Traktorer och processorer

Felkod Valtra 6850 Hitech.

8 inlägg 1964 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Felkod Valtra 6850 Hitech.

Bumpkin  
#789316 Hej.
Jag har en Valtra 6850 Hitech -99(?) där jag får upp en felkod.
Det är kod ”p 125”.

”Störningar i kraftuttagets ventilkrets.”

Vad kan det vara för fel? Var börjar jag att leta?

Tacksam för all hjälp.

Mvh Martin.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Felkod Valtra 6850 Hitech.

Bert1  
#789321 Går pto igång men stannar efter nån sekund?Ser du om varvräknaren till kraftuttaget börjar räkna när du gör startförsök på pto?

Användarvisningsbild

Re: Felkod Valtra 6850 Hitech.

Bumpkin  
#789322 Den startar till någon sekund och sedan stannar den. Jag ser att det snurrar och att varvräknaren visar ett varvtal på ca 150.

Sedan går den in i skyddsläge och stänger av. Och slår jag av och på tändningen så kan jag göra om det med samma resultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felkod Valtra 6850 Hitech.

Fredi  
#789360 Kolla att ledningarna sitter fast på givaren som ligger precis till höger om kraftuttagstappen , ett hål i skyddsplåten där ledningen är fast i givaren . Två stift på givaren. Oftast ligger felet där vid såna störningar du har.

Användarvisningsbild

Re: Felkod Valtra 6850 Hitech.

Bumpkin  
#789364 Den kontakten var ok. Men med god hjälp av en säljare på Lantmännen Maskin i Uppsala så hittades felet. Och du har delvis rätt, det var en trasig kontakt. Men under traktorn på vänster sida mot bakdäcket så sitter det en kontakt och där var det trasigt. Troligen hade en kvist stuckit upp där och tryckt sönder kontakten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felkod Valtra 6850 Hitech.

Fredi  
#789376 Bra att du hittade felet, konstigt att den snurrade till eftersom du hade kontakten till magnetventilen som kopplar på kraftuttaget trasig? Hade samma kontakt söndersliten av nån gren i skogen och då hände ingenting när man provade starta kraftuttaget

Användarvisningsbild

Re: Felkod Valtra 6850 Hitech.

Bumpkin  
#789387 Enligt min mek så löser skyddsläget för kraftuttaget ut om det är felaktigt strömstyrka. Om då kontakten är skadad/glapp så släpper den kanske igenom ström men inte med full styrka och då stängs kraftuttaget av direkt efter start.

Det är så jag tror han menade. Han förklarade så mycket och länge att jag hade svårt att hänga med efter ett tag. 🫢

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felkod Valtra 6850 Hitech.

Fredi  
#789418 Beror nog på det jo att det var dålig kontakt så strömstyrkan till spolen blev fel och boxen stängde av kraftuttaget 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).