tor 22 feb 2024, 15:47#833814Har en Valtra A83 som är 10 år och bromsarna håller på att ta slut.
Hur byter man dom och skall man även byta kopplingen.
Måste man klyva traktorn
Traktorer och processorer
Bromsar på Valtra A83
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Bromsar på Valtra A83
tor 22 feb 2024, 16:48#833820Ursäkta nu är jag inte expert på A serien men är de inte hydrauliska bromsar som på de större modellerna med huvudcylindrar på torpedväggen o slavcylindrar uppe på bakaxeln?
Har du justerat bromsarna enl manualen?
Våta bromsar brukar inte ta slut på 10 år om den inte gått massor av timmar eller bromsarna hängt på
Har du justerat bromsarna enl manualen?
Våta bromsar brukar inte ta slut på 10 år om den inte gått massor av timmar eller bromsarna hängt på
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tor 22 feb 2024, 18:32#833829Går de inte justera mer eller på vilket vis håller dom på att ta slut?
På de större måste trumpeten bort för att byta bromsar så den delas inte på mitten som för att byta koppling
På de större måste trumpeten bort för att byta bromsar så den delas inte på mitten som för att byta koppling
tor 22 feb 2024, 19:02#833833Är samma på dom mindre gnisten att trumpeten måste bort för att byta bromsdiskarna men bromshydraliken kommer man åt utifrån
Jag är ju väldigt tveksam till att bromsdiskarna skulle va slut på dom timmarna
Ts får nog förklara lite bättre vad han har för problem med sina bromsar om vi skall kunna ge några vettiga råd
Jag är ju väldigt tveksam till att bromsdiskarna skulle va slut på dom timmarna
Ts får nog förklara lite bättre vad han har för problem med sina bromsar om vi skall kunna ge några vettiga råd
De är inte lätt när de är svårt
fre 23 feb 2024, 15:52#834002Har varit ute för lite konstiga fenomen i pedalen med gammal bromsvätska på både 6000 och N-serien
Jag hade nog börjat med och bytt bromsvätskan (brukar stå med i servicelistan runt 2000t) och sen justera till bromsarna så du får dom till och ta jämt men tänk på att inte justera så dom tar för högt på pedalen (står med i instruktionsboken hur bromsarna justeras för lämpligt pedalspel) och se sen hur det uppträder.
För jag har själv varit ute för på olika traktorer att det kan krama/mala ibland när man håller på å bökar i leran och får styrbromsa utan det har varit nåt
Jag hade nog börjat med och bytt bromsvätskan (brukar stå med i servicelistan runt 2000t) och sen justera till bromsarna så du får dom till och ta jämt men tänk på att inte justera så dom tar för högt på pedalen (står med i instruktionsboken hur bromsarna justeras för lämpligt pedalspel) och se sen hur det uppträder.
För jag har själv varit ute för på olika traktorer att det kan krama/mala ibland när man håller på å bökar i leran och får styrbromsa utan det har varit nåt
De är inte lätt när de är svårt
fre 23 feb 2024, 19:12#834023Håller med bert, man måste se till att de yttre grejerna är ok på en traktor så bromsbelägg bytts inte som på en bil direkt.
De slits inte på samma vis då de är oljekylda av växellådsoljan i detta fallet medan bromsvätskan byts i en bil var andra eller tredje år enl serviceboken på en bil och de är nog inte fel att göra de på en traktor med.
De slits inte på samma vis då de är oljekylda av växellådsoljan i detta fallet medan bromsvätskan byts i en bil var andra eller tredje år enl serviceboken på en bil och de är nog inte fel att göra de på en traktor med.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar