Traktorer och processorer

County med hakki 400

80 inlägg 24208 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#796922 Fundera, klarar hakkins pipet free flow ventil av att i friläge blir högt tryck av kranen?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#804545
HannuRöj skrev:Så borde flödet då gå via prosessorn till kranens ventilbord då? Iåfs en till räkligt stor trevägs el ventil som skulle få signal att byta till prosessorn ,för den får ju signal att koppla i flödet. då skulle den ju kunna till lika koppla från kranen då.



Körde lite i veckan med prosessorn. Prosessorna har ju sk pupet ventil, dvs, ingen som helst motstånd och rundpumpning då inga funktioner används. Dvs all olja rakt i returen. Om countyns 52cc skulle skicka all olja via prosessorn, skulle dennes friretur hålla tryket krananvändningen skulle göra, eller sprutar oljan nånstans? Då skulle inga ventiler als behövas, prosessorn skulle ta när man använder, kranen alltid redo?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#804549 😀 Tror Hakkin fungerar som den skulle, och kran fungerar när ingen funktion på processorn används.
Vanligtvis prioriteras tvärtom, men det har väl ingen betydelse på vagnmonterad processor. Det är kran eller processor, en på gång. 👍

Prosesorn har väl två returporter, som kanske är sammankopplat? Den ena, som rundpumpar oljan till tank, förändras som tryck till kranventil. =seriekoppling.
Den andra är för använda oljan som kommer ur varje funktion. Ventilen tål ingen mottryck i denna linje, viktigt att den går fritt till tanken. En slang direkt till tanken på den.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#804553 Stirrade en stund ölpåverkad, på hydraulschemat, sågens smörjning jo liksom på returen samt öpning av knivarna är öppna med returens tryck.

I skogen är det nog enbart en dera man använder, men just korrigera endera störande ta i handtaget. Enda jag kommer på sen när dennes nya logik så full auto för klabbkapning, då kan de vara tid att använda kranen samtidigt, plocka följande medan den första proseseras-

Den dagen, liten sak i pogramet ta ut en signal som väljer 0 är kran 1 då när prosessorn får order.

Om vi rigtigt flyger nu denne johanni. Har en 6 tonns hjulastare.....
Hakki och passlig kran på denne.....
Ej sitta baklänges mer, sitta som kung framåt.......
Kran samt hakki som paket liksom dom då i keskos maskinbrochyr i tiderna var monterda, fast på hjulastare....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#812669 Vart skall jag börja?

För flera år sedan följde jag med en youtubare metsaman, som pga rygg ont köpte sig en patu stegmatare, den på en mf300. Ett ståhej när han skulle runt i hytten. Sen där på ventil bords gymnastik. Låter som det är lösning på ryggont? Då redan, Tubaren i fråga hade en ford a62 hjulastare, Varför ej hjulastarfäste och kran samt stegmatare på? Ventiler blir ju att göra nåt, men nej, för tung, sitter för högt, dåligt. (ej långtid där efter han köper sig in i ett bolag med till gång till en ponsse hs16, den är ju lätt samt man sitter på golvet direkt?)

Åren går, här i denna tråd jag har min bogserade hakki 400. De går, vinner motorsåg hundra och lite kommit in hur arbeta med den, men........

På våren ordagrant kastades en komatsu wa80 hjulastare i händerna på mig. Fick feber även till en motocross, men komatsun så myket mer än en cross cykel.

En vecka sedan, typ. Tröskade jag havra, den lite slapp och varmna i vagnarna. Ringde torken i byn , köerna var långa. Kunde ju ej tröska mer, ja far till farliga stället internet..... Skogskranar dyra, överpris satta. Nya lite över budjeten, för tillfället. Surfar vidare. En 6m kran som ligger i gräset, radio, scanreco. Dåliga bilder, men ser ut att ha rotator/grig hydraulik. Den blev min.....

Enligt typskylt, 470kg. Hakki 400, 550kg varav hydraulik sistern samt pump kan avlägsnas och få aggregatet närmare. Men ett ton bära på med orginal hjul på typ 385x20? Kedjor finns. Tilla alla fyra, om så krävs. Samma dia, ungefär har 550/?? x22,5 samt lite försmå men bredare 500/65x17....

