Traktorer och processorer

Ford 5000

62 inlägg 50408 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

buster67  
#43894
Fisketorp skrev:
buster67 skrev:Ja så den sto på blocket den var billig :grin: men jag får inte ha fler traktorer av pappa :sad: vi har desutom haft en 5000 i 25år det är en bra traktor aldrig krånglat som jag mins :wink: men vi solde den i våras :sad:


Ja den var billig och blev önnu billigare 😈 hamnade på 8000kr.

Oi det var billigt :surp: vi solde våran för 25000 men den hadde ju lastare då :!:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#43911
totte skrev:Det är en riktig inställning Fisketorp. Gamla maskiner skall man ta hand om för att man känner att man vill. Det går inte att räkna ekomomi och lönsamehet och sånt där, här handlar det om vad som är kul att göra och vad man känner för. Tycker din fina 5000 är lite som min gamla Gilson snöslunga, en grej som känns rätt att bevara och göra nåt av. Sen om den kallstartar eller inte, so what! Det är kul att meka, i synnerhet med grejor som man inte måste ha i drift dan efter, för att inkomsten hänger på det. Jag tycker det är jättekul att höra att du köpt en gammal traktor bara för att det är roligt, det är rätta andan! :grin: :grin:


Mjo, bevarandet är trevligt. men habegäret trampar oftast på dörren =P

Men får somsagt försöka hitta något andvändningsområde så dem inte bara blir stående vilket dem inte mår så bra av.
dok är ju Forden bra mycket mer traktor än vad de andra 2är, en Bm Terrier och en Grålle Continental som motorenoveras och för hoppningsvis startar någon dag =)

Ingen som äger en Ford 5000 och har lust att lägga in några bilder?
skulle vilja ha på trepunktslyften då den avsaknas på min.
Även skärmarna vore trevligt att se, välldans fula skärmar på min känns som det fattas något då det inte finns något utstick över bakhjulen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43913 Behöver du delar så har jag en hel del till ford 5000.
bakaxel kropp komplett men utan hitchkrok och trumpetrar, (ingen växellåda)
Framaxel, motorhuv, front grill och front huv, hydraularmar, lyftarmar och en hel del till. även servostyrning och servo pump.

Har byggt om en ford 5000 till min Rottne blondin så det blev en hel del över.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#43914
Henrik K skrev:Behöver du delar så har jag en hel del till ford 5000.
bakaxel kropp komplett men utan hitchkrok och trumpetrar, (ingen växellåda)
Framaxel, motorhuv, front grill och front huv, hydraularmar, lyftarmar och en hel del till. även servostyrning och servo pump.

Har byggt om en ford 5000 till min Rottne blondin så det blev en hel del över.


Behövs det speciela saker till trepunkten då det sitter hitchkrok på min 5000?

Till trepunkten saknar jag allt utom hydralarmarna(de som rör sig när man drar i spanken=O ) tror jag iallafall, inte kikat så noga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43932
Fisketorp skrev:
Henrik K skrev:Behöver du delar så har jag en hel del till ford 5000.
bakaxel kropp komplett men utan hitchkrok och trumpetrar, (ingen växellåda)
Framaxel, motorhuv, front grill och front huv, hydraularmar, lyftarmar och en hel del till. även servostyrning och servo pump.

Har byggt om en ford 5000 till min Rottne blondin så det blev en hel del över.


Behövs det speciela saker till trepunkten då det sitter hitchkrok på min 5000?

Till trepunkten saknar jag allt utom hydralarmarna(de som rör sig när man drar i spanken=O ) tror jag iallafall, inte kikat så noga.


Ta en bild på din bakände å lägg in här.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#43997 Duger denna bild?
lite långt att åka för att snabbt fixa en annan bild annars =)

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44000 Axla Hitchkrok.
Vad har dom monterat för plåtar ovanför ?

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44001 Hej!

Du bor ju bara ett par mil från våran Ford 5000 så du kan ju göra ett studiebesök där om du vill. Det ser ut som dom har byggt om ganska mycket på din traktor. Jag har tyvärr inga bilder på vår traktor, har inte blivit av att man fotat den av nån anledning.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44017
Henrik K skrev:Axla Hitchkrok.
Vad har dom monterat för plåtar ovanför ?


