Traktorer och processorer

Grävaggregat

12 inlägg 2022 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grävaggregat

Gran68  
#798872 Hej !
Jag funderar på att skaffa ett grävaggregat till min jordbrukstraktor, en fiat 60-90.
Tänkte använda det för att gräva ner och lägga om vägtrummor, laga och förbättra skogbilvägar som skär sönder t.ex på våren, dika mm.
Är det ett vettigt alternativ för sådana arbetsuppgifter? Eller ska man leta något annat ? Tänkte ett som man sitter bakom traktorn då jag inte har nån vändbar stol.
Vad rekommenderar ni för grävaggregat och vad ska man undvika?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798907 Ett sånt grävaggregat kostar väl ca 50000kr ? För den slanten får du ju en gammal runtomsvängande grävmaskin
av äldre modell, mkt roligare och cirka tusen ggr bättre.

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

JörgenO  
#798955
Slurfi skrev:Ett sånt grävaggregat kostar väl ca 50000kr ? För den slanten får du ju en gammal runtomsvängande grävmaskin
av äldre modell, mkt roligare och cirka tusen ggr bättre.


Möjligen roligare... men jag kollade Blocket och de två grävmaskiner som finns för under 50kkr är båda från 1970 och ser ut att behöva "lite service" innan de är redo att gräva 😀

https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... /108084967
https://www.blocket.se/annons/dalarna/a ... /107986910

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

Sne4  
#799018 En riktig grävmaskin är verkligen guld värd att ha. Jag skaffade en gammal Åkerman och just runtom svängande är oerhört trevligt. Ett grävaggegat bak på traktor fungerar med, men man blir ju mer begränsad.

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

Gran68  
#799020 Tack för alla svar......en maskin till att hålla igång, men ni börjar övertyga mig om att jag borde leta en grävmaskin eller nån traktorgrävare istället för ett grävaggregat 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

Ängagärdet  
#799026 Min erfarenhet är att det är lätt å hålla liv i en gammal grävmaskin. I antal fel per driftstimma hamnar den långt efter traktorn och flera mil efter skördaren. Dessutom håller de värdet bra.

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

jannee  
#799027 För några år sedan kunde man få en fullt fungerande Åkerman H 14 (grävmaskin) för i runda slängar 100 - 150 tkr.
Samma maskin i dag är INTE billigare, säger lite om prisbilden.
Enda nackdelen med en bandare är just hur man ska förflytta den längre sträckor.

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

Sne4  
#799029 Ska man köpa så ska man nog upp i vikt så pass att det kräver maskintrailer för att flytta och inte lastväxlarflak. Då minskar priset.

MEN även ett gammalt as till traktorgrävare är i sammanhanget ganska oduglig men ändå helt oumbärlig. -om ni missförstår mig rätt. Mer leksaker innebär ju även mer som måste hållas igång. Ett sprillans grävaggregat torde inte tarva för mycket underhåll.

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

Sågad  
#799030 Jag har ett aggregat sedan snart 15 år tillbaka på en Boxer (BM350) och visst, det har varit till oerhörd nytta på min lilla gård. Jag har dränerat hundratals meter, grävt ner kabel och slang, några avlopp och grävt bort massvis med riktigt stor sten. Allt går, men man får räkna med att det tar mer tid än om en större maskin gör jobbet. Men min fritid är gratis och jag slipper två maskiner och med detta ekipage kan man smyga runt bland husen nästan obemärkt viket uppskattas av den som sköter om det gröna...

Jag gav ca 35 000 för det nytt enbart för ett dräneringsprojekt då vi inte ville ha in en stor maskin på tomten resten blev och är en ren bonus.

Men för att anlägga vägar eller för att dika i större format så skulle jag gå för en större maskin.

Användarvisningsbild

Re: Grävaggregat

Sne4  
#799067 Jag har bägge ock: En BM 350 baserad G612:a. Bakhjulsdriven med entreprenaddäck, vilket innebär att det oerhört lätt att köra fast. Grävmaskinen är en H9:a med så kassa band att jag minimerar larvningen runt gården men ska kosta på den att lägga på mindre dåliga begagnade band.

