Traktorer och processorer

Case 1290 behållare bakom ratten

6 inlägg 605 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Case 1290 behållare bakom ratten

Claes10:4  
#822515 Hej,
Har precis köpt en Case 1290. Bakom ratten mot rutan till finns en lucka där säkringar bla. finns. Där finns även 2 behållare, misstänker att den en kan vara till styrservon. Hittar inget om detta i manualen.
Någon som kan guida mig vad behållarna är till?
Tack på förhand



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Case 1290 behållare bakom ratten

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822520 Det är inte till bromsen?

Ta ett kort så brukar det vara lättare att svara.
Att torka av locket och kolla om där finns någon text kan också vara mycket hjälpsamt. Framförallt servo och bromsar brukar ofta ha en oljerekommendation på locket.

Användarvisningsbild

Re: Case 1290 behållare bakom ratten

Claes10:4  
#822521 Hej, jag finns inte där traktorn finns nu. Det stod på locket om mineralolja. Nivån i behållarna är bra, men kan vara bra att veta vad de är för. Skall se om jag kan hitta någon bild på nätet.
Tack för snabbt svar

   TS
Avatar Fallback

Re: Case 1290 behållare bakom ratten

hfab  
#822528 Är det två ganska lika behållare?
Jag tvivlar på att det är till servostyrning.
Förmodar att en är för broms och den andra för koppling.

Avatar Fallback

Re: Case 1290 behållare bakom ratten

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822531 Det låter som hfab har rätt.

Kollar man på sprängskisserna så ska där sitta två behållare, en lite större för bromsarna och en mindre för kopplingen.
https://www.mycnhistore.com/eu/sv/caseih/eu/tractors/agricultural/euaa01agr089under100hp/tractor-highway-supplement/cn/E1CA6496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6
Mineral betyder att det ska vara mineraloljebaserad bromsolja i systemet. Den brukar benämnas LHM och är samma typ som Citroën använder i sin hydrauliska fjädring.
Du får under inga villkor fylla på med bromsvätska som heter något med DOT.

Användarvisningsbild

Re: Case 1290 behållare bakom ratten

Claes10:4  
#822533 Hej,
Stort tack för bra och utförliga svar. Jag kommer säkert komma med mer frågor framöver gällande traktorn.
Stort tack så länge
/Claes

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).