Traktorer och processorer

valmet 8400

3 inlägg 1871 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

valmet 8400

börje56  
#741189 Hej Försöka hjälpa en kompis som har en valmet 8400 Snabbväxel problem Funkar perfekt utan 4wd Men lägger man i 4wd då slutar den dra på 3ans split Nån här som har nån ide Ska kolla magnet ventiler i morgon men svårt när man inte vet vilken som är till vilken växel



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: valmet 8400

Fredi  
#741301 Utan att studera något el eller hydraulschema skulle jag först kolla att kablarna är hela vid nedre ändan av växelspakarna där de kommer ut från spakrören brukar de brista eller bli kortslutning ibland. Denna har väl både 4wd och snabbväxel knapparna i spakhuvuden? Troligtvis så har den endast 2 magnetventiler som styr alla 3 snabbväxlar, en skyttelventil i blocket styr det 3:de lamellpaketet. Och dessa är turvis eller tillsammans strömförande beroende på vilken växel som är ilagd. Hörs nog som ett elfel detta, kan kolla på scheman och dylikt vid behov men då bör jag veta tillverkningsnummer på traktorn för det finns många varianter. Har detta fel kommit plötsligt och blivit konstant med en gång eller har det spökat till och från?

Användarvisningsbild

Re: valmet 8400

börje56  
#741401 Tack för svar Dom hade varit och plockat i grejerna före mig Och satt kontakterna fel på magnetventilerna Fick en bild från Lantmännen på ventilerna Så det var bara att mäta och koppla rätt Så nu funkar allt Men tack iaf

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).