Sida 2 av 7

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 18:22
av gnisten83
Jag sökte enkel men hittade bara med flatstiftanslutning och de blir lite knepigt när flera säkringar ska matas från samma kabel

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 19:28
av 550
gnisten83 skrev:En tanke jag hade som inte blev gjort (förutom på Hydreman) var att byta säkringsmodel till instickssäkringar.
Orginalsäkringarna har en förmåga att bli glappiga vid högre last

Instickssäkringar, är det samma sak som flatstiftssäkringar?

gnisten83 skrev:Jag sökte enkel men hittade bara med flatstiftanslutning och de blir lite knepigt när flera säkringar ska matas från samma kabel

Vad menar du med "enkel"?

Tips på bästa sätt att skarva kablar mottages också. Jag har provat att lägga in två kablar på en sida och pressa ihop med kabelskotång, och det känns ok. Men det kanske finns smidigare/bättre sätt? Just för lampor så finns det färdiga kabelskarvar för DT-kontakter, men alla lamptillverkare skickar inte med DT-kontakt i änden så då känns det onödigt att köpa färdiga skarvar...

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 19:43
av gnisten83
Flatstiftsäkringar är väl rätt namn
Skulle stå ”sökt endel” men stavningshjälpen stjälpte de 🤣
https://www.swedol.se/flatskringsdosapg-1001267.html
Denna modell använde jag i Hydreman

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 19:52
av lm
Vi hade en instrumentbräda på en Ford som fick nya lampor och ledningar. Det blev med Wago 221. De är inte så dumma. På norska oljeplattformar är det klämmor som gäller.
1607190586_img_20180606_150240630.jpg

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 19:53
av 550
Vad har Hydreman för typ av säkringar original?

Du menar att du letar efter en säkringshållare som har en kabel in, och flera flatstift ut? Är närmast ointelligent att göra säkringshållare som har lika många in och utgångar. Tror Biltema har den typen, men jag förstår inte fördelen med det, någon som kan förklara?

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 20:00
av 550
lm skrev:Vi hade en instrumentbräda på en Ford som fick nya lampor och ledningar. Det blev med Wago 221. De är inte så dumma. På norska oljeplattformar är det klämmor som gäller.
1607190586_img_20180606_150240630.jpg


Jag som trodde att Wago var mer för "vanlig" eldragning inomhus. Det känns lite osäkert med vibrationer. Ni har i och för sig gjort det bra på bilden och satt fast alla skarvar så det inte kan sträcka i klämmorna. Har själv använt kabelskotång, men om det är bättre än Wago vet jag inte...

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 20:09
av Vardon
gnisten83 skrev:Jag sökte enkel men hittade bara med flatstiftanslutning och de blir lite knepigt när flera säkringar ska matas från samma kabel


Även när många kablar ska in. Kanske kan löda på matning i mitten. Men de där ser ju att få plats ialla fall. Helst borde man plinta upp hela eländet men men. Får nog ta och mäta lite.

Kabelskarv ibland kör jag med såna här duraseal hylsor med krympslang på. På veteranspårvagnarna körde vi oisolerade skarvhylsor med krympslang över.

https://www.valostore.se/produkt/krymps ... QEQAvD_BwE

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 20:10
av gnisten83
Hydrema 800serien har porslinssäkringar som x05 har o många 70-80 tals bilar.
Hade de varit skruvanslutning på säkringshållaren går de sätta en gaffel o mata flera säkring från samma kabel.

På Hydreman blev jag tvungen att skarva ut med en stor LK list
Öppningsbara wago funkar väl bra inne i hytten med lite dragavlastning med strips

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 20:28
av 550
Duraseal är rätt dyra i styckpris... Vet inte om det är ofta det behöver var sååå tätt. På kablarna till lamporna i traktorn har jag kabelskarv med flatstift och plastskydd (som är öppna för vatten där kablarna går in). Original, har funkat i över 20 år och ändå är det utanför hytten i regnet. Har testat både isolerade och oisolerade kabelskarvar med krympslang och gillar den isolerade bättre då det verkar ge lite dragavlastning till kabeln. Är det ordentligt pressat med tången så borde inte fukt/oxidation vara ett stort problem i skarvarna.

