Traktorer och processorer

Köpa ny/beg kran

41 inlägg 8550 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#697120
molnia skrev:
maltex skrev:Behovet av kranlängd styrs väl mest av användarens arbetsmetodik,inte av vad andra tycker.


Helt riktigt, och bryr man sig inte om andras erfarenheter och tyckande så skapar man kanske inte en tråd om sina funderingar...
Jag har full respekt för TS val, delar bara mina erfarenheter och utifrån dem, tyckande...


Givetvis uppskattar jag ALLA synpunkter. Men gällande frågan om utskjut eller ej kommer ni troligtvis inte att kunna få mig att ändra mig. Fast grejen med denna tråden var väl att jag först och främst funderade på om man skulle köpa billigare nytt eller begagnat av bra kvalité. Det är ju så att om man som relativt okunnig bara tittar på kranar så kan man ju få intryck av att de har haft samma design senaste 30åren+ och därför vore det bättre att försöka hitta en fin begagnad. Men samtidigt så kan jag tycka att det väl borde ha skett någon utveckling. Och om det skett utveckling, är det då till min fördel som användare eller främst för aktieägare i företagen som tillverkar kranarna.

Mvh
Kungsis

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697197 Skotaren som jag kör mer eller mindre dagligdags har givetvis utskjut. Något annat är otänkbart idag och det är snabbt som blixten med närmast obegränsat hydraulflöde. Men ibland funderar jag på att komplettera med en enkel huggarvagn. Mest för att fara runt och samla småskvättar av udda sortiment, till ved och egen sågning. Då ska jag inte ha något utskjut för det blir bara sorgligt långsamt och fippligt att manövrera utan elspakar. Klassiskt mekaniskt 5 spak ska jag ha.
Vad gäller kvalitén på kranarna så var de säkert precis lika bra för 30 år sedan. Men saker åldras även när de står stilla.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

Vardon  
#697244
kungsis skrev:
molnia skrev:
maltex skrev:Behovet av kranlängd styrs väl mest av användarens arbetsmetodik,inte av vad andra tycker.


Helt riktigt, och bryr man sig inte om andras erfarenheter och tyckande så skapar man kanske inte en tråd om sina funderingar...
Jag har full respekt för TS val, delar bara mina erfarenheter och utifrån dem, tyckande...


Givetvis uppskattar jag ALLA synpunkter. Men gällande frågan om utskjut eller ej kommer ni troligtvis inte att kunna få mig att ändra mig. Fast grejen med denna tråden var väl att jag först och främst funderade på om man skulle köpa billigare nytt eller begagnat av bra kvalité. Det är ju så att om man som relativt okunnig bara tittar på kranar så kan man ju få intryck av att de har haft samma design senaste 30åren+ och därför vore det bättre att försöka hitta en fin begagnad. Men samtidigt så kan jag tycka att det väl borde ha skett någon utveckling. Och om det skett utveckling, är det då till min fördel som användare eller främst för aktieägare i företagen som tillverkar kranarna.

Mvh
Kungsis


Tja jag hade nog gått på en begagnad. Främst för att man vet att det går oftast att laga. Uselt järn som bara fräser när man svetsar är inte roligt. Å andra sidan är ju frågan vad man kommer över och hur länge man kan vänta. Ibland tycker jag att det kan vara bättre att agera och komma framåt än vänta på det perfekta och vantrivas under tiden.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#697273
Vardon skrev:[

Tja jag hade nog gått på en begagnad. Främst för att man vet att det går oftast att laga. Uselt järn som bara fräser när man svetsar är inte roligt. Å andra sidan är ju frågan vad man kommer över och hur länge man kan vänta. Ibland tycker jag att det kan vara bättre att agera och komma framåt än vänta på det perfekta och vantrivas under tiden.


Tack för svaret 😀 . Har faktiskt fått ett bra erbjudande på en begagnad billigare kran. Funderar på att köpa den och ha den tills jag verkligen hittat vad jag vill ha. Kan ju vara en bra lösning. Iom att den redan nu är begagnad förlorar jag ju inte så mycket pengar om jag hittar bättre och säljer den vidare. Problemet är väl bara om den visar sig vara bättre än jag först tror och därför inte skaffar vad man egentligen tänkt. Med det skulle jag nog kunna leva med 😉

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#697287
kungsis skrev:
bengt.a skrev:Inga problem med 12t vagn och 7,5 m kran efter en Fiat 680 i skogen.


