sön 06 sep 2020, 11:50#665143
Har nu även frågat runt bland “de kloka” i byn. Samma svar där som här. Kedjor, frontvikter och/eller vätskefylla hjul på traktorn fram.
Har räknat och funderat lite till.
Tom vagn belastar traktor med ca 1 ton. När jag kör 3 m massaved så kommer ca ytterligare 700 kg på kroken, boggien 2,20 m bakom grinden.
Är ju ok och traktorn ska belastas med max ca 1,8 ton enligt instruktionsboken.
Däremot när jag kör fallande längder vilket vi gjort på slutet blir det snarare att vi avlastar traktorn, jämförelse med tom vagn.
Jämnvikten på fallande längder kommer mitt över boggien, och jag lägger ofta rotänden bakåt. Då tappar vi tryck på kroken jmfrt med tom vagn eller jmfrt med 3m massaved.
Prövade att flytta boggien. Lyckades inte med mina grejor lossna u-järnen som låser boggien på balken. Slog på en större nyckel så bra jag kom åt men satt rejält. Lyckades lossa bultarna som låser boggien på ramen, men hjälper föga när låsningarna framför och bakom sitter kvar.
Nästa gång jag är på plats blir det nya försök med bättre hjälp...
. Siktar på att sätta boggien till 2,5 m bakom grinden. Borde ge mer tryck med fallande längder och inte för mycket vikt vid 3m massaved.
Ska även vätskefylla framhjulen vid tillfälle.
Kedjor får som sagt inte plats, och prövar hellre vätskefyllda hjul än frontvikter.