Traktorer och processorer

Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

19 inlägg 7670 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Alex Stallebacka  
#804147 Lagom tankspridd skulle jag tanka traktorn i helgen. En Valmet 705.
Jag hällde på de tre dunkarna jag hade ställt fram. Problemet är bara att i en av dem
var det Aspen2 takt. Något jag kom på först efteråt.
Det fanns diesel i tanken innan, jag skulle tro att det i nuläget är ca 75 liter diesel i tanken
och 20 liter Aspen2.

Kan jag tanka på mer diesel för att späda ut det?
Eller måste jag tömma tanken?

Skämsmössan är på, men jag får bjuda på detta 🤯

Motorn har INTE varit startad sedan de hände.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Mattias_E  
#804151 Diesel med bensin i blir väl det som kallas "vinterdiesel"? Om jag inte tänker helt fel så blir inblandningen ca 25-30% men eftersom du inte har någon modern dieselmotor med högtryckssystem så hade i alla fall jag vågat köra på inblandningen, bensinen är ju dessutom oljeblandad. Man kan ju slå i en extra dos med 2T-olja om man vill vara helt säker på att smörjningen tillfredsställs.

Användarvisningsbild

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Mattias_E  
#804152 Men är du orolig så slanga ur helt eller delvis av nuvarande inblandning och fyll på med diesel så att inblandningen blir betydligt lägre. Du får en massa dieselblandning som du kan ha för att tvätta rent saker med, alternativt pytsa i lite var gång du tankar diesel så den till sist blir förbrukad.

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

jannee  
#804156 Du behöver INTE bekymra dig, bara starta och kör. Du kommer inte att märka någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Elis76  
#804161 Så här skriver Assistancekåren om feltankning av personbilar.

https://assistancekaren.se/feltankning/

Användarvisningsbild

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Mattias_E  
#804164 Förstås, de vill ju ha mer arbete. Hade det gällt en modern traktor med högtryckssystem och avgasrening så kan det väl vara sin sak.

Finns ju dock redan tre tomma dunkar, så att slanga ur och hälla på ren diesel är ju en rätt så smal sak i sammanhanget.
Sen hade jag tankat några liter av blandningen vid varje tank så kommer den att förbrukas, om man nu vill ha hängslen och livrem.

Användarvisningsbild

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Alex Stallebacka  
#804166 Man får ju beakta att de faktiskt är 2t bensin, så de är ju extra fett.
Att traktorn skulle dö är ju inte hela världen, bara den inte går sönder om man testkör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Tralsmo  
#804168 Ja lyckades me de konststycket i min Ford connect 2006 för några år sen.

Nu minns jag inte exact men ja brukar fylla när de är 20% kvar.
Fyllde på bensin till knapp halv tank innan ja kom på de.
Det ja gjorde va å fylla på me diesel till fullt.
Sen körde ja hem , knapt 2 mil.

Väl hemma slangade ja ur så mycke ja kunde , ca 60 70% å fyllde fullt me diesel igen.
Gissar på runt 6 7% andel bensin blev kvar.
De blev alldrig några problem me de.
På den connected var de ju högtryck har ja för mig

En gammal traktor är nog mycke tåligare.

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

tallen100  
#804173 Det är ingen fara i en gammal traktor.
Det ska förövrigt vara bra att slå I en skvätt vanlig bensin I dieseln på äldre traktorer som inte körs så ofta, ska motverka alger.

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

tallen100  
#804187
Elis76 skrev:Så här skriver Assistancekåren om feltankning av personbilar.

https://assistancekaren.se/feltankning/

Kanske är det lurigt i nyare bilar och motorer, särskilt i dieslar, även om jag tror dom överdriver en smula.

Bensinen smörjer ju inte om det blir större mängder iblandat i dieslet, men nu var den ju oljeblandad så 😉
På äldre motorer är det knappast ingen fara, och särskilt inte det omvända, att slå diesel i en bensinare.

Råkade en gång tanka åkgräsklipparen med diesel, motorn var varm och tanken inte helt tom, blandningen blev kanske 10% bensin och 90 diesel.
Den rök blått rejält, men gick för övrigt nästan som den skulle så jag körde på, stängde av den och den startade så länge den var varm men full choke krävdes vid start.
Kallstart gick naturligtvis inte, men bara för att testa så matade den då med bensin vid luftfiltret och efter nån sekund så gick den själv.
En gammal klippare med den röda B&S, och motorn går ännu som en klocka flera år senare, medan resten är glappt och utslitet.

Startade den förresten härom dan, tror inte den var igång något förra sommaren, bensinen i tanken var nog åtminstonde två år gammal 🤔 hann knappt peta på startknappen förrän den gick igång, dom gjorde riktiga grejor förr😁

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Tralsmo  
#804194 På 70talet hadde ja en Puch Dakota.
Den körde ja på 50/50 diesel/bensin.
Rök gjorde den ju lite men startade även kall utan problem.

Varför ja gjorde de?
Ja säg de. Troligen för att farsans diesel va gratis.

En annan sak,,
Nånstans (minns inte var) har ja läst att diesel smörjer sämre än bensin.?

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#804196 Har inga fakta eller erfarenheter. Men i tråden är det bara om smörjning. Hur är det med bensin i dieseln när blandningen sprutas in i cylindern? Knackar det inte våldsamt? Någonstans finns förstås en gräns när man inte kan ha mer bensin i dieseln.
Vinterdiesel har inte bensin iblandat utan skulle man blanda det själv var det väl fotogen man hade i. Och bensin är inte fotogen. Bensin i fotogenlampan känns som att man får bygga en ny jaktkoja runt den gamla muren liksom.
Sen beror det på hur dyr ens tid är och hur riskbenägen och rik/fattig. Konsekvensen av rasad motor jämfört att göra om och göra rätt liksom. Ja, beslutet är inte mitt den här gången.

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

tallen100  
#804239 Om man blandar ca 25% bensin och 75% diesel så ska det ge ungefär samma egenskap som fotogen.
Så gör många som har gamla fotogenare.
Och nog går det väl att köra en gammal diesel på fotogen, även om det inte är optimalt?

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

tallen100  
#804241
Tralsmo skrev:Nånstans (minns inte var) har ja läst att diesel smörjer sämre än bensin.?

Det är nog inte omöjligt med dagen diesel, förr blev man fet om händerna om man fick diesel på dom.
Nu blir man alldeles torr om nävarna, kanske torrare än av bensin 🤔

Avatar Fallback

Re: Generaltabbe! Diesel och Aspen2 i tanken på traktorn!

Tralsmo  
#804244 Ja körde ju hem min connect på gissningsvis runt 25 % bensin å där va inget knack eller oljud..
Ja tog ju de naturligtvis försiktigt.

Sen körde ja ju opp resten me 6 7 procent.
Tankade ju tidigare så ja fick ner procenten.
Men alldrig når problem efter de.

Hadde ja haft en ny bil me garanti hadde ja nog blandat in försäkringsbolaget.

Hadde nog inte varit några problem å trolla bort självrisken då.
Dyrt som fan hadde blivit allafall de vet ja.
Har själv suttit som sakkunnig flera gånger i samband med försäkringsersättning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).