Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000
Postat: tis 19 jul 2022, 21:17
Hej!
Jag har en liten Yanmar från sent 70-tal och försöker förstå hur det hänger ihop med returledningarna som sitter ovanför injektorerna och vidare till toppen på tanken.
Häromdagen när jag var ute och körde så började det nämligen droppa diesel över injektorerna. Slangarna var gamla och lite spruckna i ändarna, så jag kortade dem någon cm där de var spruckna och kopplade på dem igen innan jag hunnit köpa nya fräscha slangar. Gott så.
Nu kom det inte en droppe där, men istället började det fukta diesel uppe vid tanken. Jag lossade slangen där och här blev jag förvånad. Det är inte ett hål ner i tanken som jag trodde, det är bara en plastpigg på tanken som slangen är fäst i.
Som jag trodde det skulle va så skulle "överflödsdieseln" tillbaks till tanken, men det är alltså inte möjligt nu. Om det ska vara såhär så förstår jag inte vitsen med de svarta slangarna, de blir bara ett konstigt och väldigt litet expansionskärl för diesel typ.
Glad och tacksam för tips och idéer på vad jag borde göra, hur det borde vara eller förklaringar på varför det är som det är . Bifogar bild som visar de två injektorerna där det alltså läckte först samt på piggen på tanken där andra ändan svarta slangen alltså sitter kopplad.
Jag har en liten Yanmar från sent 70-tal och försöker förstå hur det hänger ihop med returledningarna som sitter ovanför injektorerna och vidare till toppen på tanken.
Häromdagen när jag var ute och körde så började det nämligen droppa diesel över injektorerna. Slangarna var gamla och lite spruckna i ändarna, så jag kortade dem någon cm där de var spruckna och kopplade på dem igen innan jag hunnit köpa nya fräscha slangar. Gott så.
Nu kom det inte en droppe där, men istället började det fukta diesel uppe vid tanken. Jag lossade slangen där och här blev jag förvånad. Det är inte ett hål ner i tanken som jag trodde, det är bara en plastpigg på tanken som slangen är fäst i.
Som jag trodde det skulle va så skulle "överflödsdieseln" tillbaks till tanken, men det är alltså inte möjligt nu. Om det ska vara såhär så förstår jag inte vitsen med de svarta slangarna, de blir bara ett konstigt och väldigt litet expansionskärl för diesel typ.
Glad och tacksam för tips och idéer på vad jag borde göra, hur det borde vara eller förklaringar på varför det är som det är . Bifogar bild som visar de två injektorerna där det alltså läckte först samt på piggen på tanken där andra ändan svarta slangen alltså sitter kopplad.