Men då sitter väl kranen på vagnen eller? Tycker väl själv att det blir lite vingligt redan med en 5meters kran på traktorn.

Mvh
Kungsis

Finns inget vingligare än en kran i trepunkten om den så är 4,3 m utan utskjut.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny/beg kran

Fredi  
#697384
550 skrev:
@Fredi vad har du för bultmönster på din stora Palmskran? Hur är den kranen att använda? På pappret ser den ut att likna Cranab FC53DT.


På min Palms är det fyrkant 350mm 8 bultar M24. Tycker den är bra, lite snabbare skulle den gärna få vara men det beror bara på att 6550:an ger för lite olja. Får köra på 1400-1500 varv för att den ska röras någorlunda med flere rörelser på samma gång. Men brukar inte ha bråttom då jag är i skogen så klarar mig. En traktor till med frontpump osv. skulle vara drömmen.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

Mikael A  
#697407 Jag fick tag i en begagnad Mowi 2453 för ca 15 år sedan och den har funkat perfekt. Tror den var tillverkad 1994 och känns som riktigt bra kvalitet rakt igenom.
Kör man inte så mycket så är en bra begagnad kran ett vettigt alternativ.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698334 De första kranarna från 80-talet var för svaga och delvis fel konstruerade. Jag har kört sönder en Nokka 3010 ordentligt (svetsat många gånger) kuggkransen håller inte eftersom det inte är dubbel. Själva ramen har jag förstärkt men den är igen sönder. Sedan bytte jag till en ny Farma 4,6 (G1) som nog har hållit men är för liten och en Farma 8,6 som har dubbla utskjut och den ger jag inte bort. Utskjuten är värdefulla i stenig skog men långsamma. Jag har alla kranarna monterade fast vid traktorn men vill ändå ha stödfötter. Först hade jag Farma 4,6 på trepunkten men det var alldeles för vingligt.

Begagnad kran kan vara bra men inte en som är svetsad många gånger. Den bör ha dubbla vridcylindrar. Fäste direkt på traktorn är enligt min mening bäst.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

Storken  
#698707 Jag köpte en Farma G2 5,3m kran till min gamla skogsvagn 2014 och den har har fungerat mycket bra . Känns stark och välgjord och inte minst prisvärd.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698759 Farma G2 (generation 2) är betydligt bättre än G1. Min G1 läcker olja hela tiden och bomleden är betydligt sämre än på G2. Tornet är också så lågt att hyttaket på traktorn fått en och annan buckla (den är fast monterad bak på traktorn). Den fungerar nog men G2 har ett klart mervärde. Räckvidden är för kort med 4,6 meter men det fattas alltid 50 cm hur lång bommen än är :-). Jag har en vinsch för stenbackar där man inte kommer tillräckligt nära. Den är bra - jag borde ha köpt den för länge sedan.
Jag gillar inte riktigt elektriska ventiler. Det är antingen på eller av och man kan inte öppna gripen försiktigt utan man måste "pumpa" så att stocken inte ramlar plötsligt. Man vänjer sej förstås men litet hackigt är det.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny/beg kran

kungsis  
#713538 Tänkte att jag skulle skriva hur det går. Det blev renovering av den gamla Patu-kranaen. Och än så länge ångrar jag mig inte. Har bytt ut den balken som utgör stickan, med mekaniskt utskjut, mot homogen balk som gör att jag avstår utskjut helt. Och med tanke på att den gått åt mycket kapande för att få loss fästöron, så måste jag säga att den är välgjord. Utöver byte av vridhuset har jag ju faktiskt inte behövt svetsa något under 30år. Nu är allt är granskat , slipat av lite märken, svetsat /justerat några fästen för slangar, svetsat en spricka på gripen, justerat/shimsat kranspetsen, bytt smörjnipplar och bytt tätningar i två kolvar. Även modifierat fästet för ventilpaketet. Nu väntar jag bara på ventilpaketet, som är inlämnat till proffs för genomgång, och ett gäng nya slangar.

Mvh
Kungsis

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).