Traktorer och processorer

Valtra modelbeteckning

25 inlägg 3000 visningar 6 följer Svara, dela mm...   

Valtra modelbeteckning

Langsel  
#800806 Första tråden i detta fantastiska forum.
Alla ni där ute som har stor koll på valtras serier vad betyder egentligen 50 i modelbeteckningen?
Vad är skillnaden på säg en 6800 å en 6850?
Går i tankarna att skaffa en valtra att ha skogen först å främst å har snöat in mig rejält i just 6850 å då med turbin såklart men växer ju inte på träd tyvärr.

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra modelbeteckning

Bert1  
#800809 50 på slutet i på modellbeteckningen i 6000 serien innebär kopplingsfri F/B kom 1999 Kallas även HiTech
Turbinkoppling fanns inte som tillval dom första åren på 6850

Langsel  
#800810 Okej tack för svar! Hur vet man om det är turbin då om det inte är angivet i annons?
Så om det är hi tech då men inte turbin, hur ter sig en sån i skogen tex om man kommer mot en sten eller stubbe får man motorstopp så? Är det som en manuell så man måste justera med kopplingen, eller är det typ hydrostat?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#800811 Ja precis då funkar det som vilken traktor som helst att skall du smyga så får du slira på kopplingen i stället

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#800812 i skogen kör man väl rätt sakta, och 3 snabbväxlar samt programmerbar "automat" jag har inte känt något behov av turbin på min 6750 hitech

alias  
Langsel skrev:Okej tack för svar! Hur vet man om det är turbin då om det inte är angivet i annons?
Så om det är hi tech då men inte turbin, hur ter sig en sån i skogen tex om man kommer mot en sten eller stubbe får man motorstopp så? Är det som en manuell så man måste justera med kopplingen, eller är det typ hydrostat?

Brukar stå "Hi-Trol" på sidoplåtarna på motorhuven på exemplar med turbinkoppling (vet inte om det ibland även stått lågt ner på hyttdörrarna, men där har jag för mig att det ofta stått "Delta Powershift").

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Bert1  
#800815 Var det inte bara på dom äldre det var så?
För på dom som går här runt är nyare än 00 och där har inte jag sett hitrolmärket iallafall

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800816 Har aldrig ägt en traktor med turbinkoppling, har kört lite dock på andra ställen än skogen. Jag ser inte riktigt vitsen, visst går det att smyga över stubbar och annat men hastigheten är för mig sällan så hög att det är ett problem i skog.
Nu är jag också snål smålänning och hugger stubbar som ofta är så låga att jag kan köra över dem med gräsklipparen när de hamnar i stickvägar.
Turbinkoppling eller inte skulle inte få avgöra ett traktorköp för mig.

ulfber  
#800818 Bra med låga stubbar,så man inte får några däckmördare,vi gör lika,låga överallt

Langsel  
#800819 Härligt med alla svar å erfarenheter.
Vi har ju en hemek 650 sen länge och det vore skönt att slippa manuell låda i skogen. Besvärligt å köra baklänges å vara beredd med kopplingen hela tiden, inte för att den för motorstopp men den tuggar ju bara på sen ska man vrida på stolen å frikoppla å hålla på.
Vore skönt med nåt modernare.

Men om man har kopplingsfri fram å back då kan man välja vilken växel man vill ha först å sen använder man bara spaken för fram å back? Då är det bara slå i neutral då när man kommit fram till nästa stockar?

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800820 Precis så, du kör på en låg växel och handgas så sköter du resten med fram och backspaken.

Langsel  
#800823 Ok 👍 låter ju väldigt smidigt man får nog ta å tänka om då.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#800827 I skogen är faktiskt en stor finnes på hitech modellerna att du även har handbromsen i fram/back reglaget så du slipper ner o dra vid golvet.
Och med twin trac har du det även vid bakre ratten

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Langsel skrev:Härligt med alla svar å erfarenheter.
Vi har ju en hemek 650 sen länge och det vore skönt att slippa manuell låda i skogen. Besvärligt å köra baklänges å vara beredd med kopplingen hela tiden, inte för att den för motorstopp men den tuggar ju bara på sen ska man vrida på stolen å frikoppla å hålla på.
Vore skönt med nåt modernare.

Men om man har kopplingsfri fram å back då kan man välja vilken växel man vill ha först å sen använder man bara spaken för fram å back? Då är det bara slå i neutral då när man kommit fram till nästa stockar?

De kan du välja i 6800 med då alla 6xxx har separat fram/backspak men i 6x50 modellerna är den elstyrd

alias  
Bert1 skrev:Var det inte bara på dom äldre det var så?
För på dom som går här runt är nyare än 00 och där har inte jag sett hitrolmärket iallafall

Vågar inte svara på det. På 6200:an vi hade så stod det på sidoplåtarna. Tror att den var av årsmodell -99.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).