Traktorer och processorer

Valmet 505 saktare på backen

33 inlägg 21272 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46916 Om du har en 505 med drivhjulsberoende kraftuttag är det bara att gratulera!
I min verkstadshandbok fattas blad runt kraftuttaget men i instruktionsboken står att
"4WD måste vara inkopplat för att de drivhjulberoende kraftuttaget ska fungera för att kraften till
den kommer från växellådan utgående axel till 4WD."
Den axeln i sin tur drivs av pinjongaxeln till bakhjulen.
Så om nån spak står i neutral borde de gå att köra in kraften bakvägen.
Står att om man ska använda de drivhjulsberoende kraftuttaget ska kraften
begränsas till 800Nm.

Jag har grunnat endel på denna ide men jag har fel kraftuttag :sad:

Om 555 inte är samma serie som 505mm så har jag ingen koll på snabbväxel på en sån :oops:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gotlandsbonde  
#46918 Man kan prova att vrida på kraftutaget med hjälp av en stor rörtång. Då borde man få sig en uppfattning hur växlarna i gruppen skall stå.
Men vad säger snabbväxeln om att man kör in kraften bakvägen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46923 Snabbväxeln sitter före växellådan så den roterar hela tiden när kopplingen är uppsläppt.
Sen kvittar de vilken del av lådan som är i neutral.
Kraften kommer via snabben in i lådan till 1-4 växeln sen till H/L/Back sen till pinjong o 4WD

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47047 De drivhjulsberoende uttaget roterar 8,2 varv när traktorn rör sig 1 meter med 13,6-38/8,
nåt att räkna på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gotlandsbonde  
#47180 Hydrostatisk drift tror jag på, men nu har jag ett dilemma till som heter hypro!
jag är till 99% säker (tror jag) att det blir en 555:a och då är det enklast att ha en extra pump på kraftuttaget.
Vad som gäller frontpump har jag ingen aning om jag får hoppas på "gnisten" igen.

För på min 505:a har det suttit en sweloader så fästet finns kvar på traktorn som jag sätter min kran på.
Så nu står återligen igen om krypväxel vs hydrauldrift, tacksam för synpunkter och olika vinklingar

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47204 Hypro har nån form av frontpump som utrustning, en konstantryckshistoria, hur den passar mot 555 vet jag inte.
Jag har en 54cc kugghjulspump monterad i fronten med en kort kardanaxel (nerkortad volvo 140 kardan :mrgreen: )
med en flänsanslutning direkt på vevaxeln.
Den driver min drivvagn o FMV 390 jag har på taket .

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gotlandsbonde  
#47415 Nu måste ord bli till handling jag har satt en kompis på att räkna ut vad för hydraulmotor och ev växellåda som behövs för hydrostatdrift, för att sedan få pris på vad detta kalas kostar.
Var i kontakt med Valmet/Lantmännen på ön dom fattade absolut ingenting.
Men jag har inte lyckats få tag på priser på en krypväxellåda.

På tal om kostnader och priser så vart det en Nisula 150E idag 44.000:- leverans v7 av Swelog, så nu är det upp till bevis om den är så bra som en del säger!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 saktare på backen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47418
gotlandsbonde skrev:Nu måste ord bli till handling jag har satt en kompis på att räkna ut vad för hydraulmotor och ev växellåda som behövs för hydrostatdrift, för att sedan få pris på vad detta kalas kostar.
Var i kontakt med Valmet/Lantmännen på ön dom fattade absolut ingenting.
Men jag har inte lyckats få tag på priser på en krypväxellåda.

På tal om kostnader och priser så vart det en Nisula 150E idag 44.000:- leverans v7 av Swelog, så nu är det upp till bevis om den är så bra som en del säger!

http://www.nisulaforest.com/images/lata ... E_demo.wmv
Det verkar som att när man öppnar gripen så tiltas den i fäll läge?
För att använda som vanlig grip, spärras den med låsbult, och hänger då som en vanlig grip hela tiden?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gotlandsbonde  
#47437 Ja det stämmer om ser på filmen har dom även tagit bort kniven. Den ställer sig i fälläge bara om man kör ut kolvarna på gripen i ändläge.
Så man borde kunna köra hjälpligt med denna grip.
Annars får man dra ut en kabel och en elventil till tiltkolven

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gotlandsbonde  
#47709 En ny fråga ang kopplingen till växellådan i traktorn, visst finns det någon form av en elektronisk koppling som man kan bygga på i efterhand? eller har jag drömt detta, letar på nätet men kan inte hitta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47719 text ja fick av säljare av "knappkoppling"
Man aktiverar den med i första hand knappar, eller bromsljuset. Som tillbehör finns en fotkontakt att lägga på golvet så att man kan sitta bakåtvänt eller åt sidan om man vill.

RAC-T skall bara ha ström för att fungera och går inte in på traktorns hydraulik. Den är färdig så fort man vrider på nyckeln och man behöver inte vänta på att traktorn skall bli varm, fungerar lika bra sommar som vinter. Den trimmas från kontrollboxen som placeras i hytten lätt åtkomlig för föraren, kan trimmas t.o.m under körning om kopplingen slits.
Manöverboxen har ratt för inställning av olika redskap, omkopplare för till/från, omkopplare för bromsaktivering, omkopplare för start/körning.
I läge start gör man grundinställning. När man aktiverar kopplingen går pedalen ner till botten, stannar tills man väljer att släppa aktiveringen ( knappar, fotkontakt, bromspedalen) då går den snabbt upp till dragläget och därefter slirar i efter vald inställning. I läge körning, hoppar den bara förbi dragläget.
Man kan trampa ur kopplingen som vanligt även om RAC-T finns monterad, i cylinderns kolvstång löper en stötstång som är fri från cylindern.

RAC-T är lätt att montera, grundsatsen pris SEK13500 innehåller allt som behövs förutom monteringssatsen som är anpassad till varje traktor : 1175 till Valmet 505-905, pris SEK2650 1177 till MF61/3000 pris 2150
Fotkontakt 1135 pris SEK650


http://www.roquet.se/

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gotlandsbonde  
#48205 TAck Nutte!

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48308 Apropå Rac-T :wink: men har Trimas TCC försvunnit från markanden??
På den snodde man väl olja från hydraliken till ett servosystem eller?

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gotlandsbonde  
#48387 gnisten ursäkta att jag stör dig igen
Om man sätter på en krypväxellåda på 505:an måste man ta bort snabbväxeln?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 saktare på backen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48447 Ingen fara :mrgreen:
Det är antingen eller som gäller, de sitter nämligen på samma plats.
De bultas fast på ingående axel i växellåda, och sen är det ett kort rör fram till kopplingen.
Båda får inte plats samtidigt och de passar inte mot varandra.
Bultfläns mot lådan och splinsat rör mot kopplingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).