Sida 1 av 2

Felvända däck?

Postat: lör 05 dec 2020, 16:51
av Stampep
Nog ska vi få nytta av den där allt 😉

Ingen aning varför förra ägaren satt däcken bakochfram, kanske åkt mycket väg 🤔

Re: Dagens glädjeämne

Postat: lör 05 dec 2020, 16:53
av Avslutat-02
okej..det hade jag aldrig hört...
men man får alltid lära sig något nytt..

jag kör en hel del väg med min bm, men det sliter inte mer än vanligt tycker jag...

kör på med traktorn, klart man vill se mer..

Re: Dagens glädjeämne

Postat: lör 05 dec 2020, 17:02
av machonisti
1607180500_bild0154.jpg

Farsan satte alltid framdäcken "fel väg" på flyttraktorn.
Menade att det reducerade slitaget.

Re: Dagens glädjeämne

Postat: lör 05 dec 2020, 17:28
av JohannesG
Det gör det definitivt.
Blir väldigt tydligt på en Merca där alla är lika stora. Med däcken rättvända slits framdäcken fortare. Vänder man framhjulen bak och fram slits dessa märkbart långsammare än bakdäcken, trots att de är styrande. Vi skiftade för några år sedan bak och framdäck för att jämna ut slitaget. Funkar dock inte så bra på en konventionell traktor. 😅
Vad det sedan är rent tekniskt som gör detta vet jag inte.

Re: Dagens glädjeämne

Postat: lör 05 dec 2020, 17:51
av gnisten83
JohannesG skrev:Det gör det definitivt.
Blir väldigt tydligt på en Merca där alla är lika stora. Med däcken rättvända slits framdäcken fortare. Vänder man framhjulen bak och fram slits dessa märkbart långsammare än bakdäcken, trots att de är styrande. Vi skiftade för några år sedan back och framdäck för att jämna ut slitaget. Funkar dock inte så bra på en konventionell traktor. 😅
Vad det sedan är rent tekniskt som gör detta vet jag inte.

Gör de skillnad om de körs med 4wd urkopplad?
Med den inkopplad så är de upp till 5% fördrivning på framaxeln.
Häller de med på mercan?

Re: Dagens glädjeämne

Postat: lör 05 dec 2020, 17:58
av Avslutat-02
helt OT..
men skulle ni köra efter väg med enbart kedjor fram på traktor med skogsvagn bakom?
Eller skulle ni lägga på kedjor även bak?

Re: Felvända däck?

Postat: lör 05 dec 2020, 18:22
av Vardon
Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.

Re: Felvända däck?

Postat: lör 05 dec 2020, 18:27
av Avslutat-02
det är körning efter riksväg ca 1,5 mil...
har bara fått framdäckskedjor...
men får väl testa en gång och känna..
skall nämnas att det är osaltad vinterväg...

Re: Felvända däck?

Postat: lör 05 dec 2020, 19:49
av HannuRöj
1607190543_img_20201205_191515.jpg
På första bild däckmönstret möter vägen och diametern (L1) minskar. Mjuk gummi tar emot kraften och krymper.
Senare mönstret börjar glida pga ökning av diametern (L2). Då händer däckslitage.

På andra bild syns däck bakom traktorn.
Den första däck, som är monterad åt fel håll, håller runda formen bättre pga att vikten är mest mitt i mönster. Sidan av mönstret möter vägen först och diametern minskar inte så mycket.
😁

Re: Dagens glädjeämne

Postat: lör 05 dec 2020, 21:11
av JohannesG
gnisten83 skrev:Gör de skillnad om de körs med 4wd urkopplad?
Med den inkopplad så är de upp till 5% fördrivning på framaxeln.
Häller de med på mercan?

Vid vägkörning, som bidrar till största däckslitaget är fyrhjulsdriften för det mesta urkopplad, förutom i de backar där det behövs. Kopplas inte in vid bromsning heller då det sitter bromsar på alla 4 hjul. Jag är ganska säker på att både fram och bak går exakt lika snabbt på Mercan. Ibland händer det att man måste släppa lite på gasen för att fyrhjulsdriften skall koppla ur, skulle den driva snabbare skulle det troligast bli hopplöst att få ur den, och och ett skrapande vid iläggning. In och urkopplingen sker genom drev i lådan, manövrerat via tryckluft. Alltså inga lameller.

Re: Felvända däck?

Postat: lör 05 dec 2020, 21:28
av alias
Vardon skrev:Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.


@Vardon:
Jag vill minnas att automatisk inkoppling av fyrhjulsdriften vid bromsning har varit ett krav för att kunna registrera in en traktor för 40 km/h (eller ännu fortare som nu är möjligt). Säkert inget krav på MB Tracen om den har separata bromsar fram.

Tryckte man på bromspedalen på Valtra 6200:an vi hade så tändes symbolen för 4 WD på panelen tills man släppte upp pedalen.

MVH
Alias

Re: Dagens glädjeämne

Postat: mån 07 dec 2020, 17:58
av busholle
vinterrojarn skrev:helt OT..
men skulle ni köra efter väg med enbart kedjor fram på traktor med skogsvagn bakom?
Eller skulle ni lägga på kedjor även bak?


Först kedjor bak därefter kedjor fram. Framaxeln är inte dimensionerad för att ta kraften från hela motoreffekten.

Re: Felvända däck?

Postat: mån 07 dec 2020, 18:21
av Avslutat-02
Ok, tack för svaret 👍
Återstår att se vad ägaren säger...
Det är hans idé och order...

Re: Felvända däck?

Postat: mån 07 dec 2020, 19:50
av Bert1
alias skrev:
Vardon skrev:Fram och bak är ju bättre än bara fram men fram är bättre än ingenting anser jag Är det kedjesäsong hade jag lagt på dem det ska ju ändå göras. Går inte det så hade jag kört med 4wd inkopplad så man får nån broms på framhjulen såvida det inte sker automatiskt i traktorn. Om det inte blir sträcka med barmark.


@Vardon:
Jag vill minnas att automatisk inkoppling av fyrhjulsdriften vid bromsning har varit ett krav för att kunna registrera in en traktor för 40 km/h (eller ännu fortare som nu är möjligt). Säkert inget krav på MB Tracen om den har separata bromsar fram.

Tryckte man på bromspedalen på Valtra 6200:an vi hade så tändes symbolen för 4 WD på panelen tills man släppte upp pedalen.

MVH
Alias


Är väl så att det är krav på 4hjulsbroms när dom är reggade för 40km så det är därför 4wd kopplas in vid broms.
Men det finns modeller som dom på nåt sätt har lyckats få godkända ändå

Re: Dagens glädjeämne

Postat: mån 07 dec 2020, 20:05
av JohannesG
busholle skrev:Först kedjor bak därefter kedjor fram. Framaxeln är inte dimensionerad för att ta kraften från hela motoreffekten.

Beror ju på konstruktionen. Om så är fallet gäller det absolut att se upp och följa rekommendationerna.

Men jag skulle vilja trycka på att det faktiskt är bakhjulen som styr vart traktorn går, eftersom maskinen alltid vrider sig kring bakaxeln. Tappar bakhjulen greppet kan det glida vart som helst. Tappar framhjulen greppet går det för det mesta rakt fram om vi pratar vägkörning. För skogskörning är riskerna kanske inte lika stora även om samma princip gäller.