Sida 1 av 2

Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 13:38
av Risarvaren
Efter år av dividerande hit och dit så bestämde jag mig för Fiat 45-66DT, en liten traktor, bara något större än gårdens trotjänare som är en MF 135MP från 1965.

Hittade en för några veckor sedan som jag hjulade hem ca 10 mil igår.

Traktorn är från 1989 med ca 3400 timmar på mätaren och den är nästan helt rostfri!

Fick backreglaget i handen ganska snart vid en vändning och får tills det är omsvetsat fixa backen genom att krypa under traktorn.

Rost? Den är i princip helt rostfri med originalplåt i hela hytten! Det borde vara rätt ovanligt tror jag. Lite rost i nederkant på dörrarna och någon fläck på en skärm.
Jo den har gått i Norrland, Övertårneå tror jag bestämt när jag tittar på tidigare ägare.

Problem då, det jag retar mig på är att kopplingen tar extremt högt och att den på högsta växeln vill slira vid accelleration...

Går det att justera en aning eller är det ett besvärligt kopplingsbyte att göra?

Det här får bli min lilla tråd rund min traktor, andra får gärna inflika med åsikter om modellen samt ideer och uppslag om hur man kan använda den på bästa sätt.

Jag vill helst ha en 5-tons driven Weimer men budade istället hem en Vreten 6,5-tonnare som jag hoppas kommer på torsdag. Det får duga tills vidare!
1634038301_20211011_085444.jpg

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 13:52
av Risarvaren
Hemkommen och parkerad bredvid trotjänaren!

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 18:10
av Fixaren1
Angående kopplingen: Se till att du har kopplingsspel i pedalen eller länkaget. Har för mig att det är wire till pedalen. Om det går tungt att frikoppla hjälper det säkert att byta wire. Slirar kopplingen ändå så är det nog tyvärr bara lamellbyte som gäller.

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 18:29
av bengt.a
Du har ju även den här att välja på gentemot Weimer.
https://kranman.com/produkt/griplastarvagn-t5000ex/

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 18:58
av Risarvaren
Fixaren1 skrev:Angående kopplingen: Se till att du har kopplingsspel i pedalen eller länkaget. Har för mig att det är wire till pedalen. Om det går tungt att frikoppla hjälper det säkert att byta wire. Slirar kopplingen ändå så är det nog tyvärr bara lamellbyte som gäller.


Länkage under hyttgolvet.
Borde kunna prova att korta länjaget någon centimeter och se vad som sker.

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 19:01
av Risarvaren
bengt.a skrev:Du har ju även den här att välja på gentemot Weimer.
https://kranman.com/produkt/griplastarvagn-t5000ex/


Jodå, känner till båda.
En av varje har dykt upp på blocket senaste halvåret.
Hade ingen traktor som passade då (eller finanser).
Tror att det kan vara en intressant kombinatuon.

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 20:03
av Fixaren1
Jasså är det direktlänkage. Jamen då ska du ju kunna lyfta pedalen bara så att du ser att kopplingsarmen har rörelsereserv. Annars justera.

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tis 12 okt 2021, 20:46
av Fredi
Risarvaren skrev:
Fixaren1 skrev:Angående kopplingen: Se till att du har kopplingsspel i pedalen eller länkaget. Har för mig att det är wire till pedalen. Om det går tungt att frikoppla hjälper det säkert att byta wire. Slirar kopplingen ändå så är det nog tyvärr bara lamellbyte som gäller.


Länkage under hyttgolvet.
Borde kunna prova att korta länjaget någon centimeter och se vad som sker.


Månne du inte borde förlänga länkaget för att få mera spel i pedalen? Åtminstone de större Fiatarna har sintrad lamell, slirar den så blir det nog snabbt minst lamellbyte. Ofta svarvar det fula spår i tryckplatta och svänghjul med 😥

Re: Fiat 45-66DT

Postat: fre 17 dec 2021, 17:49
av Risarvaren
Jag tog loss länken under golvet och riktade den. Tidigare ägare har nog knölat till den i skogen eller liknande då den var rätt krokig (och därmed kort). längde upp den någon cm på vantskruven.

Fick då ett pedalspel på någon centimeter plus att kopplingen fungerar. Nu skall den hålla minst till sommaren.

Re: Fiat 45-66DT

Postat: sön 19 dec 2021, 02:20
av Risarvaren
Lite bilder skadar ju inte.
Här ser man ju att Vretens 6,5 tonnare är ani gen stor.

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tor 23 dec 2021, 09:36
av bengt.a
Risarvaren skrev:Lite bilder skadar ju inte.
Här ser man ju att Vretens 6,5 tonnare är ani gen stor.

Kärran är inte stor, mindre är för litet.

Re: Fiat 45-66DT

Postat: mån 27 dec 2021, 22:59
av Risarvaren
Mmm, men en driven 5-tonnare skulle passa perfekt på mina lite kuperade marker!

Re: Fiat 45-66DT

Postat: tor 30 dec 2021, 20:07
av Risarvaren
Var kan man hitta en ljusomkopplarspak?
Den är paj inuti!
1640887572_20211229_162852.jpg

Re: Fiat 45-66DT

Postat: fre 31 dec 2021, 14:56
av Risarvaren
Hittade spak på tyska Ebay!
Få italienska Ebay fanns en från Cobo.

Ca 1500:- för en ny inklusive frakt.

1640955358_screenshot_20211231-135325_ebay~2.jpg

Re: Fiat 45-66DT

Postat: mån 03 jan 2022, 00:41
av Risarvaren
Lite avigt!
4 hudraulslangar på vagnen men bara två uttag på traktorn.
Hur gör man här? Kan man sätta in fördelningsstycke så att två slangar delar på varsitt uttag?
Åtta funktioner. 7 spakar på rad och en 8:e vid sidan av (vinschen skulle jag gissa).
Ingen speciell ordning.

1) vridhus
2) grip
3) grip
4) kranarm upp ner
5) kransticka
6) stödben
7) vagnstyrning
8 vinsch

Kanske är det vinschen som ligger på separat krets?
Är det bara att koppla ihop och prova?

1641162982_20220102_161359.jpg


1641162980_20220102_161749.jpg