Sida 5 av 9

Re: New Holland L85 1998

Postat: mån 08 jun 2009, 01:16
av totte
Sådan herre, sådan traktor?

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 16:23
av Slurfi
Jag gillar innerbackspeglar och nu satte jag dit en konvex anti-döda-vinkel spegel mha självhäftande baksida
rakt i framrutan framför avgasröret så det skymdes inte något framåt när man sitter rakt på förarplatsen.
Den hjälper rätt så bra, man får en helhetsbild bakom traktorn så man ser iaf lysen osv enkelt och på det sättet kan
jag har ordinarie innerbackspegel nedställd så man ser så tätt bakom som möjligt.
De yttre är åxå nedställda rätt så mkt för närsikt.
Extrabackspegel.JPG

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 17:36
av Elias
Ser kanon ut, lite jobbigt om man skottar mycket om man måste vrida nacken hela tiden. För mig resulterar det rätt ofta i nackspärr eller andra krämpor. Lite synd att din hade mittmonterat avgasrör, är rätt skönt att ha det på sidan.
Förresten går traktorn bra annars?
Vi hade en TL70 förut och det var en ruggigt fin traktor speciellt lastdämpningen på lastaren. Svalde allting så det var bara att hålla plattan i mattan på vägen utan att studsa och slå huvudet i taket. Däremot var jag lite missnöjd över trepunkten och att den var lite knepig att använda. Tvärtom är det på nya MF 5445. Den har bra trepunkt och en massa annat dock mycket sämre lastdämpning.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 18:00
av Slurfi
Jo bra speglar sparar massor med tid och nackvridningar samt ökar säkerheten.
Traktorn funkar fint, lite småfix från tidigare ägarens äventyr samt vändbar förarstol mm ska dit än.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 18:07
av Elias
Slurfi skrev:Jo bra speglar sparar massor med tid och nackvridningar samt ökar säkerheten.
Traktorn funkar fint, lite småfix från tidigare ägarens äventyr samt vändbar förarstol mm ska dit än.


Lär ju vara passande när du ska ha på skogsvagnen?
Men däremot minns jag att det var ganska trångt bakom stolen så går den vända på bara sådär och får man ha några benmuskler alls för att sitta någorlunda bekvämt?
Har du byggt någon ram runt bakrutan för att spakarna ska vara inne och köra med stängd ruta?

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 18:35
av Slurfi
Nope, inte kollat hur det är med plats men det ser fint ut på bilderna tidigare i den här tråden
på de som är ombyggda. Det blir en egen special de luxe bakrutekil med hål för spakarna åxå
samt en båge för x-ljus mm uppe på taket mm mm.
Jag har ingen egen vagn än men det kliar i fingrarna.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 21:47
av Elias
Vad ska du ha för x-ljus på den?
Det andra jag minns med new hollanden var att den var smidigare i skogen än den MF vi har nu.
Har du kollat mycket på vagnar osv?

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 22:33
av Slurfi
Det blir ju xenon, förmodligen gamla halogen som jag moddar.
Vagn, det måste bli en billig äldre mojäng, typ gammal skotarbakände.
Men det är ett tag dit, har en del annat på priolistan före.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 22:43
av Slurfi
Vagnen får gärna vara enkelt utrustad och utan kran så jag kan dona och fixa den så som jag vill ha den
i takt med det framtida positiva cash flow-et, såklart vill jag ha drivning, helst hydraulisk samt alla tänkbara finesser
och ett snyggt och smäckert helhetsintryck och toppa med fin måla och LED lampor runt om, ojoj.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 22:49
av Elias
Slurfi skrev:Vagnen får gärna vara enkelt utrustad och utan kran så jag kan dona och fixa den så som jag vill ha den
i takt med det framtida positiva cash flow-et, såklart vill jag ha drivning, helst hydraulisk samt alla tänkbara finesser
och ett snyggt och smäckert helhetsintryck och toppa med fin måla och LED lampor runt om, ojoj.
Slurfi skrev:Det blir ju xenon, förmodligen gamla halogen som jag moddar.
Vagn, det måste bli en billig äldre mojäng, typ gammal skotarbakände.
Men det är ett tag dit, har en del annat på priolistan före.


Egentligen drivning på vagnen är lite overkill, inte ofta man behöver det iaf enligt min erfarenhet. Visst det kan finnas fördelar när man väl kör fast men hur ofta händer det?
Köp xenonkit på ebay då, det gjorde jag. 2 satser dvs till 4 extraljus för 1008 kr hemfraktat. Dock är dollarn mycket högre ny än vad den var då. En tanke jag fick sådär spontant är att du tror inte en skotarbakdel blir otroligt dyr jämfört med tex en vanlig timmervagn i inköp?

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 22:50
av Slurfi
Ebay är fint.
Skotarbakdel modell Flintstone blir det ju, finns ett par på Blocket nu.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 23:06
av Elias
Så sant så , men om du påbörjar ett sådant projekt hoppas jag det blir en utförlig projekttråd där man får se allting från prospektering till byggande och slutresultat. Hade varit rätt intressant att ha 9m kran, hydraulvinsch, drivning och band på en skogsvagn. Speciellt om man har sanka områden, dock lite jobbigt genom att man alltid måste ha drivning på vagnen känns det som.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 23:10
av Slurfi
Jepp, jag fotar lite då och då ändå så det känns givet att fylla The Internet med riktigt järn.
Shit, nu blev jag än mer sugen att börja leta vagn.

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 23:15
av Elias
Fylla ut internet med lite riktigt blötjärn istället för den andra smörjan som finns där.
Vad kan en skotarbakdel modell dinosaurie kosta?

Re: New Holland L85 1998

Postat: fre 07 aug 2009, 23:36
av Slurfi
Det undrar jag åxå.