Traktorer och processorer

starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare....

31 inlägg 3724 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare....

Camaro1969  
#797091 hej!

har en "sämre" traktor i år till vedmaskinen, den är lite kinkig att starta kall.

har ingen el där traktorn står men en tanke slog mig om man kan använda en liten gasolbrännare på insuget typ före start?

det är en DB990 som ska startas kallt en period framöver :)

finns något smartare knep?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

jannee  
#797094 I min ungdom hade vi ibland en gryta med diesel stående under oljesumpen som vi eldade i med diesel/gammal motorolja.
Även vi i söder kunde på den tiden ibland ha nedåt 20 till 30 minus.
På den tiden fanns det ingen plast som kunde ta eld.
Startgas är något du ALDRIG ska nyttja, visserligen bekvämt men dödar en motor på nolltid.
Då betydligt bättre att ha med ett reservbatteri som är varmt och fulladdat.
Ett genomkallt batteri kanske inte ens har 50 % effekt mot ett genomvarmt.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Camaro1969  
#797101 elda under tråget tar lite för lång tid...

tänker mig gasolbrännaren ca 1 minut kring insug, men risk något tar eld kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

tallen100  
#797102 Du har väl en plugg i insuget som är igängad?, köp ett glödstift och sätt i där.
Tror olsson i ellös har stift och en liten dieselbehållare som du sätter på returledningen.
Eller så skickar du in gasollågan i det hålet, och startar samtidigt.

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

holmesö  
#797106 Använd den tunnaste motorolja du kan hitta. Blir bättre snurr då.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Camaro1969  
#797113
holmesö skrev:Använd den tunnaste motorolja du kan hitta. Blir bättre snurr då.


ska harva och grejja på sommarn, så kör 15w40..

batteriet är bra så det är bra fart i startmotorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Camaro1969  
#797115
tallen100 skrev:Du har väl en plugg i insuget som är igängad?, köp ett glödstift och sätt i där.
Tror olsson i ellös har stift och en liten dieselbehållare som du sätter på returledningen.
Eller så skickar du in gasollågan i det hålet, och startar samtidigt.


ska undersöka det, glödstift kanske vore en ide... men måste man krångla med diesel med? eller kan det räcka med endast glödstift?

   TS
Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

tallen100  
#797116
Camaro1969 skrev:
tallen100 skrev:Du har väl en plugg i insuget som är igängad?, köp ett glödstift och sätt i där.
Tror olsson i ellös har stift och en liten dieselbehållare som du sätter på returledningen.
Eller så skickar du in gasollågan i det hålet, och startar samtidigt.


ska undersöka det, glödstift kanske vore en ide... men måste man krångla med diesel med? eller kan det räcka med endast glödstift?

Det måste vara diesel, ett vanligt glödstift gör ingen nytta i insuget.
Glödstift i insuget funkar så att när stiftet blir varmt tar ca 10 sekunder, så öppnas typ en ventil och dieslet rinner in och antändts och brinner, lågorna dras in när du kör på starten..
En liten behållare sätts på returledningen till tanken och fylls automatiskt, och ett rör går från behållaren till glödstiftet.
Mycket effektivt, och när du väl monterat dit grejorna så är det inget mer krångel sen.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797129 Jag tänker såhär att en DB990 inte har så mkt plast som kan ta skada av en liten gasollåga mot motorblocket
ungefär där blockvärmare brukar vara, rigga lågan med ståltråd osv så den värmer bra och inte behöver minutiös
övervakning, låt värma en halvtimme.
Sen är ju en gasollåga in i insuget just vid startögonblicket ganska enkelt att göra och borde funka.
För att det ska vara enkelt så bör man ta lös gummislangen som går mellan insug och luftrenare
redan i förväg när motor och allt är varmt och mjukt. Om det funkar bra så kanske en T-anslutning kan tillverkas
så man kan ta av ett lock och gasolen stoppas in.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797132
1679675396_262776.png

Det ser ju inte helt omöjligt ut att kränga av slangen och i med gasollågan.

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

holmesö  
#797134 Jag har aldrig provat metoden med gasol men finns det tillräckligt med syre i insugsluften för att motorn skall starta?
Däremot varmluftspistol i insuget gör susen - om man har ström.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

HannuRöj  
#797137 Jag har alltid blåst gasollåga direkt mot blocket på Ursus. Byggte även en rörstump i insuget mellan luftfiltern och turbon som pluggas med M20 bult. Går utmärkt att blåsa lågan in och starta samtidigt. Håller munstycket lite sned vid hålet, förvånasd stark in-ut puls på fyracyliderisk motor.

Bilden från min tråd när jag byggte det, använder dock alltid större gasolbrinnare.

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Fredi  
#797138 Nuförtiden när åtminstone Makita och Milwaukee har varmluftsblåsare med batteri så går det enkelt att blåsa med en sådan i insuget om det inte finns ström till förfogande

Användarvisningsbild

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Göt  
#797172 Försvaret hade ju en lösning med blåslampsdriven motorvärmare, tror vi värmde 10 - 15 minuter, kopplades med kopplingar mot kylarslangarna

Avatar Fallback

Re: starta traktor där motorvärmare saknas? gasolbrännare...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797202 Innan de inbyggda dieselvärmare kom så hade man portabla gasolvärmare med cirkulationspump. Det var samma grej som satt som pannor i husvagnar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).