Traktorer och processorer

Musgnag

5 inlägg 1653 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Musgnag

Heba  
#676014 Hej alla, med sorg ser jag att mössen varit och gnagt lite varstans på min fina traktor, där det största problemet är att dom varit på en hel del elkablar och även blottlagt koppar.

Traktorn står i ladugård som inte går att täta. Bekämpningskrig med vippbrädor, traditionella fällor, ultraljud och elektriska fällor har påbörjats. Men jag måste ju även se till så att detta inte kan hända fler gånger i framtiden. Vad har ni för kabelskydd som är gnagsäkert? Någon form av kabelstrumpa av formbar metall vore bra men jag hittar inget bra på nätet. Min gamla Ferguson har fått vara i fred under alla år. Kanske räcker det med att hitta gamla kabelskydd som inte smakar lika gott som färsk plast



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Musgnag

Kse  
#676016 Har sett den typ av skydd man har på hydraulslangar fast i metall på nån gammal maskin, men jag skulle nog inte sätta det runt elledningar med tanke på risken för skav och kortslutning.
Har läst att möss hatar lukten av pepparmynta, kanske ett par plastskydd för hydraulslangar och lite spray med pepparmynt olja innan vinterförvaringen?

Avatar Fallback

Re: Musgnag

jannee  
#676019 Vitpeppar fungerar utmärkt, perfekt att strö över när delarna är något fuktiga.

Avatar Fallback

Re: Musgnag

Heba  
#676053 Vitpeppar och pepparmynta hade jag ingen aning om. Tack för tipsen!! Det här ska provas

   TS
Avatar Fallback

Re: Musgnag

Hugin  
#676093
$matches[2]
Jo mössen är intresserade av det mesta. Lämnade röjsågen kvar i skogen en natt. Turligtvis hade pumpblåsan för bränsle klarat sig (har hört att den kan bli utsatt).
Nu blir det istället förvaring högt. Hoppas att hackspetten inte blir intresserad ... .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).