Traktorer och processorer

Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

22 inlägg 6943 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

550  
#680967 Är inte hundra men det tror jag inte. Jag skulle vara orolig för att få in trådar i bromssystemet som flyttar sig till fel ställe, typ ABS-modul på en bil. Skulle försökt utan något tätningsmedel och tätat om det inte håller tätt.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Fredi  
#681076
550 skrev:Är inte hundra men det tror jag inte. Jag skulle vara orolig för att få in trådar i bromssystemet som flyttar sig till fel ställe, typ ABS-modul på en bil. Skulle försökt utan något tätningsmedel och tätat om det inte håller tätt.

Jo jag skulle nog inte använda någo lin eller annan smörja heller. Broms/kopplingsslang skall nog täta på annat sätt

Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Erre  
#681083 Dom brukar väl vara koniska?

Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Kariknallen  
#682511 Nu har jag bytt slavcylindern men alltihopa hade rostat ihop så jag fick använda bågfil för att frigöra armen som håller slavcylindern i horisontellt läge. Monterade en mässingsaxel som håller den nya slavcylindern. Smorde allt med kullagerfett. Bytte även de två kopparbrickorna som var lövtunna och stenhårda.
Om man kollar den gamla slavcylindern så är den rostig på insidan vilket kan förklara att kolven körde fast och ruggade sönder kolvens tätningsring. Har nu sprutat lite 5-56 i cylinderloppet…
Förresten är det ganska jobbigt att ligga under en traktor och jobba uppåt!
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

550  
#683082 Har du provkört och fått igång normal funktion på kopplingen?

Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Kariknallen  
#683114 Javisst men jag är ändå lite tveksam eftersom jag inte bytt huvudcylindern. Där jag röjer snö så måste jag trixa när jag vänder för där är djupa diken. Om plötsligt huvudcylindern skulle kärva fast så skulle det inte vara så lyckat... I traktorn står det att man ska hålla stadigt i ratten om traktorn slår runt... Fast så där kan man ju inte tänka. Nu känns det ju helt OK. Tänkte byta huvudcylindern i sommar. Nu vid senaste snöfallet så plogade jag med en 4-hjuling som väger ca 250 kg + förare och det går mycket fortare än att använda traktorn men man blir ju inte av med snön som med snöslungan!
Tack för all hjälp!
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

550  
#683144 Gäller att vara snabb att döda gasen och bromsa då 😉 Tveksamt om man har sinnesnärvaro att sitta still och hålla i ratten när det tippar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).