Nu på rigtigt, kran bock som håller blir att bygga. Sökte inspiration från linje huddigar. Saken blev ju ej bettre nä jag får syn på en rejäl kran som har egna hjul. Hakkin min har ju redan en vagn, men hur transporten då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#812749 💪 Låter lovande detta med en hjullastare.

Förståde inte allt så jag måste fråga..
Tänkte du bygga en bok som kran och prosessor ska sitta och koppla den till skopfäste? Och sänka paketet ner på marken när kran eller prosessorn används?

Inte dumt alls, 😉 men med en extra hjulpar kunde även flytta maskin och använda kran samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#812761 Jo, i snabbfäste en bock (pukki ja tukijalat) som kranen, en ferrari 530 med 2 utskjut, och ännu hakki 400 hängandes framför. Ett tonn låter ej mycket, men obsa däck storlek och i skogen, därtill väger komatsun tomvikt ca 5,5t. Hjullastare, så bskakselvikten hög, så balans blir de, men totalvikt för så låga och smala däck.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#813046 Kranen anlände.

1695836686_dsc_4217.jpg


Prövade ej den nu i regnet, men, 5 ventiler har den så lite miss vis av försäljaren, där är ej rotator/ grip hydraulik. Men stödfötternas krets är ledig, skall tas en funderare, 6vippar är där i scanrecon, så få se sedan, hur de löses, på interweb butiker, skilnaden på 4 och 6 kanalers flera tusen € som paket på scanreco.......

Men nu till följande en bock så den kan kopplas till komatsun.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#816200 Upp och ner funderat. I bilden ser ni fullt fungerande prosessor. Had tanken en sak igången, para ovanämda ferrari med komatsu, devillsäga fäste för kran i sabbfästet. Liksom så enkelt lite grov rhs och bultta fast sedan se med prosessorn......

Men de blir ändå att fundera allt som helhet och utan att se bakåt, dvs slakt...... Eller?

Huddig linje maskiner, bilder på stora styckegods kranar fram i, med hjul fram på. Dom spökar.......
Vad om? Ditåt tusen kg fram på att lyfta i skog med wa80? Bom styrning? Blir de bara last utan nytta att ha högprofil däck typ 2 meter framför hjul lastaren framhjul......

Hmm....

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#817345 Tar sig, lite mallande hur, kanske. Vad nu fanns i knutarna byggt av. Kranen är ju en del offset, ej mitt i. De kan vara fördel för bommen på komatsun är ju z bom. Så "fylla" skopan kommer ju sylidern fram, men ferrarin blir på sidan om, närmare maskinen.

Lite tagit reda på, inget oöverkomlit att få sjätte funktion, den kan tmo redan vara aktiverad elektriska, danfoss pvg ventil, ett stycke ett tusen euro, tänk en skiva i ventilpaketet inkusive magnet.

Stödfötter, en balk under kanske ej optilmalt, så en fot mitt under prosessorn, då tar den hävstång framifrån och kanske då fås sido stabilitet, kanske.
Få se, komatsun väger väl 5 ton och är ju baktunga, men smalare och lägre däck än en mezzo.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

HannuRöj  
#817354 Här på videon är en lite motsvarande bygge. 😀
Utan tvekan skulle en extra hjulpar öka framkomlighetet i ett helt annan nivå. På midjestyrda maskin behövs inte styrbara aksel, så även gamla traktorgrävarband kunde användas..

https://youtu.be/2-VIU3aMrnY?si=TRkjPCKUIX4e4TIh

Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#817359 Har sett denn video, dit nere används kranar ju till lunning och fasta vägar.

Har ej direkta kärr skogar men blött kan de ju vara. Nån form av pendel, samt låsning av pendel. Di som har varit på besök har påpekat just de ju ej är jämnt i skogen . Och med ramstyrd grund maskin, så sakta styrning, så skulle de kanske med stadiga däck gå?

Är inte prosessorn i videon en pika? Ej rigtigt ny den heller.......

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#818048 Idag, den gråaste dagen,

https://www.originallongdrink.com/vhp/
Ni får länken till swe, där oppe var jordklotet, men där nämns ej att det är idag gråaste dagen.

