Traktorer och processorer

Ford 4610 växelförare

6 inlägg 2006 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ford 4610 växelförare

HannesH  
#737182 Hejsan! Jag äger en ford 4610 1983 i mycket allmänt fint skick och lågt timtal. Nu är det dock så att växlarna har börja bli mycket svåra och tröga att få in. Den är på verkstad med kunnig personal just nu och kopplingen ör det inget fel på med dens 2000timmar. Dock har vi en teori att växelförarna inte fått tillräckligt med olja och torkat och kanske till och med oxiderat. Detta kunde bero på att traktorn är ca 40år gammal och blivit körd runt 1h i veckan och stått längre perioder.

Hur sannolikt tror ni att det är och har någon haft liknande problem?
Tack för svar!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ford 4610 växelförare

Magnus Brogren  
#737190 Jag har liknande problem och följer med intresse och hoppas på initierat svar.

Avatar Fallback

Re: Ford 4610 växelförare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737204 Går det inte att lyfta på locket och titta ?

Avatar Fallback

Re: Ford 4610 växelförare

Blondin 750  
#737221 Är det skillnad om motorn är igång eller avstängd? Skillnad kall-varm? Oljekvalite i växellådan?

Avatar Fallback

Re: Ford 4610 växelförare

dalatrafik  
#737253 Hade samma på min, det var urtrampningslagret som var dåligt. Tyvärr en ganska omfattande reparation då delning av traktor var aktuellt.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Ford 4610 växelförare

HannesH  
#737268
Blondin 750 skrev:Är det skillnad om motorn är igång eller avstängd? Skillnad kall-varm? Oljekvalite i växellådan?


Jo växlarna går i lite lättare när man just startat. Oljan ska kollas riktigt snart!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).