Annars kan man nypa på en kabel från varje kabelsko och få alla flatstiften i serie. Blir ju bara två kablar i varje kabelsko (förutom sista skon som slipper extra kabel). Känns inte så smidigt att göra, är säker på att jag har sett någon säkringshållare med en gemensam ingång. Det borde vara det normala i boxar i alla fordon?

Skruvanslutningar och vibrationer känns inte som en bra kombination. LK list vad är det? 🙂

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 21:38
av gnisten83
Haken med att få in flera i en kabelsko är att om matningen är 6kvmm så får du inte in mer i den största kabelskon

Många av de äldre säkringshållarna har skruvanslutning ihop med förtennad kabelände.
Kan tänka mej samma fast med en ändhylsa istället
LK list är som en halv sockerbit o öppen från ett håll

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: lör 05 dec 2020, 23:33
av 550
Jo, det har du rätt i. Klarar man sig på 4 mm2 så funkar det nog. Kanske är svårt om man vill ha säkringshållaren långt bak så kabeln blir lång. Spänningsfallet över dem korta kablarna man grenar av är inget att oroa sig för, klarar sig väl med 1,5 mm2 upp till 10 A? Kan vara svårt om man bara kopplar in belysning då det har en tendens att dra rätt mycket på alla säkringar 😉

Jag tror Wago är säkrare än skruvade anslutningar, men är inte expert 🙃 Konstigt att inte fler fordon brinner när det är fullt av hempulad el...

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: sön 06 dec 2020, 00:07
av Vardon
Ungefär 6a per mm2 brukar jag ha som tumregel. Stämmer inte riktigt men är snabbt att räkna på , i bilel jag gärna få upp lite i area beror på hur känsligt det är.

Generellt gillar jag inte att blanda olika storlekar tycker det är lätt att få en dålig kontaktering och den mindre lossnar, säger inte att det inte går bara att jag inte gillar det.

Fjäderskarvar ska ha fördelen att när det går ström blir ledaren varm och expanderar, fjädern håller samma tryck. En skruvplint deformerar lite och när det svalnar minskar trycket. Dock ska man se upp så man inte ansluter flerkardeliga trådar i anslutningar som som bara ska ha enkardeliga.

Viktiga brukar vara att man är noggrann och försöka göra det lite snyggt. Utseendet har ingen betydelse men får man det snyggt ökar sannolikheten att det blir bra.

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: sön 06 dec 2020, 01:27
av totte
Vardon skrev:Utseendet har ingen betydelse men får man det snyggt ökar sannolikheten att det blir bra.


Skulle nog säga att utseendet har betydelse. Inte för funktionen i sig, så länge det är helt, men när det blir problem och skall felsökas så är det ofta bra mycket snabbare och enklare att reda ut om det är snyggt och välordnat.

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: fre 22 jan 2021, 20:45
av MrOlsson
Lastarventilen till ålö lastaren gav upp förra veckan. Blev att beställa ny ventil och passade på att uppgradera från flerspak till joystick.
Köpte lastarpaket vdm6s från Olssons i ellös artnr : 50507-1500

Väldigt enkel montering, behövde borra 5 hål för att få dit det på dom gamla fästena.
Rekomenderas om ni behöver byta på era 05or. 👍 🚜

Jag använder hittills inte 3e funktion på lastaren, tänker att när det behövs får jag köpa en 6/2 ventil och strömbrytare till joysticken.

Re: Valmet x05 serien, allmän tråd

Postat: ons 03 feb 2021, 19:24
av Vardon
Jösses. När kylan håller sitt grepp är det bra med värme. Därför fick jg äntligen tummen hur och bytte säkringsbox

Tyvärr har jag förbrukat all tur då jag inte behövde borra ett hål. Ska nog slipa lite på kåpan så det inte spänner bara.

Händerna tog slut för mig när man skulle hålla dingrar på lyssäkring, fläkt , div annat, ratt och så växla / köra lastare ibland.