Traktorer och processorer

Felvända däck?

17 inlägg 3799 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684920
busholle skrev:
vinterrojarn skrev:helt OT..
men skulle ni köra efter väg med enbart kedjor fram på traktor med skogsvagn bakom?
Eller skulle ni lägga på kedjor även bak?


Först kedjor bak därefter kedjor fram. Framaxeln är inte dimensionerad för att ta kraften från hela motoreffekten.

I synnerhet med lite mer framaxeltryck som frontlastare ger

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

JohannesG  
#684929
JohannesG skrev:Beror ju på konstruktionen. Om så är fallet gäller det absolut att se upp och följa rekommendationerna.

Men jag skulle vilja trycka på att det faktiskt är bakhjulen som styr vart traktorn går, eftersom maskinen alltid vrider sig kring bakaxeln. Tappar bakhjulen greppet kan det glida vart som helst. Tappar framhjulen greppet går det för det mesta rakt fram om vi pratar vägkörning. För skogskörning är riskerna kanske inte lika stora även om samma princip gäller.

Kom på att jag kan ge ett ganska tydligt exempel för att måla upp hur det fungerar, med halt underlag:

Mercan är ju framtung som de flesta vet. 60% av vikten ligger redan där. Häng på en snöplog och det blir ännu mer framtungt. Att köra såhär utan kedjor blir inte så bra. Och det är då just bakändan som halkar hit och dit. Med kedjor bak blir det oerhört mycket bättre. Och när vi dessutom hänger motvikten i lyftarmarna bak går den stabilt som en pansarvagn, om man jämför med hur det var utan kedjor och vikt.

Skulle jag istället välja att enbart lägga kedjor på framaxeln får jag i princip krabbstyrning. Traktorn går i en rak linje dit hjulen pekar. Men att få maskinen till att svänga och ändra körriktning är i princip omöjligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).