Traktorer och processorer

Ärvt skotare och skördare tips mottages

26 inlägg 6340 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ärvt skotare och skördare tips mottages

Fuzeman  
#814781 Jag har ärvt en Kockum KS 875 samt en ÖSA FMG Master 1870 engreppare sedan min fars bortgång.

Detta är maskiner som han har ägt i 15 år och kört lite drivning och vedtagning med.

Jag själv har cirka 8 ha skog med ett ungt bestånd. Jag önskar nu råd vad jag ska göra med dessa maskiner. Min initiala tanke var att ha kvar dom båda och se till att förvalta dom vidare, men eftersom jag har ett litet bestånd så kommer körningen bli minimal varför det inte känns befogat att ha kvar och drifta dessa maskiner. Jag har begränsad kunskap kring att felsöka/laga/underhålla dessa maskiner och det kan snabbt bli dyrt om man måste ha extern hjälp för maskiner som körs för privat bruk.

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av att köra skogsmaskiner och har i princip bara kört lite skotare tidigare. Min fördom är att det är svårare att som amatör ge sig på skördare och att det kanske därför är mer befogat att hugga manuellt med såg i mitt lilla bestånd. Tanken går då också till att sälja båda maskinerna och eventuellt skaffa sig en lämpligare skotare typ Hemek, Blondin eller liknande. Alternativt att inte ha några maskiner alls och hugga manuellt och köpa frakt med timmerbil.

Tips och råd mottages gärna. Maskinerna fungerar och är i gott skick som så när på några mindre skavanker.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Tralsmo  
#814786 Vill du inte hamna i status quo så bör du åtminstone sälja skördaren.

Hålla igång gammla skördare även om dom är enklare blir nog inte billigare per arbetstimme än å hugga manuellt.
Lägger du ihop skruvandet me körtid så hamnar du förmodligen på betydligt trevligare å lugnare huggningstid genom å hugga manuellt.

Skotaren kanske du bör överväga å behålla om den är i gott skick.
Köpa tjänsten eller byta till nåt typ traktor huggarvagn blir dyrt kostnadmäsigt å du vinner troligen inte mycke me de skogsskötselmässigt.

Ja har gjort den där resan men ja kan ju naturligtvis ha fel.

Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

WarPeter  
#814788 Jag hade i alla fall sålt skördaren. Att hålla liv i en gammal skördare kräver att man gillar att felsöka och meka. En skotare är enklare och kan, om man har tur, gå i många år till med bara något slangbyte och vanlig oljeservice. På 8 hektar är ett motorsåg fullt tillräckligt men att ha något att köra ut med är alltid bra, även om du bara tar ut lite ved då och då.

EDIT; Blev ju lite dubbelpost men vi hade ju iaf samma slutsats.

Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Fuzeman  
#814790 Tack så mycket för kloka råd, det låter ungefär så som jag tänkte.

Det jag funderar med kring skotaren är flera saker. Den är i gott skick även om den behöver lite serviceinsatser. Den har stått länge nu men startar och går fint. Det jag har fått till mig angående just KS875 är att den är tung och fruktansvärt otymplig, samt att den inte är särskilt bra att hjula med efter väg i långa sträckor då vikten och drivning på alla hjulen kan få den överhettad eller andra följdproblem. Jag har också förstått det som att den är svårkörd eftersom det är converter och pendelaxel så att man som oerfaren förare enkelt kan råka tippa eller liknande.

Därav tänkte jag att om jag ska ha en skotare kanske det är klokare att satsa på någon mindre, enklare där man kan koppla ur driften på vagn och hjula lite "snällare". Ligger det någon sanning i detta?
I och med att den är i gott skick och jag vet hur den har skötts de senaste åren så kanske det ändå är försvarbart att ha kvar den än att köpa en okänd skotare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Elis76  
#814795 Sälj båda, 8 hektar är för litet för två stora maskiner. Dessutom kostar det mer än det smakar att hålla gamla maskiner i gång.

Det finns många på forumet som använder sig av jordbrukare och ATV:s.

Kolla denna lilla fina maskin i en annan tråd här på forumet.
https://skogsforum.se/download/file.php?id=125314&mode=view

Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

jannee  
#814803 Lyd Elis råd, är det ENDA vettiga, allt annat är inget annat än Ebberöds bank.
Själv klarade jag mig bra i över 40 år med en Boxer och Mohedavagn + vajerkran med hydralinsvängning och detta på 90 ha skogsmark.
Kostnaderna för detta ekipage under hela tiden understeg 50 tkr, då hade jag ändå bytt alla däck.

Användarvisningsbild

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Sjögården  
#814837 Sälj bägge medan de fungerar och har ett värde för någon annan.
Får de stå ett tag är de snart utan glädje för någon!

Användarvisningsbild

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Vildmark  
#814843 Jag hade nog sålt och köpt en fyrhjuling eller mindre traktor istället.

Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Fuzeman  
#814849 En fyrhjuling har jag redan, dock ingen vagn. Men de stora nackdelar jag ser med fyrhjuling är följande:

- Min skogsmark ligger cirka 3 mil från där jag bor, ingen möjlighet att hjula med fyrhjuling och vagn så långa sträckor
- En riktigt skogsvagn med kran till en fyrhjuling kostar minst 100 000 kronor
- Hantering av större träd blir svår eller omöjlig

   TS
Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

jannee  
#814850 Sälj all "skit", hyr in de tjänster du nödvändigtvis behöver.
Det är minst bekymmersfritt.
För övrigt var hade du tänkt härbärgera din skördare och skotare.
Där kan du i så fall placera din Ford 4 000, MF 35 eller BM 430 med tillhörande skogsvagn.
Med ett sådant ekipage går du ALDRIG bet på hur än trädet/träden ser ut.
Vilka prylar du än har, låt dem stå ute så blir du snart av med det som är något av värde.
För övrigt kan jag säga av det väldigt lilla jag vet att en skördare har större förmåga att bli trasig när den står still än när den är i arbete, inte då minst allt elektriskt - råttor älskar allt vad plast och gummi heter.

Användarvisningsbild

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Vildmark  
#814851 Finns väl inte så många stora träd i ett ungt bestånd. En fyrhjuling eller liten traktor är bra i gallringsskogen.

Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Fuzeman  
#814852 Tänker att även ett ungt bestånd blir ett gammalt bestånd med tiden.
Största begränsningen jag ser med fyrhjuling är transporten av virke/ved från skogen och 3 mil till hemmet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

jannee  
#814856 Transportera ved längre längre sträcka än 10 km nyttjar man lastbil.
Hur du än räknar blir det billigast, näst billigast är att nyttja en släpkärra efter p-bil.
Bränsleförbrukning men inte minst däckslitage avgör vilket fordon man ska nyttja.

Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814915 Åtta hektar är inget skogsbruk. Det är en stor tomt. Sälj bråten om du inte är maskinnörd.

Avatar Fallback

Re: Ärvt skotare och skördare tips mottages

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#814916 80 mål er litt i Norge iverfall på Vestlandet men er vel lite i Sverige.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).