare hade jag pengarna tillbaka på kontot.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877332Det var ju bra. Men det kan vara rätt så stora pengar att ligga ute med och hoppas att auktionsfirman är på solsidan den gången det kör ihop sig. Ska man köpa så där så ska det vara nästan nytt eller rent skrot så vet man kanske vad man får.

Användarvisningsbild

Badger  
#877336Tack Hfab, det är ungefär så man förväntar sig att det ska vara om man upptäcker något uppenbart.

TS

alias  
#877338Har för mig att här var en tråd på forumet för något år sedan där ffa Klaravik fick tämligen svidande kritik för hantering av objekt som avvek från objektbeskrivningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Mr mister  
#877344Jag resonerar som så att en säljare jag träffar på Ica en gång i veckan och barn som går på samma aktivitet kommer 99 ggr av 100 ha ett motstånd mot att fara med osanning. Det är värt en del pengar tycker jag. Auktion med okänd säljare är det motståndet mindre.

alias  
#877346Hittade tråden jag tänkte på:

Varning för Klaravik

MVH
Alias

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mr mister skrev:Jag resonerar som så att en säljare jag träffar på Ica en gång i veckan och barn som går på samma aktivitet kommer 99 ggr av 100 ha ett motstånd mot att fara med osanning. Det är värt en del pengar tycker jag.

Håller med. Köpte grannens traktor när han skulle byta upp sig, och det har jag aldrig ångrat. Det fanns en defekt som grannen påtalade och som var lätt att fixa, men annars har allting varit helt OK.

Användarvisningsbild

Badger  
#877382Ja, köpa i grannskapet är ju toppen om någon har nåt att sälja, men det tar nog tyvärr minst 10 år innan någon säljer nåt vettigt i mina trakter tyvärr. Mest bara stora jordbrukstraktorer som är olämpliga i skogen.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#877506Bäst är nog att köpa från en lokal handlare som är stabil och funnits länge.
Sannolikt dyrare i början men bättre i längden.
Är man mkt kunnig och vill och kan meka själv och har tid och en ekonomisk buffert
så är ju en auktionsaffär intressant om priset blir rätt.
Där tar man ju hela risken själv men det ska ju kompenseras av ett lågt pris.
Klaravik mfl verkar vara perfekt för tjofeser som vill maxa försäljningspriset på skrot.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).