1699695990_dsc_4407.jpg

Hipp hej, kemppi svetsen som stått i knuten , ny tråd samt ny pistol, så den funkade dåligt, misstanke en fas borta i den. Men lite ditåt fick jag med vad som fanns i knutarna ihop den provosoriskt. Geometrin helt ok nära tornet jmf med vanlig skogs kran med lång lyftbom. Så då kan prosessorn tas nära och 530 a2, dvs två hyd utskjut 6m, men mekaniska utskjut maksimalt över 7m, så man kan, om stabilitet samt övrigt tillåter köra med om ej fullt ut med mekaniska skjutet iaf delvist ut. Kan man hå för lång kran?

1699696017_dsc_4409.jpg

Bara kastat dit och se hur. Lite vinklat bocken bakåt, där ä rum och igen vikten närmare basmaskin. Kranen är ju offset 40cm åt sidan, som i detta fall fördel, den kommer ej ens nära skopsylindern ens fullt vinklad, om så behövs. Oproffosionella elmontagen av la radio samt övriga konstigeter togs ur vägen i el skåpet på komatsun. Komatsun har ju haft en snöplog samt sopmaskin som behövde el. Sökte fram dessa vid sopfäste, så fick kranen ström. Oljetillförsel, koma har ju yttrehydraulik med konstant flöde så de även färdigt, smidigt, inget konstigt.

Nu när jag med försigtighet slapp och manövrera, så märkte jag detta är en liten kran för små oljeflöden, koma med 28cc kughjulspump och öppet flöde, föser så pass med olja den ej klarar med fulla spakrörelser. Där till stödfötternas ventil oproppad, stödfötterna kom ju ej med, samt utskjutens, en nippel avbrusten samt elfel? radiosignal nog, men drar ej i ventilen.

Nu följande steg, fotas, mätas, samt kranen igen av från bocken och svetsas färdig bocken samt rigtiga bultar/fästen för pålitlig kran infästning. Därtill, i nåt skede, dubelpumpens nr 2 så skall bytas, nu är där som tvåa en 8cc som blir ersatt med en 16cc. 8cc enda upgift är att snurra kyfläkten för motorn. Om den nya 16cc icke orginjal rexroth nu ens passar, samt 8cc där nu är, har gemensamt inlopp i mellanväggen till 28cc. 16cc har eget inlopp, men går gaveln från 8cc som är samma serie bara att de är piratkopia, kan den ta ens delvis olja och via nån retur leda via inlopp säkerställa tillräklig olja åt 16cc samt sedan dela flödet till tank. För att sedan när prosessor är där, ha 28cc + 16cc fullständigt att flöde med prosessorns logik stjäla ersatta kylpumpens flöde som helhet då när prosessorn kvistar eller sågar. Där är lite att fundera ut........

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#818996 Samlar delar och funderingar, u bultar från th volvo, passade direkt att få pålitligt fast kranen. Massor med nipplar för att få pumpen utbytt. 3 st ventiler med 3 utgångar alla dom ska ju ha nipplar och nånting mellan. Sedan även T stycken en liten hög. Men kanske börjar ha beställt till räkligt nu för att konkret bygga hydraulik.

Nu lite mer testat, koma har ju bra sikt, och kontrollern sitter väl i ratten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: County med hakki 400

paavo25  
#820478 Skruva och söndra, gårdagens tema.

1701593104_img-20231203-wa0002.jpg

Där serni mellan delen i mellan pumparna, hålet är andra pumppens olje tillförsel internt.

1701593113_img-20231203-wa0001.jpg

Pumparna inne och vänds så di blir rätt, ut ome den nya större, lite motgångar, den nya större, klumpigare kropp, så lite fil så den far förbi insexskruvarnas brickor ni ser i första bilden. Såklart rengjort, men ej mätt........ före de var försent.....

Nya större pumens borda ha varit bolt on kopia av bosch rexroth, men.... Akseln 1,5mm för lång, viss tolerans för detta men liksom tog mot först med tiotals delar av mm när jag spände. Funderar limma, kanske svarva ny. Ny del ej som reservdel, hela dubbelpumpen blir att köpa då......

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).