Vad man åstadkomma fick en annan dimension när jag provat grävmaskinen. Enbart en tandskopa och ingen tilt, men räckvidden - och att kunna gräva 360° gör enorm skillnad.

Jag har grävt ner XX kubik sten när jag fick för mig att rensa ett stycke gammal hagmark. 3 meter till berget gav en 20 lass pinnmo att använda som en första bas på ny skogsväg. Jag hade aldrig fått för mig en sådan idé utan grävmaskin. 'några dunkar diesel senare' i Bråkerman så var det klart.

Enda jag ångar är att jag inte köpte en större...

Apropå spår runt husen. Hittade inte fotot när jag planterade vinbärsbuskar i en rak rad och insåg att antingen har istiden spelat mig ett elakt spratt eller så har någon arbetsmyra till bonde troligen handgrävt hål vid sidan av stenarna och vippat ner dem, jordlagren såg lite mysko ut runt dem. "Klonk" överallt med spaden. Inga problem med spår i trädgården, man når ju ganska långt. 15 minuter senare så var det största aset på några ton borta ur trädgården och de mindre låg i hålet efter den stora...

HIttade ingen bild på datorn på det, men här är en annan som givetvis envisades med att ligga där grunden för tillbyggnaden skulle vara. Det blev en fin prydnadssten i dammen i stället. Jag har gott om sådana klumpar, himla skönt att bara gräva ner dem om man vill bli av med dem...

Bägge maskinerna köptes i i princip skrotskick för några kronor kilot, men "svetsas upp" lite år från år. Snart kanske jag till och med kostar på grävmaskinen en färgburk.

Provkör några grävmaskiner innan du bestämmer dig.
1681315358_20200322_150822.jpg

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

Tralsmo  
#799076 Ja har 2 kompisar.
Ja egentligen fler men just som har grävaggregat bakom traktorn.

De ena är med sånt som man sitter bakom traktorn å den andra där man kan sitta i traktorn.

Minns inte exact priser men 50 papp är ju dubbelt mot va du behöver betala vid rätt tillfälle för begagnat. Tror inte man behöver va så orolig för att dom är slitna för dom används inte mycke.

Enligt min mening är att grejen me de där är ju att du slipper anstränga dej.
De kan de va värt men de fodrar rätt ordentligt me tålamod.
Ja de är ju va ja har sett.


Ja har en traktorgrävare = dyrt men man flyttar snabbt å de blir mycke gjort på kort tid om de Ä trumma som ska läggas ner eller dränering eller nåt annat småfix.
Betydligt mer effektivt än grävaggregat på traktor.

Ja köpte en h14 BHD, ca 23 ton.
De är väl nu bortåt 10 år sen.
Går inte å jämföra me sånt där smått eller traktorgrävare ( ens om den är bra).
Dieselkostnaden blir minimal å tidsåtgången blir ju ochså minimal.

Visst är de småjobb så är ju tiden för arbetet den minsta tiden.

Är de mycke arbete så är en effektiv maskin absolut värd pengarna.
Alla fall om man räknar diesel och tid.

Har man koll å är lite skärpt så kan man köpa grejer å använda dom till de man behöver å sen sälja för samma pris som man gav (när de gäller grävare).

I mitt fall har ja ganska lätt tjänat ihop va ja gav för maskinerna.
Sälja är inte på tal ja behöver inte pengarna men väl resurserna.
Nu är dom ju hoptjänade så de fodrad inte många gånger på ett år för att de ska va lönsamt å behålla.

Men de Ä klart väldigt olika från behov till behov.

Som redan nämnts så är en hyfsad grävmaskin inte nåt som kräver mycke pengar eller tid i underhåll.

Avatar Fallback

Re: Grävaggregat

Gran68  
#799096 Så värdefull input från alla håll, gillar verkligen detta forum. Här finns massor med värdefull kunskap och information👍😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).