Traktorer och processorer

Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gården

23 inlägg 4203 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gården

ulfgustav  
#742393 Har planer på att byta traktor, har idag en 4W traktor med lastare ca 80 hk. Är nöjd med traktorn men får problem då jag kör mycket snöröjning med kopplingen. Har artros i knä och att köra mycket belastar knät för mycket. Söker därför ett alternativ. Den traktor jag söker bör fungera i både det lilla lantbruket men även för enklare skogskörslor (griplastarvagn), och gärna mindre än 80 hk, trecylindrig kanske är att föredra?
Har tittat runt en del i broschyrer men inte funnit någon
Någon här på skogsforum som har tips råd, även om det finns saker man skall se upp med?

TS
Lantmännen Maskin

Re: Traktor med knappkoppling frontlastare till den lilla gå

alias  
ulfgustav skrev:Har planer på att byta traktor, har idag en 4W traktor med lastare ca 80 hk. Är nöjd med traktorn men får problem då jag kör mycket snöröjning med kopplingen. Har artros i knä och att köra mycket belastar knät för mycket. Söker därför ett alternativ. Den traktor jag söker bör fungera i både det lilla lantbruket men även för enklare skogskörslor (griplastarvagn), och gärna mindre än 80 hk, trecylindrig kanske är att föredra?
Någon här på skogsforum som har tips råd, även om det finns saker man skall se upp med?

Ny eller begagnad?

MVH
Alias

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#742407 Dersom det berre er clutchen som er problemet trur eg det går Ann og gjera nokre ombygningar på clutchen slik at den blir lettare og betjena

Användarvisningsbild

lerbo  
#742409 Om du har möjlighet satsa på en med ordentlig fram/back låda om du kör mycket snö

ulfgustav  
lerbo skrev:Om du har möjlighet satsa på en med ordentlig fram/back låda om du kör mycket snö

Ok lerbo det verkar intressant, men jag är novis men du kanske har förslag

TS
Användarvisningsbild

lerbo  
#742444 Jag har en traktor med knappkoppling och turbin men tycker den blir ryckig å köra fram back med, kan ju va en justeringsfåga men ställer jag kopplingen mjukare tycker jag den slirar för mycket, har ingen specifik jag tänker på men dom har väl blivit vanligare på beg marknaden

Användarvisningsbild

Bert1  
#742455 Låter som du skall ha en traktor med kopplingsfri F/B

ulfgustav  
alias skrev:
ulfgustav skrev:Har planer på att byta traktor, har idag en 4W traktor med lastare ca 80 hk. Är nöjd med traktorn men får problem då jag kör mycket snöröjning med kopplingen. Har artros i knä och att köra mycket belastar knät för mycket. Söker därför ett alternativ. Den traktor jag söker bör fungera i både det lilla lantbruket men även för enklare skogskörslor (griplastarvagn), och gärna mindre än 80 hk, trecylindrig kanske är att föredra?

Ny eller begagnad?

MVH
Alias

Jag kan tänka mig både ock, beg med lågt timtal kan vara av intresse

TS

Elmhult  
#742471 Branson har ett gäng med hydrostatdrift. Låter som växellådan ska rasa hela tiden men det fungerar. 🤣 Branson -> Kranmanimport

jsn  
#742477 Kubota M4-063 eller -073 kanske?
Finns tyvärr inte skogsutrustade vad jag vet men skulle gärna vilja ha en sådan traktor här på gården..
(Nellemann Machinery är generalagent i Sverige)

axwell  
#742482 Kubota kom några år sedan med en skogsutrustad traktor på ungefär 80 hp, kommer inte ihåg vad modellen heter.

Atl hade med den i en testning.

Men klarar du dig med en klenare traktor som jag har så kan ev. L4200 på 44 hp med hydrostat passa.
Tyvärr måste kopplingen användas vid motorstart och skiftning mellan L/M/H resp. 2wd/4wd.
Men skogsutrustade är inte dom här som utrustats i Sverige, Nordamerika och kanske Österrike har samma modellen mer lämpade för terräng.

Användarvisningsbild

Bax  
#742497 Behåll den traktor du har och köp till en L50 eller liknande för snöröjningen?

axwell  
#742528 Kan det här vara ett bekvämare alternativ?
Om priset är skäligt kan jag inte bedöma.
https://www.blocket.se/annons/uppsala/k ... e/98686319

ulfgustav  
#742625 Flera tipsar om Kubota, en inte alltför vanlig jordbrukstraktor i Sverige, men jag kanske skall titta närmare på det märket

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulfgustav skrev:Flera tipsar om Kubota, en inte alltför vanlig jordbrukstraktor i Sverige, men jag kanske skall titta närmare på det märket

Nu kommer jag inte ihåg var du håller hus men Håkanssons Maskinaffär säljer ju Kobota sen några år sen dom blev av med MF till Sundahls i växjö

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).