Traktorer och processorer

starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare....

31 inlägg 3712 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

HannuRöj  
#797218 http://tervacross.kuvat.fi/t/termi.htm
Denna har jag på Terri 34. Slangen kommer från motoroljakylaren och går till cylinderlocket, vattnet cirkulerar även utan pump.
😀 Ända värmare som fungerar idiotsäkert, och framför allt, den behövs köpa och montera bara en gång.

Går att bygga själv också, den är en enkel plåtlåda med vattenmanttel mellan dubbelväggar, en mellanvägg vågrätt i mitten.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Rossignol  
#797219
jannee skrev:I min ungdom hade vi ibland en gryta med diesel stående under oljesumpen som vi eldade i med diesel/gammal motorolja.
Även vi i söder kunde på den tiden ibland ha nedåt 20 till 30 minus.
På den tiden fanns det ingen plast som kunde ta eld.
Startgas är något du ALDRIG ska nyttja, visserligen bekvämt men dödar en motor på nolltid.
Då betydligt bättre att ha med ett reservbatteri som är varmt och fulladdat.
Ett genomkallt batteri kanske inte ens har 50 % effekt mot ett genomvarmt.


Vad är problemet med startgas?

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

jannee  
#797220 Man skall vara ytterst försiktig med startgas, det brinner så häftigt att det blir en liten explosion varje tändning så kolvringar och ringspår kan gå sönder med dålig komp som följd

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

tallen100  
#797221 Jo startgas ska användas med försiktighet, helst aldrig. Det har förstört många motorer och många gånger helt i onödan... det blir både billigare och enklare att köpa ett nytt batteri om det är dåligt och/eller se till att glödningen fungerar o.s.v. än att använda startgas och så småningom göra en motorrenovering, dieslar är känsliga.
Det brukar sägas att efter ett tag blir motorn beroende av startgas, det beror på att kompen blir sämre och sämre.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Rossignol  
#797228
tallen100 skrev:Jo startgas ska användas med försiktighet, helst aldrig. Det har förstört många motorer och många gånger helt i onödan... det blir både billigare och enklare att köpa ett nytt batteri om det är dåligt och/eller se till att glödningen fungerar o.s.v. än att använda startgas och så småningom göra en motorrenovering, dieslar är känsliga.
Det brukar sägas att efter ett tag blir motorn beroende av startgas, det beror på att kompen blir sämre och sämre.


Gäller detta alla förbränningsmotorer? Jag har bara använt startgas till motorsåg och gräsklippare.

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

jannee  
#797231 I princip JA.
Du kan gärna nyttja startgas, men för varje gång du använder gasen försämrar det din motor några %.
En jobbarkollega till mig nyttjade startgas till sin diesel, gjorde så hela vintern, fungerade utmärkt.
Å andra sidan startade ej heller dieseln kall på varken våren eller sommarn utan startgas - ingen eller dålig komp.
Starta en motor med startgas när det är ordentligt kallt och du kan höra hur det skramlar/knackar ordentligt inni motorn just under startögonblicket.
Kan visserligen låta något liknande utan startgas men inte lika djävligt.
Du ska istället ge motorsågen/gräsklipparen en liten sup direkt i förgasaren så starta ditt redskap utan gas = precis lika effektivt.

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797241 Det må vara olika blandningar i stargasburkarna men klassiskt är det eter, möjligen med nån smörjande tillsats eller nåt mer ämne som mildrar den explosionsliknande förbränningen. Etern tvättar säkert bort oljefilm, men det borde återskapas ganska snabbt, för etern förbränns ju på nolltid. Det är ju inte massa flytande eter inne i cylindrarna.
Man kan spränga en större motor som har stor masströghet om man sprejar in startgas och det blir rikligt och sen kör starten. Man kan ha fyllt en öppen cylinder med mycket. Det är viktigt att man har batteri och drar runt motorn och sen ger lite försiktigt startgas i insuget.
Själv har jag dragit ut en liten slangsnutt för startgas och en startknapp så man i nödfall kan få igång ute i skogen om det är riktigt kallt. En nödstart som jag använt då och då.
Är det många som har egen erfarenhet av knäckta motorer och startgas?

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

halvproffs  
#797242
tallen100 skrev:Jo startgas ska användas med försiktighet, helst aldrig. Det har förstört många motorer och många gånger helt i onödan... det blir både billigare och enklare att köpa ett nytt batteri om det är dåligt och/eller se till att glödningen fungerar o.s.v. än att använda startgas och så småningom göra en motorrenovering, dieslar är känsliga.
Det brukar sägas att efter ett tag blir motorn beroende av startgas, det beror på att kompen blir sämre och sämre.


Håller med dig tallen. Startade min Ferga några ggr med startgas och resultatet blev att vevaxeln gick av så använd inte startgas!

