Sida 1 av 2

Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)  ARTIKEL

Postat: tis 15 sep 2020, 17:13
av Torbjörn Johnsen
Det är bara två veckor sedan Valtra lanserade sin nya generation traktorer i G-serien. Men redan nu har första Valtra G-traktorn, en Valtra G135, nått svensk mark. Den har förevisats för Lantmännen Maskins personal som fått utbildning om den nya traktorn. Lantmännen har hållit utbildningen på Bratteborgs gård utanför Vaggeryd, ni vet där Elmias skogsmässor brukar hållas.

1600182503_p1080813.jpg


Jag åkte ner till Bratteborg och fick en åktur och en pratstund med Per Wretblad som är Valtraansvarig hos Lantmännen Maskin. Vi åkte från gården ner till Lantmännens monterplats i Elmiaskogen och pratade efter vägen. Ni får en massa matnyttig information från Per i videon här nedan men jag sammanfattar de viktigaste punkterna:

Skogsanpassning av Ölmstad
Per avslöjade att nästa Valtra G-traktor som kommer till Sverige inom kort ska till Ölmstad för att de ska kunna ta fram anpassade skogsskydd mm till den nya traktormodellen. Det innebär att man snart kan få en skogsanpassad Valtra G. Ståltanken kan man få direkt vid serietillverkningen men övriga skogsskydd mm kan sedan monteras av Ölmstad. Det skiljer troligen en del i pris att få skogsanpassningen gjord i Ölmstad jämfört med om det görs på Valtra Unlimited-anläggningen i Suholahti.

Ingen TwinTrac i Valtra G
I tråden Allt om Valtra G105, G115, G125 och G135 traktorer har det diskuterats om att Valtra G inte går att få med TwinTrac och att Traktorerna i N-serien av motsvarande storlek som Valtra G inte längre kommer att tillverkas. Jag frågade Per om hur vanligt TwinTrac varit bland kunder som köper traktor för skogsanvändning. Han säger att det inte varit speciellt vanligt inom det storlekssegmentet som Valtra G representerar. När man kör med skogsvagn så är det oftast inte så viktigt enligt Per utan snarare att det kan vara en nackdel då benutrymmet blir mindre när man svänger runt stolen. Det är först om man börjar jobba med t ex ett skördaraggregat som TwinTrac blir riktigt värdefullt och då behöver man å andra sidan kanske en större traktor enligt Per. Detsamma gäller troligen om man går upp i ”skotarklass” med 12-tonsvagn. När vi tittade på olika skogsekipage hos Lantmännen Maskin i våras så hade 12-tonsvagnarna från Kesla och Moheda båda Valtra N-traktorer framför sig. Den ena dock en N134 med TwinTrac som nu då verkar försvinna. Enligt Per så har Lantmännen Maskin beställt ett antal N124:or och det går att få några av dessa med TwinTrac om man skyndar sig.

Transmissionsalternativ för skogen?
Jag frågade Per om vilket av Valtras transmissionsalternativ som passar bäst för skogen och då är hans svar en traktor med Active-transmission med lastkännande hydraulik. Det är mellanmodellen av transmissioner mellan Hi-Tech och Versu och med Active får man en smidig traktor för skogsbruk med bra hydraulkapacitet för kranen. Armstödet för Active-modellen fungerar bra ihop med runtomsvängande stol. Du kan läsa mer om de olika transmissionsalternativen i tråden Valtra 4-serie traktorer i skogen

Här kan du följa med oss på åkturen till Elmiaskogen och lyssna på vad per Wretblad säger om nya Valtra G. I slutet på videon går vi ut och tar en tur runt traktorn också:



1600182685_valtra_g135.jpg

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: tis 15 sep 2020, 20:19
av ss0803
Tack för en bra film!

Ser maffig ut med TractorKing.

Håller inte med om att TwinTrac är överkurs vid skotning. Har man väl vant sig sitter man mest bakåt och skotar sedan.

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: tis 15 sep 2020, 20:25
av Fredrik Reuter
ss0803 skrev:Håller inte med om att TwinTrac är överkurs vid skotning. Har man väl vant sig sitter man mest bakåt och skotar sedan.


Samma här och det var nog därför jag tog upp det tidigare. Har kört med Twin-Trac i skogen och nu på senare tid en del med farsans Valtra 6xxx utan TT.

Skillnaden är enorm med ett evigt snurrande på stolen som skaver på inredning och knän. Visst, det kan gå med turbin och rätt växel och sträcka sig "bakåt" och köra med växelväljaren, men det känns som att man skotar 30% snabbare med TT...

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: tis 15 sep 2020, 21:20
av Signofthecross
Fredrik Reuter skrev:
ss0803 skrev:Håller inte med om att TwinTrac är överkurs vid skotning. Har man väl vant sig sitter man mest bakåt och skotar sedan.


