Sida 1 av 1

Motorvärmare

Postat: lör 06 jan 2024, 22:59
av beas
Verkar som insticksvärmaren i motorblocket på Valtra 6350 gett upp. Har misstänkt det tidigare men nu I den här kylan så vill det sig inte.Har ström ända fram
Finns nya att köpa på Sagro ,dock undrar jag på hur man enklast får bort den gamla ,bara att bryta o bäna och sen banka dig den nya eller?

Re: Motorvärmare

Postat: sön 07 jan 2024, 09:48
av hfab
Jag skulle rekommendera att du helt glömmer den.
En insticksvärmare ger i bästa fall 600w och värmer egentligen skitdåligt.
Satsa på en slangvärmare med cirkulationspump istället.
Då kan du få upp till 2000w och en motor som är uppvärmd på riktigt.
Men vill du absolut byta din värmare så knacka försiktigt runt plattan. Eventuellt vrid fram å tillbaka med en polygrip.

Re: Motorvärmare

Postat: sön 07 jan 2024, 10:09
av Slurfi
Håller med, kika på en slangvärmare med cirkpump.
Lämplig storlek är 1000w tycker jag, då tål säkringen en kupévärmare åxå
ifall det önskas.
Har man riktig tur med cirkulationen så värms även hyttvärmepaketet så
man får mysvärme snabbt efter start.

Re: Motorvärmare

Postat: sön 07 jan 2024, 10:23
av hfab
Slurfi skrev:Har man riktig tur med cirkulationen så värms även hyttvärmepaketet så
man får mysvärme snabbt efter start.

Det styr du ju själv.
Vill du värma hytten monterar du värmaren på ingående till värmepaket.
Men då måste man komma ihåg att lämna värmekranen öppen då man lämnar maskinen.

Re: Motorvärmare

Postat: mån 08 jan 2024, 08:22
av beas
Tack för goda råd,får nog bli en slangmonterad värmare .

Re: Motorvärmare

Postat: mån 08 jan 2024, 11:00
av halvproffs
Kom att tänka på min gamla fergusson med slangvärmare jag hade på 70 -80talet.
80talet var ju det kallaste årtiondet efter 40talet och tyvärr var det nog för lite glykol i systemet så det hade blivit isbildning i slangarna.
När tempen var tillräckligt hög så bildades en bubbla på slangen för isen hann inte med att smälta. Som dynamitharry sa; vilken jävla smäll alltså 😀 . Som tur var så stod jag inte så nära. 👍