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Rossignol  
#797254
Orsa skrev:Det må vara olika blandningar i stargasburkarna men klassiskt är det eter, möjligen med nån smörjande tillsats eller nåt mer ämne som mildrar den explosionsliknande förbränningen. Etern tvättar säkert bort oljefilm, men det borde återskapas ganska snabbt, för etern förbränns ju på nolltid. Det är ju inte massa flytande eter inne i cylindrarna.
Man kan spränga en större motor som har stor masströghet om man sprejar in startgas och det blir rikligt och sen kör starten. Man kan ha fyllt en öppen cylinder med mycket. Det är viktigt att man har batteri och drar runt motorn och sen ger lite försiktigt startgas i insuget.
Själv har jag dragit ut en liten slangsnutt för startgas och en startknapp så man i nödfall kan få igång ute i skogen om det är riktigt kallt. En nödstart som jag använt då och då.
Är det många som har egen erfarenhet av knäckta motorer och startgas?


Det rödmarkerade förstår inte jag.

Hur gör man om man drar igång motorn?

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

jannee  
#797257 Du kör på starten samtidigt som din medhjälpare sprutar in startgasen.
Starten är den knapp du trycker på när du brukar försöka starta fordonet - glöm inte att slå på tändningen.
Har du dåligt batteri, köp och använd startkablar. Låt fordonet du tar ström från gå på förhöjd tomgång när du gör startförsöket.
PLUS till PLUS och MINUS till MINUS.

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

tallen100  
#797259
Rossignol skrev:
tallen100 skrev:Jo startgas ska användas med försiktighet, helst aldrig. Det har förstört många motorer och många gånger helt i onödan... det blir både billigare och enklare att köpa ett nytt batteri om det är dåligt och/eller se till att glödningen fungerar o.s.v. än att använda startgas och så småningom göra en motorrenovering, dieslar är känsliga.
Det brukar sägas att efter ett tag blir motorn beroende av startgas, det beror på att kompen blir sämre och sämre.


Gäller detta alla förbränningsmotorer? Jag har bara använt startgas till motorsåg och gräsklippare.

Motorsåg och andra tvåtaktare ska du aldrig använda startgas till, startgasen smörjer inte och den tar bort oljefilmen i cylindern.
Häll istället en skvätt bränsle på luftfiltret.

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

tallen100  
#797260
halvproffs skrev:
tallen100 skrev:Jo startgas ska användas med försiktighet, helst aldrig. Det har förstört många motorer och många gånger helt i onödan... det blir både billigare och enklare att köpa ett nytt batteri om det är dåligt och/eller se till att glödningen fungerar o.s.v. än att använda startgas och så småningom göra en motorrenovering, dieslar är känsliga.
Det brukar sägas att efter ett tag blir motorn beroende av startgas, det beror på att kompen blir sämre och sämre.


Håller med dig tallen. Startade min Ferga några ggr med startgas och resultatet blev att vevaxeln gick av så använd inte startgas!

Oj det var ett rejält haveri 😮 , det luriga är att startgasen kan tända vid "fel tillfälle" om det blir för mycket och då frestar det på grejorna...

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

X-lon  
#797273 Jag använder gasolflaskan till min db25 funkar perfekt, tabort slangen till luftrenaren och sätt lågan i insuget och tryck på startknappen och den hoppar igång.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Rossignol  
#797286
Orsa skrev:Det må vara olika blandningar i stargasburkarna men klassiskt är det eter, möjligen med nån smörjande tillsats eller nåt mer ämne som mildrar den explosionsliknande förbränningen. Etern tvättar säkert bort oljefilm, men det borde återskapas ganska snabbt, för etern förbränns ju på nolltid. Det är ju inte massa flytande eter inne i cylindrarna.
Man kan spränga en större motor som har stor masströghet om man sprejar in startgas och det blir rikligt och sen kör starten. Man kan ha fyllt en öppen cylinder med mycket. Det är viktigt att man har batteri och drar runt motorn och sen ger lite försiktigt startgas i insuget.
Själv har jag dragit ut en liten slangsnutt för startgas och en startknapp så man i nödfall kan få igång ute i skogen om det är riktigt kallt. En nödstart som jag använt då och då.
Är det många som har egen erfarenhet av knäckta motorer och startgas?


Ang det rödmarkerade:
Har du monterat en extra startknapp i närheten av insuget och en slang in till insuget för att spruta in startgasen i?

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797302 Ja, då kan man stå ute på insugssidan och köra startmoton och sen spraya "så lite som möjligt". De här perkins AD-motorerna (har en 135:a och en 65:a) är ju otroligt lättstartade så man behöver ju inte stå och gnissa på startmotorn normalt sett, men allt går ju segt i kyla, så startmotorn orkar ju inte ge full fart om det är kring minus 10. Då gör en liten snapsning susen och den startar på "ett varv" som annars.
Nu har jag inte haft startgas på länge eftersom jag började med Optimabatteri. Det är också ganska behändigt att bära så jag har tagit hem det i värmen till nästa dag/helg. Har snabb-pol-skor. Med varmt batteri har det varit väldigt bra fart fast det är kallt.
Har också motorvärmare och nån gång har man kört med elverk. Det behövs inte gå så länge medans man ser över lite. Men det är ändå mer projekt och bökigt fast det är helt säkert det absolut snällaste mot topp och block.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).