Samma här och det var nog därför jag tog upp det tidigare. Har kört med Twin-Trac i skogen och nu på senare tid en del med farsans Valtra 6xxx utan TT.

Skillnaden är enorm med ett evigt snurrande på stolen som skaver på inredning och knän. Visst, det kan gå med turbin och rätt växel och sträcka sig "bakåt" och köra med växelväljaren, men det känns som att man skotar 30% snabbare med TT...


Eftersom det nu inte går att få så är det ju klart att han säger att det inte såldes så många, men att säga att det är en fördel att inte ha twintrac var kanske att ta i lite väl mycket. Vet att jag läst i någon tråd att någon tyckte det var en fördel att inte ha utskjut på kranen, känns som samma liga........

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 07:31
av JohannesG
Att TwinTrac inte går så mycket i det segmentet, om det nu skulle stämma tror jag snarare har att göra med prislappen än utrymme bak. Vore utrymmet så dåligt skulle ingen vilja ha det över huvud taget, oavsett behov.
Sanningen är nog att många som har körning där TwinTrac inte krävs men vore bra ändå väljer att strunta i det pga priset. Medans som han nämner skall den gå som skördare är det helt och hållet ett måste.
MEN å andra sidan hur stor andel av traktorerna går som skördare egentligen? Så många kan det väl inte vara? Känns nästan som fler går med exempelvis frontmonterad slåtterkross bak. Hela resonemanget haltar lite.
Tror ni Ölmstad löser en egen TwinTrac?

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 10:13
av Grålle52
”En fördel att inte ha twintrac”. Märks att han är inriktad på att sälja.

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 10:29
av stegmaster
Spakbetjening för bakåtkörning måste vel vara bästa lösningen på en traktor med såpass liten hytt.
Växel, gas och styrning måste vel enkelt kunna göras med en spak, så man slipper ratten bak.
Växel och gas finns vel redan på betjeningsbrådan(som snurrar med stolen hur som helst), så det er vel "bara" styrningen att lägga til.
Broms måste man vel ha som pedal, eller?
Var det inte nåt likn, Anders Skördare hadde på dom A serie dom hann bygga om?

Största problemet idag er ju priset på en ny traktor, men får vel inte ens minsta A Serien med lastare under 1/2 mille?
Nån som törs gissa priset på denna G serien?
Jag gissar från 700tkr och uppåt.(Med lastare.)

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 10:31
av Vardon
Grålle52 skrev:”En fördel att inte ha twintrac”. Märks att han är inriktad på att sälja.


Som en fördel att sakna ett ben, strumporna räcker dubbelt så länge. Sen har det ju en del andra nackdelar....

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 11:42
av Torbjörn Johnsen
Jag fick lite kompletterande information från Lantmännen Maskin om att Jake-fäste kan fås monterat på G-seriens traktorer i Valtras Unlimited-fabrik i Finland.

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 14:13
av Camaro1969
Grålle52 skrev:”En fördel att inte ha twintrac”. Märks att han är inriktad på att sälja.


undrar om han säger så om N serien med? 🙃

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 16:54
av gnisten83
Förstår inte resonemanget att bara ha twin trac på modeller uppåt 150hk och då har dom skippat skogstaket med eller?
Efter ha köpt en traktor med twin trac vill jag inte va utan vid skotning heller, blir ett jäkla snurrande på stolen att vara utan 😤
Med den skogskörningen jag har tycker jag de räcker med 100hk som jag har nu, att behöva gå med 50% mer effekt kommer väl kosta drivmedel.

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 17:13
av 80-90
Håller med dej gnisten 👍+1 på den .

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 18:57
av gnisten83
[quote="JohannesG
Tror ni Ölmstad löser en egen TwinTrac?[/quote]
Om de ingreppet görs måste lösning CE märkas för att kunna säljas till kund.
Av samma anledning försvann en en taklucka med nån polykarbonat för eftermontering som togs fram av en forumist o såldes av Lantmännen ett kort tag

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 20:59
av Bert1
En tanke ang TT blir det svårt och få till det med montering av ventilpaketet när ratten är i mitten så det är därför det har minskat?

Re: Valtra G – första åkturen och skogsanpassning (Vídeo)

Postat: ons 16 sep 2020, 21:18
av Fredrik Reuter
Bert1 skrev:En tanke ang TT blir det svårt och få till det med montering av ventilpaketet när ratten är i mitten så det är därför det har minskat?


Nja, det skulle jag inte tro. Dyker man över en TT på ena eller andra sättet, blir man nog så nöjd så man fixar till ventilpaketet, på ena eller andra sättet... 🤔