Traktorer och processorer

Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 430?

14 inlägg 5467 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 430?

Pontus1  
#792593 Hej!

Jag är på jakt efter en traktor att ha på vår lilla gård.
Användningsområdet kommer framförallt att vara att hämta hem ved och timmer från skogen.
Jag har mest kikat på Volvo BM och då modellerna 350 Boxer, 400 Buster och 430.
Jag har förstått att 400 och 430 är snarlika och att man ska försöka hitta en med förstärkt framaxel (som Boxern).
Det är inte så noga med frontlastare i nuläget, budgeten säger nog stopp.
Tanken är att börja med en vajerkran och på sikt kunna gå över till en huggarvagn med hydraulisk kran.
Vilken traktor bör jag satsa på? 350, 400 eller 430?
Budget för traktorn ca 40-50 tkr.
Eller är det någon helt annan modell som kan vara intressant i prisklassen 40-50 tkr. Någon MF kanske?

Tack för era tankar!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

tallen100  
#792601 Det är bra traktorer allihop, med bra frigångshöjd för att köra i skogen 400 och 430 sitter det perkinsmotor i.

Boxern däremot är en "riktig bm" med bm motor som är betydligt segstarkare än de andra, boxern är väl lite mer omodern men den är ändå ett strå vassare, det är en rejäl och driftsäker traktor 😎

Användarvisningsbild

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

Nyborg  
#792610
Pontus1 skrev:Hej!

Jag är på jakt efter en traktor att ha på vår lilla gård.
Användningsområdet kommer framförallt att vara att hämta hem ved och timmer från skogen.
Jag har mest kikat på Volvo BM och då modellerna 350 Boxer, 400 Buster och 430.
Jag har förstått att 400 och 430 är snarlika och att man ska försöka hitta en med förstärkt framaxel (som Boxern).
Det är inte så noga med frontlastare i nuläget, budgeten säger nog stopp.
Tanken är att börja med en vajerkran och på sikt kunna gå över till en huggarvagn med hydraulisk kran.
Vilken traktor bör jag satsa på? 350, 400 eller 430?
Budget för traktorn ca 40-50 tkr.
Eller är det någon helt annan modell som kan vara intressant i prisklassen 40-50 tkr. Någon MF kanske?

Tack för era tankar!


Boxern är snäppet större, bustrarna mindre och därmed smidigare. Lättskruvade.

Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

jannee  
#792615 Boxern är slitstark men betydligt klumpigare än 400/430.
Ett betydligt högre vrid i Boxern än 400/430.
Gammal och omodern, men min höll bra i nästan 50 år innan jag sålde den.
"Hytten" var dock helt upprostad
Spindellederna var också slut, trots regelbunden smörjning - kanske lastarn var orsaken.
P,g,a, vikten drog den "lätt" en treskärig delfinplog - lätt och lätt :?: :?: :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

Gasellen  
#792642 Jag använder en 350 Boxer i skogen och det funkar bra. Driftssäker och stark utan att bli för stor. Har en 9t skogsvagn på den. Viktigt med servostyrning tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

djkj  
#792717 Jag har haft en 430 i 20 år och den var mycket pålitlig, nätt och smidig i skogen
Piggkjedjor är ett måste. Jag hade ett Star vajer spel efter den och det funkade väldigt bra.
Min 430 hade snabbväxel och den grövre framaxeln, men ingen styrsevo och ingen hitch.
Dom finns i många olika utföranden.
En annan fördel med 430 mot 400 är att 430 har tät hytt så det går att få upp lite värme.
Det stora probemet är att hitta en skapligt fin.

Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

djkj  
#792723 Så här såg min pärla ut.
Notera original lacken som är 51 år gammal. 💪

Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

grålle-68  
#792775
1676576506_66dd50f6-2ccb-4aa9-a5ba-a0b2b738326b.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

Camaro1969  
#792799 köp en skogsboxer med kran på taket?

Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

Amatörhuggare 62  
#792899 Boxern har kraftigast axlar. Å störst svänghjul, gången är härlig,när den segdrar i skogen.

Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

Midgård  
#792918 Min, före detta min fars, Buster 400 funkar lika bara idag som när den levererades ny från BS-maskiner i Gamleby febr 1966. Tillverkad 1965. Mycket smidig i skogen med en 6-tons boggikärra efter. Trots avsaknad av vagnsstyrning på boggikärran kan man snirkla sig fram i skogen. Boxern vet ju det flesta kvaliteterna på, dvs utmärkta, men en betydilgt tyngre och större traktor, Har en STAR vajerkran moterad bak på hyttbågarna med vinschtrumman bultad direkt på PTO. Vi har skotat ut många tusentals kubik ur skogarna med detta ekipage förr i tiden. Numera får Bustern nöja sig med att dra vägsladden. Med den äran. STAR-kranen och boggikärran är jämngamla med traktorn och allt fungerar fortfarande perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

Björshult  
#793233 Problemet som kan bli med buster 400 och vajerkran är att bustern är väldigt lätt och reser sig lätt om man drar nåt som är lite tyngre och längre bort, synnerhet 400. Buster 430 väger ca 450kg mer i grundutförande och blir mycket stabilare. Kedjor tycker jag sällan är behövligt så länge man har hyfsat bra terräng och använder huvudet när man kör i skogen. Har alltid tyckt det mest skramlar om kedjor.

BM Volvo 400 Buster
Generell Information
Mått och vikt
Tjänstevikt 1980 kg
Framvikt 680 kg
Bakvikt 1300 kg

BM Volvo T-430
Generell Information
Mått och vikt
Tjänstevikt 2430 kg
Framvikt 820 kg
Bakvikt 1610 kg

Bm 350 är ju en stadig å stabil slitvarg som alltid orkar å verkligen kan segdra.

Det är ju bra traktorer alla 3.

Det som jag ser som problem är nog budgeten på 40-50k, du kan nog hitta en i den prisklassen men det kan nog bli svårt och du får nog vara snabb om du hittar nån som det inte är för mycket jobb med innan du kan köra.

Avatar Fallback

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

jannee  
#793244 Man ska ha kranen på vagnen, efter att dragit omkull vagnen några ggr har man lärt sig hur man INTE ska göra :-bd
Kranen monterad på vagnen är obestridligen ett + när man ska tippa av lasset.
Man risker ej heller att traktorn vrider sig när man lastar.
Att man dessutom inte har skrotet i vägen när man gör andra sysslor är ej heller fel.

Användarvisningsbild

Re: Traktor mindre skogsbruk: 350 Boxer, 400 Buster eller 43

Stöttingfjället  
#793285 Barndomsminnen - Boxern med halvband o en Tico kran på taket o Sandbergs doningar på vintern. Jag fick hoppa ner på kopplingen när jag skulle växla.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).