Traktorer och processorer

Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

9 inlägg 3030 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723701 Lösa Euro- och Trimafästen finns att köpa, inklusive frakt och moms för 625 kr.
Men trepunktsfästen att bulta fast på en tilltänkt transportlåda för spett, skyfflar, krattor, bränsle, motorsågar, röjsågar med mera verkar inte finnas. Adaptrar finns också men de kostar lika mycket som en låda. Har googlat ganska mycket utan att hitta något.
Tänkte sätta trepunktsdelar och sedan utanför det Trima eller Euro så man kan använda lådan både bak och fram på traktorn.
Finns det att få tag i känns det dumt att lägga timmar på att svetsa ihop något eget. Borde inte om man tittar rent optiskt vara dyrare än lastarfästen.

Exempel på utformning för de nedre fästena:
https://www.afsa.nu/product/hake-23x4x4

Något sådant här x 2 fast med platta som fäste för tryckstången:
https://www.afsa.nu/product/gangjarn-ti ... m23x102-mm

Kanske är för veka grejer att bruka just grindstolpdelar, men principen är ju ganska enkel och är förvånad att det inte finns att köpa för trepunkt motsvarande.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

Bert1  
#723705 Finns ju 3p adapter om du typ sätter ett par eurokrokar på lådan sen köpa/bygga en ram som du kan koppla i 3p ena sidan å typ euro andra el vad du nu vill ha för fäste där för det skall passa

Avatar Fallback

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

alias  
#723707 Söker man på "a-ram redskapsdel" så verkar bl.a. Gårdsman sälja dylika för ca 2500 kr.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

Vardon  
#723708 På mina hembyggda redskap har jag typ bara 2 rejäla plattjärn som man borrar hål och svetsar på. Det är ju att bestämma cat-1/2/3 fäste och få hålen centrerade något så när mmot varandra efter svetsning och så gör man 3 st såna så är det klart

Annars hade jag nog köpt ett billigt redskap typ en hösvans och byggt från den

Avatar Fallback

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723710 Ja precis det finns A-delar och adaptrar men de står ju inte i pris i rimlig proportion till användningen.
Har gjort som Vardon, tagit en hösvans, när jag inte hittat att köpa tidigare men tänkte det kunde finnas färdigt för att slippa krångla.

Så här enkelt och billigt kan man få tag på ett Trima-fäste:
https://www.bygghemma.se/skog-och-lantb ... m/p-977949?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

Vardon  
#723711 Så här ser det ut på snöbladet. Med ”specialbult” för att passa på en traktor som inte får ihop lyftarmarna tillräckligt

Avatar Fallback

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

alias  
#723712
Vardon skrev:Så här ser det ut på snöbladet. Med ”specialbult” för att passa på en traktor som inte får ihop lyftarmarna tillräckligt


De där bultarna brukar väl dessutom ofta vara asymmetriska, så att man kan hoppa ett steg mellan kategorierna?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724412
Vardon skrev:På mina hembyggda redskap har jag typ bara 2 rejäla plattjärn som man borrar hål och svetsar på. Det är ju att bestämma cat-1/2/3 fäste och få hålen centrerade något så när mmot varandra efter svetsning och så gör man 3 st såna så är det klart

Annars hade jag nog köpt ett billigt redskap typ en hösvans och byggt från den

Hösvans var ett dåligt exempel då de inte har en fast trepunkt. En A-ram är isåfall att föredra.

Avatar Fallback

Re: Bultbart trepunktsfäste, finns det på jordens yta?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725028
bengt.a skrev:Hösvans var ett dåligt exempel då de inte har en fast trepunkt. En A-ram är isåfall att föredra.

Dessutom så är det på vår hösvans onormalt brett fäste. Däremot fast.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).