Traktorer och processorer

Diagonaldäck eller riktigt skogsdäck med stålinlägg?

3 inlägg 2261 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diagonaldäck eller riktigt skogsdäck med stålinlägg?

Själv-verksam  
#755228 Jag har kört med radialdäck nu i skogen många år utan bekymmer, men ingen har evigt tur så igår kom en kvist i däcksidan. Punktering trots kedjor var på. Risken för punktering när jag har kört med radialdäck har jag varit medveten om, tanken var att byta dessa däck till mer lämpade när de ger upp, vilket de nu gjort, de har även väldigt mycket torrsprickor.

Traktorn är en Valtra 700 som går mellan 300-400h per år fördelat på 50% skog, 25% åker och 25% väg. Åker körningen kommer att minska mycket framöver när större traktorn används mer till dessa redskap. Eftersom användningen av traktorn är ganska låg, livslängds begränsningen på däcken blir troligen ålder eller yttreskador av skogskörning. Traktorn väger 3800kg och används framför 8 tons huggarvagn, däckdimensioner är 16.9-34 och 13.6-24. Huggarvagnen är utan drivning så kedjor används oftast.

Håller vanliga 14 lagers diagonaldäck bak och 12 lagers diagonaldäck fram på denna traktor som är relativt lätt och i skog ca 200-300h per år?

Eller måste man skaffa riktiga skogsdäck med stålinlägg? Ex. Nokia eller Alliance. Dessa skogsdäck kostar nästan dubbelt som vanliga diagonaldäck.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Diagonaldäck eller riktigt skogsdäck med stålinlägg?

ananders  
#755230 Jag har billiga diagonaldäck på min Valmet 700 och för mig har det funkat bra. Jag bytte däcken när jag köpte traktorn för 10 år sedan och de har funkat bra med kedjor på i skogen, kanske i snitt 100 timmar per år.

Avatar Fallback

Re: Diagonaldäck eller riktigt skogsdäck med stålinlägg?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755239 De är nog inga problem, hade du däremot haft kranen på traktorn hade jag röstat på skogsdäck

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).