Traktorer och processorer

Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000

6 inlägg 2219 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000

erik  
#764337 Hej!

Jag har en liten Yanmar från sent 70-tal och försöker förstå hur det hänger ihop med returledningarna som sitter ovanför injektorerna och vidare till toppen på tanken.

Häromdagen när jag var ute och körde så började det nämligen droppa diesel över injektorerna. Slangarna var gamla och lite spruckna i ändarna, så jag kortade dem någon cm där de var spruckna och kopplade på dem igen innan jag hunnit köpa nya fräscha slangar. Gott så.

Nu kom det inte en droppe där, men istället började det fukta diesel uppe vid tanken. Jag lossade slangen där och här blev jag förvånad. Det är inte ett hål ner i tanken som jag trodde, det är bara en plastpigg på tanken som slangen är fäst i.

Som jag trodde det skulle va så skulle "överflödsdieseln" tillbaks till tanken, men det är alltså inte möjligt nu. Om det ska vara såhär så förstår jag inte vitsen med de svarta slangarna, de blir bara ett konstigt och väldigt litet expansionskärl för diesel typ.

Glad och tacksam för tips och idéer på vad jag borde göra, hur det borde vara eller förklaringar på varför det är som det är :). Bifogar bild som visar de två injektorerna där det alltså läckte först samt på piggen på tanken där andra ändan svarta slangen alltså sitter kopplad.

1658258119_20220719_211121.jpg


1658258002_20220718_091744.jpg


1658258079_20220719_211230.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#764403 Jag kan bara hålla med, skulle med anse att de skulle komma spill från spridarna ner i tanken genom den lilla piggen.
Är du helt 100 på att de inte är ett igenkleggat hål i den?
Provat att köra returen i en petflaska eller nåt för att se hur mkt som kommer där?

Avatar Fallback

Re: Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000

axwell  
#764422 Klart det måste vara en öppning ner till tanken.
På min Kubota var slangen efter spridarna dåligt fastsatt vilket medförde att vid stängd motor och full tank sög slangen dieseln bakvägen tills nivån kom under där en rörstump på insidan når.

Ca 2 liter försvann varje gång efter fulltankning.

Avatar Fallback

Re: Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000

erik  
#764453 Hej och tack!

Spridare såklart, tack. Finns nog med anglicismer ändå :)

Har dubbelkollat och trippelkollat, och det är inget igenkläggat hål utan piggen är helt stängd in till tanken.

Testade med PET-flaska, och det är inte mycket som kommer, utan droppar bara. Men det är samtidigt väldigt mycket mer än jag vill drälla omkring mig när jag kör.

Blir till att försöka få till någon lösning med andra ord. Kan inte avgöra om piggen är ihålig (alltså ett rör) lite längre in och kommer inte åt att kolla från insidan heller. Börjar nog med att skära av en liten bit för att se, och om inte det ger något så får jag väl borra mig in utan att få för mycket plastspån ner i tanken. Ska tänka på att inte skapa någon hävert heller.

Antar att detta "funkat" så länge slangarna hållt tätt även om det är bättre att det är öppet till tanken så det inte blir något mottryck i rören.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000

axwell  
#764796 Kollade nu på Kubotan och en Fendt, slangen anslut inte så högt upp som dina bilder visar.
Nej ca 2cm från överkanten av tankens front, mycket längre ner än röret som du fyller tanken genom.

Avatar Fallback

Re: Dieseldropp returledning från injektorer - Yanmar YM2000

erik  
#766377 Sådär, sågade av piggen och nog fanns där ett hål en bit in. Bara att snygga till och dra på slangen igen så är problemet löst.

Mina gissningar är att antingen så levererades tanken utan hål så att den även skulle gå att använda i nån annan applikation där det inte behövdes, eller så har någon någon gång, av okänd anledning, med flit eller av misstag, värmt upp piggen så mycket att den smält ihop. Jaja, inget att ligga sömnlös över nu när det är löst. Tack för hjälpen!

1659861540_20220807_103028.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).