Traktorer och processorer

Baklastare H10 startar ej

48 inlägg 4236 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Baklastare H10 startar ej

Jakobbjörling  
#804970 Uppdatering kring felet, testade med startkablar från bilen och då gick startmotorn, så det var så enkelt som dåliga batterier.
Motorn gick runt när jag drog i fläkten.
Sen har jag även bytt bränslefilter så ska bara lufta systemet så ska den nog hoppa igång sen.
Men är väl smidigast att pumpa fram diseln med startmotorn än att hålla på att handpumpa när jag ska lufta systemet?
🚜

TS
Lantmännen Maskin

jannee  
#804973 Nää, du ska använda handpumpen, håll inte på med något annat mög.
Med 90 % säkerhet lyckas du inte med startmotorns hjälp.
Pumpa och lufta där du ska lufta, därefter kan du ta startmotorn till hjälp.

Tralsmo  
#804975 Ja håller me Janne.

De är min erfarenhet ochså.

Användarvisningsbild

Jakobbjörling  
Tralsmo skrev:Ja håller me Janne.

De är min erfarenhet ochså.

Okej tack då ska jag försöka handpumpa tycker bara det känns som det tar sån tid men det kanske det gör?

TS

Tralsmo  
#804977 Funkar hand pumpen som den ska så tar de nog kortare tid å gå den vägen.

Edit:

Du bör ändå gå igenom luftningen enligt instruktionen.

Filter luftas först.
Pumpen nästa.

På knepiga maskiner lossar man en spridare.
Men då måste du köra på starten.

Ryker de inte igång då så blir de omtag.

jannee  
#804990 När du byter bränslefilter fyll det nya filtret med diesel INNAN du monterar det.

Användarvisningsbild

Jakobbjörling  
Tralsmo skrev:Funkar hand pumpen som den ska så tar de nog kortare tid å gå den vägen.

Edit:

Du bör ändå gå igenom luftningen enligt instruktionen.

Filter luftas först.
Pumpen nästa.

På knepiga maskiner lossar man en spridare.
Men då måste du köra på starten.

Ryker de inte igång då så blir de omtag.

Okej då ska jag testa pumpen o hoppas det funkar 👍
Absolut så ska jag det.
Okej tack för bra info o tips.

TS
Användarvisningsbild

Jakobbjörling  
jannee skrev:När du byter bränslefilter fyll det nya filtret med diesel INNAN du monterar det.

Smart, det har jag ju inte gjort! Då är det kanske inte så lustigt att det tar tid att handpumpa...

TS
Användarvisningsbild

Rd 350  
#805028 Bra att det löste sig med batterierna. Beträffande matarpumpen, om du tycker det tar lång tid att pumpa då har pumpen "stannat på nock". Prova att dra runt motorn ett kvarts varv eller så, då får du längre slag på pumpen ( du känner det i pumpens handtag)

Användarvisningsbild

Jakobbjörling  
Rd 350 skrev:Bra att det löste sig med batterierna. Beträffande matarpumpen, om du tycker det tar lång tid att pumpa då har pumpen "stannat på nock". Prova att dra runt motorn ett kvarts varv eller så, då får du längre slag på pumpen ( du känner det i pumpens handtag)

Bra att veta 👍 då Ska jag testa det

TS
Användarvisningsbild

Jakobbjörling  
#805239 Nu har jag försökt att pumpa fram bränsle med handpumpen, Fick fram disel i filtret samt till insprutningspumpen men inget till spridarna. Vad kan det bero på? Kan det vara att handpumpen inte är tät eller vad kan det vara?

TS

jannee  
#805240 Kan du inte lossa rören intill spridarna, om du inte kan detta kör på starten, den bör starta om du har diesel vid röret som går från filtret.
Rören till spridarna är fyllda av luft, denna luft försvinner inte förrän spridarna öppnas.

tallen100  
Jakobbjörling skrev:Nu har jag försökt att pumpa fram bränsle med handpumpen, Fick fram disel i filtret samt till insprutningspumpen men inget till spridarna. Vad kan det bero på? Kan det vara att handpumpen inte är tät eller vad kan det vara?

När du luftar vid spridarna måste du köra på startmotorn, det går inte att göra med handpumpen.

Tralsmo  
Jakobbjörling skrev:Nu har jag försökt att pumpa fram bränsle med handpumpen, Fick fram disel i filtret samt till insprutningspumpen men inget till spridarna. Vad kan det bero på? Kan det vara att handpumpen inte är tät eller vad kan det vara?

Du måste köra på startmotorn för å få fram diesel till spridarna.

Lossa ett rör till en spridare å kör på starten.
Strax ska de komma lite diesel i puffar.
Då borde den starta på dom andra cylindrarna.

Användarvisningsbild

Jakobbjörling  
Tralsmo skrev:

Du måste köra på startmotorn för å få fram diesel till spridarna.

Lossa ett rör till en spridare å kör på starten.
Strax ska de komma lite diesel i puffar.
Då borde den starta på dom andra cylindrarna.

Okej 👍 då testar jag det.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).