Traktorer och processorer

Importera traktor?

28 inlägg 31180 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

Brickan  
#402875
axwell skrev:En här på forumet som jag tror har erfarenhet av import från Tyskland är Brickan .
En riktigt fin traktor, ett eller två snäpp över dom större minitraktorerna.
Det var inte särskilt besvärligt. När maskinen är här bokar man besiktning inför registrering. Man ska se till att den har rätt dokument med sig och att den kan registreras i Sverige. Då var det problem med att vissa länder tillät 50km/h, t ex England, Norge. En 50-traktor är problem. Tyskland har som vi. Dessutom ordning och reda på moms och papper. Sedan registreras den hos myndigheterna som byter ut de detaljerade ursprungshandlingarna med 20 sidor fakta om maskinen med glest skrivet a5 med felaktiga uppgifter... De tyska originalhandlingarna blir man av med, så kopiera dem först. Hela äventyret kostade några enstaka 1000. Moms betalar man hemma, så ingen tysk moms. Någon sa att man måste deklarera moms månadsvis. Det är såvitt jag känner till fel.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

stegmaster  
#402885 Sen måste man vel kolla vilken lastare som sitter på den.
Att det er en trima eller Ålö er vel en fördel, när man behöver deler.
Och inte minst vilket redskapsfäste som finns på den.
Euro er vel vanligt, men hur vanligt er sms/trima i Tyskland???
En ny koplingsramm til lastaren koster vel typ 10tkr.

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

widetrak  
#402886 Vad gick transporten lös på? Eller hämtade du själv?

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402893 Om moms ska betalas månadsvis kan jag inte svara på men moms på årsbasis ska in i februari om du handlat utanför Sverige

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

widetrak  
#402896
gnisten83 skrev:Om moms ska betalas månadsvis kan jag inte svara på men moms på årsbasis ska in i februari om du handlat utanför Sverige

Jag betalar alltså inte in momsen på beloppet förrän i februari? Även om jag tar in den på hösten t ex. Men sen får jag väl lyfta samma belopp?

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402899 Nja om du redovisar moms på årsbasis så ska den redovisas i maj? Men handlar utanför Sverige ska all momsen redovisas i februari istället har jag för mej, men kolla för säkerhets skull med din revisor.

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

Brickan  
#402915
widetrak skrev:Vad gick transporten lös på? Eller hämtade du själv?
1200 EUR från Hanover.

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

Picus  
#407914 Hur går jag tillväga om jag vill ta in en 50 traktor från Norge och till vilken kostnad?
Mvh Picus

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

Aqualize  
#408005 Det blir nog inte så lätt tyvärr att få den registrerad (åtminstone som jordbrukstraktor) om den inte kan begränsas till 40 km/h.
Förra året fick vi ju "Traktor B" som får vara konstruerade för över 40 km/h och i trafiken färdas upp till 50 km/h. Men det var väl en hel del regler för dem så man förmodade att det inte skulle bli så vanligt. Ett tag hade/har de väl en miss som gjorde dem olagliga ("ojsan... tänkte inte på det", något som skulle snabbutredas). Har det ens kommit fram regler för omregistrering av existerande maskiner? (jag har inte hängt med så mycket på senare tid om detta)
Kontentan är att en traktor B inte nödvändigtvis är som vilken begagnad 50 km/h man kan hitta i andra länder där enda skillnaden mot våra är en inställning i datorn för maxhastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

svampbob  
#738177 Jag såg idag en Estländsk trailer med tre relativt stora Valtror lastade. Det såg ut att vara Estländska maskiner.

Är det verkligen lönsamt att importera maskiner därifrån?

Avatar Fallback

Re: Importera traktor?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#738188
svampbob skrev:Jag såg idag en Estländsk trailer med tre relativt stora Valtror lastade. Det såg ut att vara Estländska maskiner.

Är det verkligen lönsamt att importera maskiner därifrån?


Dom lämnar väl tillbaka det dom stulit 😎

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

HannuRöj  
#738198 Fraktkostnaden är maginalt.
Kostade 2100€ + moms från mellersta Tyskland hit till Egentliga Finland, frakt på min Terri. Det var en lokal maskintransportfirma, som kör runt Europa, Kosken Autokeskus heter den.
Reklam eller nej, men jag tipsar fråga deras priset, om någon har maskiner som ska hämtas. 👍

😀 Det också är möjligt att det var en estlänsk lastbil kör från Sverige till Sverige. Tre resor inom en annan EU -land är tillåten, fjärde till hemland.

Användarvisningsbild

Re: Importera traktor?

svampbob  
#738209 Bilen hade kommit med båt och på en av traktorerna var det ett utländskt namn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).