Traktorer och processorer

MF175 kraftuttag

9 inlägg 1543 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

MF175 kraftuttag

Nyborg  
#799885 Grannen har en MF175 där kraftuttaget är jättesvårt att lägga i. Måste stänga av traktorn och slå med hammare på spaken för att få i läge. Hjälper inte vad man gör, friläge på växel och kopplingspedal nere eller tvärtom spelar ingen roll. Ibland går det inte hur man än försöker. Är detta en justeringssak, har läst mig till att det ska gå att frikoppla. Traktorn går mycket fint i maskin för övrigt, multipowerspaken behöver man röra på ibland. Nån som vet?

TS
Lantmännen Maskin

Re: MF175 kraftuttag

tallen100  
#799900 Nog för att 170 och 180 mf-arna är riktiga trögbockar att både koppla och växla men
Inte ska man varken behöva stänga av eller slå spaken i läge.

Repar det som att det inte kopplar ur ordentligt?
Eller är det spaken som bara går trögt, den sitter väl på vänstersidan direkt på "traktorkroppen"?
Har ni tittat om kraftuttaget stannar när ni kopplar ur?
Senast redigerad av tallen100 sön 23 apr 2023, 01:46, redigerad totalt 2 gånger.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799902 Om det är som på 135:an, så kan filtret till hydraulpumpen lossna och hamna i vägen för att kraftuttaget skall gå i ordentligt. Jag hade problem med mitt, sen när jag väl fick in den så hoppa den ur ibland. Tydligen ett känt fenomen.

Om det ser likadant ut på 175 vågar jag inte svara på.

Och som tallen sa, går det att frikoppla ordentligt? Är tvåstegs koppling.

Användarvisningsbild

Nyborg  
tallen100 skrev:Nog för att 170 och 180 mf-arna är riktiga trögbockar att både koppla och växla men
Inte ska man varken behöva stänga av eller slå spaken i läge.

Repar det som att det inte kopplar ur ordentligt?
Eller är det spaken som bara går trögt, den sitter väl på vänstersidan direkt på "traktorkroppen"?
Har ni tittat om kraftuttaget stannar när ni kopplar ur?

Kopplar nog inte ur ordentligt, kan det bara vara att justera kopplingsspelet? Är alltså nästan omöjligt att ens få spaken i läge hur man än gör. Hur justerar man? 😀

TS

holmesö  
#799907 Under kopplingshuset sitter en lucka. Öppna den så ser du justerskruvarna om du vrider runt kopplingen.
Justera så dom tar när pedalen är 5-6 cm från botten. Halvtums skalle på skruvarna.

Användarvisningsbild

Nyborg  
holmesö skrev:Under kopplingshuset sitter en lucka. Öppna den så ser du justerskruvarna om du vrider runt kopplingen.
Justera så dom tar när pedalen är 5-6 cm från botten. Halvtums skalle på skruvarna.

Bra! Tack!

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
holmesö skrev:Under kopplingshuset sitter en lucka. Öppna den så ser du justerskruvarna om du vrider runt kopplingen.

Hittar inte någon lucka. 😥 🤔 Under kopplingshuset sitter störtbågen/hytten bultad. Kan det vara så illa att man måste demontera halva bågen?

TS

holmesö  
#799986 Ja. Och spelet mellan skallen och tryckplattan 2 mm.
Ett enkelt sätt att prova om dubbelkopplingen fungerar är att trycka ner pedalen max och sedan lyfta lyftarmarna.lyfter dom sig fungerar inte kopplingen.

Användarvisningsbild

Nyborg  
holmesö skrev:Ja. Och spelet mellan skallen och tryckplattan 2 mm.
Ett enkelt sätt att prova om dubbelkopplingen fungerar är att trycka ner pedalen max och sedan lyfta lyftarmarna.lyfter dom sig fungerar inte kopplingen.

Ok. Tack för svar! Låter som att det är tur att farsan köpte BM! 😀

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).