Heter modellen av Hitchkroken så? =)
Hur fungerar den, är det höj och sänk funktion på den osv?
verkade rätt stum nä jag kände på den men kan ju hända att dem har svetsat fast den då dem bara andvänt traktorn till att flytta båtkärror/vagnar.

Plåtarna är något hemmabygge typ förvaringslådor, dem ska bort så lyftarmana får plats. när vet i tusan=)

Anders Olsson skrev:Hej!

Du bor ju bara ett par mil från våran Ford 5000 så du kan ju göra ett studiebesök där om du vill. Det ser ut som dom har byggt om ganska mycket på din traktor. Jag har tyvärr inga bilder på vår traktor, har inte blivit av att man fotat den av nån anledning.


Tackar för besökserbjudandet, vart dok nästan 46mil enkelresa så lite för långt. bor på västkusten och själv bodde du i Uppsala? =/

Njaa inte så mycket om byggt, dem har svetsat på en förlängare till draget på hitchkroken men den går ju att kapa.
annars så är det bara lådorna som sitter där och trepunkten bortpockad men de hydraliska armarna(lyftarmarna) är kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford 5000

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44061 Heter modellen av Hitchkroken så? =)


Stämmer märket på på den är Axla.
Jo med lyft armar monterade så ska du kunna sänka och höja den.
Den runda armen med fjädrarna dras ju bakåt så löser den ut å faller till marken.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44066
Fisketorp skrev:
Anders Olsson skrev:Hej!

Du bor ju bara ett par mil från våran Ford 5000 så du kan ju göra ett studiebesök där om du vill. Det ser ut som dom har byggt om ganska mycket på din traktor. Jag har tyvärr inga bilder på vår traktor, har inte blivit av att man fotat den av nån anledning.


Tackar för besökserbjudandet, vart dok nästan 46mil enkelresa så lite för långt. bor på västkusten och själv bodde du i Uppsala? =/

Njaa inte så mycket om byggt, dem har svetsat på en förlängare till draget på hitchkroken men den går ju att kapa.
annars så är det bara lådorna som sitter där och trepunkten bortpockad men de hydraliska armarna(lyftarmarna) är kvar.


Hej!

Jo, jag bor i Uppsala, men vår Ford 5000 står på gården där jag är uppväxt, som ligger typ 1,5 mil söderut från dig. Så om du inte fixar det på nåt annat sätt kan du svänga förbi där och kika. PM:a mig i så fall så ska du få numret till brorsan.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44069 Jasså hej Anders, läste inte att det var du =P

jo det hade inte varit så illa, skilde ju bara ett år imellan och det kan väl inte förändrat sig något nämnvärt inom trepunkten mellan 1967 och 1968 tro=)

Ska även kika in på en traktorfirma här i kommunen, såg en ford där när jag körde förbi idag vet dok inte om det var en 5000.
men gammla var den =P

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44359 Angående startproblem när det är kallt.
Om jag inte minns fel så har 5000 som många andra fordar en kallstartsventil på insprutningspumpen. Den fungerar så att man ger full gas, trycker in knappen på pumpen och startar, direkt när traktorn startar slår man av gasen och knappen flyger då ut igen. Är väl inte lika effektivt som förvärmning men lite nytta gör det allt.

Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Fisketorp  
#44395 Varthän sitter denna knapp/ventil?
kanske bara gäller nyare 5000? denna pump sitter på 67an.

http://img205.imageshack.us/my.php?imag ... 638nt6.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Ford 5000

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44461 Här:
Bild


Lite mer lättstartat blir det med kallstarten men inte så mycket. Är det för kallt så spyr traktorn bara ut ännu mer diesel genom avgasröret..

Se till att byta oljan på insprutningspumpen förresten, för det ser ut som att det var ett tag sedan någon gjorde det sist :)
Oljan ersätts ganska snabbt av diesel nämligen.. Regulatorn fungerar inte så bra om det är diesel istället för olja i pumpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).