Traktorer och processorer

Hypro 300 eller 450?

39 inlägg 11173 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

Mossebo  
#739429 Jag har inte sett nått slitage. Den är dock bara några år än så... Jag har börjat att låsa armarna helt. Tror att det frestar mer när den får slänga fram och tillbaka. Speciellt i upplyft läge. När den är nedsänkt så rullar den så snällt bakom.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

torpöbo  
#739558 Såg en hypro 300 monterad i frontlyften och skogsvagn bakom. Det var lite udda men smart.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

Amatörhuggare 62  
#739639 En drivare då 👍

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

paavo25  
#740576 Hur går det, blivit beslut redan?

Den större, med kran. Kedjor även fram, frontvikter, järn/kedjor som håller upp den, vätskefylda framdäck, möjigtvis hydraultank/frampumpspaket, Allt går ju att bygga. Ni nämnde de var lite grövre skog? Då tror jag de vara mödan att bygga?

Allternativt, dragbom, med stryning, och hjul. Så som jag gorde med min hakki 400. Typ liksom en äldre bogserad såmaskin med hjuarmar, då kan den flyttas med hög markfrigång, arbetas med den nedsänkt? Då även de jag hade som en viktig sak, lätt att lösgöra traktorn för annat, en vagn spänns av och fast snabbare än difus klimp med dåliga stödben på snö.

De att de blir dåligt med framfart i skogen, en vagn på 2 tonn ? eller ytterst baktung, lite för klen full belastad traktor? Hmm...

Därpå, dit ni far med hypron, dit skall ni även med vagn och söka bort virket även, int sant? Vinchning möjligjör ju viss mån lägga spåret på lite bättre ställ?

Pris skilnaden 300 vs störr inklusive kran. Är de inte så, en 300 får man pengen til baks efter x år, men ännu mer attraktiv är en 450 med kran, liksom ha pengarna kvar med att investera i en?

Bifoger en tubare som brukar sin stock skog med 450 och kran

https://youtu.be/zDO9pDmITq8?t=545

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

tvilling  
#780399 Jepp...efter mycket fundering och lite kikande på andra märken och lösningar så är beställningen nu gjord.
-Det landade i en 450 med 6-meterskranen.

Jag kom med beställningen precis i skarven där Hypro inför en möjlighet till automatisk matningshastighet och det vill man ju gärna vara med och testa ut.
Passade även på att slänga med Hypros lösning för att styra varvtalet på traktorn "bakifrån".....blir spännande att se hur det fungerar.
Så nu återstår bara att vänta in dagen när man kan åka och hämta....känns drygt dit 😀 😀 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

hlb  
#780411 Var i samma läge för nu 14 år sedan. Blev övertalad att lägga till 6 m kranen. Visst var madrassen lite tunn att sova på ett tag, men jag har inte någon gång ångrat mitt beslut. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

tvilling  
#780477 Tack för det 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 eller 450?

paavo25  
#780780 Grattis, jag fick all info hur dessa skall användas, tips för fällning osv ganska långt bara stirrat på tuben hur andra gör.

En väsentilig sak jag märkte på min hakki 400 som huvudet vrids över 180g så de går att arbeta från båda håll, De möjlig gör att fälla med toppen före mot spåret och köra först med toppen före genom prosessorn. Då om man kvistar och målar första kapet så går de mycket enkelt och snabt sedan plocka upp stammen vända huvudet , kapa prosesera och de var där det trädet. Låter konstigt arbets drygt, men nu är det vinchande även sitt stohej. Pröva sig fram.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 eller 450?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780784 Om man funderar på en Hypro 300 så ska man definitivt titta på en Kranman P25 och fundera en gång till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).