Traktorer och processorer

Traktorgrävare, köpråd

20 inlägg 6398 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Tralsmo  
#761505 När ja köpte traktorgrävare 2007 så va ja inne på en hydrema.
Det blev en lännen c110b.
1989 I årsmodell. 110 betyder 11ton.

Är rätt nöjd me att ja valde bort hydrema.
Men det va ju inte tomtkörning ja tänkte använda den till.

7-8 ton på en traktorgrävare känns väldigt lite.
Särskilt om stora stubbar å stenar ska bort.

En hyfsat tung runtomsvängande bandgrävare känns mer praktiskt idet här fallet.
Beror ju naturligtvis på hur stor tomten ä.

Ä tomten inte särskilt stor så går de ju å skyffla rätt mycke material me en ordentligt släntskopa å då ä ju en traktorgrävare ett sämre alternativ om material bara ska flyttas några tjugotal meter eller 40.
Vill man flytta längre så brukar det alltid finnas nån me dumperskärra som kan fixa det för en hyfsad peng.

Ja bytte min lännen c110 mot en c100s för ett par år sen men den är betydligt sämre.
C100 betyder 10ton.
Å på den här är de elspakar. Betydligt sämre enligt min mening.

Naturligtvis är det midjestyrning som gäller på traktorgrävare.

En äldre större bandgrävare ä ju dessutom billigare å köpa än en traktorgrävare. Samt betydligt billigare i drift om man räknar diesel per uträttat arbete.
Kanske lite svårare å bli av me

Själv har ja ju då en lännen c100 nu som trotts sina brister duger te de ja ska använda den. Snabb å flytta på småjobb. Om det tar en timme eller två å göra det kan kvitta.
Tillräcklig markfrigång på hygge å i skogen.

För ett antal år sen köpte ja en Åkerman H10Bhd (25 ton) i väldigt bra skick.
Tar en stund att flytta från en ände på fastigheten till den andra men när man väl kommer fram så blir ju rätt stora arbeten gjort på ett par timmar.
Använder den till markberedning å göra skogsbilvägar.

Här även brutit sten å fixat ett antal åkrar så det går å plöja vettigt.
Uppskattar arrendatorn.
Fast lönsamt är ju inte det egentligen naturligtvis.

När det gäller reservdelarså tycker ja att dom ä rätt dyra på grävisar jämförelse me skogsmaskiner. Men inte Åkerman faktiskt.
Nu är det ju rätt sällan det behövs specifika reservdelar ( till mina grävisar) som inte går å köpa på andra billiga ställen.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare, köpråd

Guerini  
#761506 Tack för alla tips 🙂

Har börjat kika på en Volvo BM 6300, känns som en rejäl maskin (10-12ton?) Och midjestyrd 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Torleif  
#763748 Låter onödigt dyr för dina behov. Du skall köra en hel del på förtjänst innan det lönar sig med en sådan.

För din husbehovsanvändning röstar jag på en vanlig enkel traktorgrävare av den sorten som är baserad på en förstärkt jordbrukstraktor. Någonting från 70-80-talet. Fyrhjulsdrift är bra men inte alls nödvändig. Frontlastare är nödvändig.

Traktorgrävare går bättre fram i terräng än runtomsvängande grävmaskinroch så går de att flytta på allmän väg utan lavett. Å andra sidan är arbetseffektiviteten sämre. Om du bara skall gräva för husbehov plus litet extraknäck på svart åt grannar och bekanta då betyder flyttbarheten mer än arbetseffektiviteten. Detvill säga att traktorgrävare ofta passar bättre. Skall du åta dig större grävarbeten åt andra skall det vara runtomsvängande grävare på larvband för då är det arbetseffektiviteten som avgör.

Detta enligt vänner och bekanta som har olika slags grävmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Traktorgrävare, köpråd

Hema  
#763749 Hej.

Min åsikt är att du hyr in någon för grundarbetet (ta bort alla stubbar osv) och sedan köper du en maskin som passar resterande jobb, som du behöver utföra.

Men, va tydlig med vad och hur du vill ha jobbet gjort. Skriv gärna ned och be grävaren återberätta hur denne har förstått dina anvisningar.

Användarvisningsbild

Re: Traktorgrävare, köpråd

Guerini  
#763800 Tack för era tips och tankar... Tror jag satsar på en 70-80tals maskin i bra skick o h sen ev så lejjar ja bort visst arbete.. 👍

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).