Traktorer och processorer

Kupévärmefläktar Zetor 6245 4x4 Reparera?

4 inlägg 1590 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kupévärmefläktar Zetor 6245 4x4 Reparera?

Kariknallen  
#747123 Hej,
Plötsligt startade inte värmefläktarna. Säkringarna OK. Vid mätning är resistansen oändlig. Vid anslutning till 12 Volt så drar de ingen ström alls. Är detta likströmsmotorer? Har de kol som kan bytas?
Har sett att de finns som reservdel för ca 800 kr.
Hälsningar
Harald



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kupévärmefläktar Zetor 6245 4x4 Reparera?

Ingoberra  
#747193 Har fixat fläkten på en 5245 en gång. Ena fläkten hade liksom separerat. Det gjorde den andre obrukbar med. Var bara jobb som krävdes. Gräv fram dom så ser du säkert nå tok.

Användarvisningsbild

Re: Kupévärmefläktar Zetor 6245 4x4 Reparera?

Kariknallen  
#747216 Hej och tack för svar!
Jag har grävt fram ”hatthyllan” och tagit bort fläktarna. De är kullagrade men jag var tvungen att göra en avdragare för att kunna få bort själva fläkthjulet. Då kan man se att det finns två kolhållare där kolet är slut. Fläktmotorn kan nu tas isär för nu kommer man åt skruvarna när själva fläkthjulet demonterats. Själva kollektorn är helt blank för traktorn har gått bara 6000 timmar. Kollektorn behöver alltså inte ens svarvas till.
Konstruktionen på fläktenheten är inte gjord för att kunna repareras.
Ska testa med nya kol i morgon. Ska även sätta dit en dosa med en omkopplare så att man kan koppla de två fläktarna i serie för de har hela tiden gått alldeles för fort och vibrerat.
Hälsningar
Harald

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kupévärmefläktar Zetor 6245 4x4 Reparera?

Kariknallen  
#747544 Hej igen,
Nu har jag tagit isär fläktarna och fläktmotorerna. Kolen var inte alls slitna men de låg inte an mot kollektorn (!). Kolens styrning är gjord av plast och det är tydligen så att kolens sträva yta kärvar fast mot plasten kanske när det blir varmt. Då är det inte så konstigt att fläktens resistans blir overflow! Om man trycker in kolen så funkar fläkten igen! Jag har sprayat dit lite 5-56 för smörjning så länge det nu varar. Har testat att köra fläktarna seriekopplade och det luftflödet räcker när motortemperaturen gått upp. Ska sätta dit en box med en omkopplare för att kunna köra fläktarna i hel- och halvfart. Jag konstaterar att traktorns elsystem är urkass!
Hälsningar
Harald

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).