Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 91736 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#43542 Dette hørtes spennende ut, er en entr. her i nærheten som har en slik og han var veldig godt fornøyd med den, sist jeg snakket med han. så at den ga hele 67l/min på ekstrahydrualikken, då det burde gi bra fart på en stegmaster
Du må komme med litt mer info når du vet noe?
årsmodell, hurtigkopling, skuffer o.s.v

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#43544 Javisst, kommer snart.. Vet du noe om keto forst aggregatene, ett heter keto forst energy. De er vel ikke så robuste som stegmateren, og sikkert mye dyrere?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#43546 Kjenner ikke konkret til disse, men ut fra det som finnes på nettet så er disse som et stort hogstaggregat bare krympet litt.
Her er litt tekniske data http://www.kone-ketonen.fi/en/mallisto/forst.html
Nødvendig oljeflyt ligger på 120l/min, så det er nok litt i overkant for gravere som våre.
Her er en video hvor det er montert på en valtra( legg merke til den store oljepumpa i fronten)

finnes også en del videoer hvor det er montert på vimek 404
Men legg merke til den lave kvistekraften 10kn(stegmaster`n ligger på ca25kn og den nye helt oppe i 33kn).
får du litt grov kvist med dette tror jeg det blir fort stopp, dessuten er kvistedim. kun 25cm
Dette er sikkert like robust som stegmaster`n, men mye mer kompleks og sikkert 3 ganger så dyr.
Se på denne annonsen om din "dreammachine" http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... T.svl=Link
Kan vel si at jeg traff ganske bra med mitt tips på 1,2 mill :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#43562
stegmaster skrev:Kjenner ikke konkret til disse, men ut fra det som finnes på nettet så er disse som et stort hogstaggregat bare krympet litt.
Her er litt tekniske data http://www.kone-ketonen.fi/en/mallisto/forst.html
Nødvendig oljeflyt ligger på 120l/min, så det er nok litt i overkant for gravere som våre.
Her er en video hvor det er montert på en valtra( legg merke til den store oljepumpa i fronten)

finnes også en del videoer hvor det er montert på vimek 404
Men legg merke til den lave kvistekraften 10kn(stegmaster`n ligger på ca25kn og den nye helt oppe i 33kn).
får du litt grov kvist med dette tror jeg det blir fort stopp, dessuten er kvistedim. kun 25cm
Dette er sikkert like robust som stegmaster`n, men mye mer kompleks og sikkert 3 ganger så dyr.
Se på denne annonsen om din "dreammachine" http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... T.svl=Link
Kan vel si at jeg traff ganske bra med mitt tips på 1,2 mill :lol: :lol:


Oi, jeg holder nok fast på stegmasteren! Blir vel å bestille før nyttår tror jeg..

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#43642 Og går det slik jeg tror, blir det Naarva stegmaster 2000-25 og en begagnat Hanix h36c, i alt rundt 280.000NOK . Så har jeg spart en million i forhold til Vimek 404T :wink: Min kone ser dessverre ikke dette poenget :surp:

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#43644
Rolfo skrev:Og går det slik jeg tror, blir det Naarva stegmaster 2000-25 og en begagnat Hanix h36c, i alt rundt 280.000NOK . Så har jeg spart en million i forhold til Vimek 404T :wink: Min kone ser dessverre ikke dette poenget :surp:

Rolfo


Det var märkligt att din kone inte förstår så elementär matematik. Nå du får väl ta fram nåt förslag på nåt ännu dyrare så du kan spara 2 miljoner istället, det borde väl bli ett bra argument? :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#43647
totte skrev:
Rolfo skrev:Og går det slik jeg tror, blir det Naarva stegmaster 2000-25 og en begagnat Hanix h36c, i alt rundt 280.000NOK . Så har jeg spart en million i forhold til Vimek 404T :wink: Min kone ser dessverre ikke dette poenget :surp:

Rolfo


Det var märkligt att din kone inte förstår så elementär matematik. Nå du får väl ta fram nåt förslag på nåt ännu dyrare så du kan spara 2 miljoner istället, det borde väl bli ett bra argument? :lol:


haha, men turer til syden, det kan hun :smile:

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#43648 280.000,- for en liten hogstmaskin er det ikke mye å si på+ at du har en gravemaskin i tillegg som du kan bruke om sommeren.
Fruen er det vel verre og gjøre noe med? :lol: :lol:
Jeg har averkat ca 100kbm nå i høst og holder nå på og kjøre det frem. brukte ca 1uke på å avvirke, inkludert å lage en vei på ca 100meter for å kommer frem. velger ut noen stokker for saging, resten går i vedmaskina.
SÅ på et bilde du hadde lagt ut noe som lignet på et lite sagbruk, stemmer det?
Hvilke type er i tilfelle dette, hvordan er du fornøyd med det?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#43649 Koner kan man inte förstå sig på! Precis som Stegmaster säger, svårt att göra något åt :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#43655 Det lille sagbruket du ser er et Jonsered 600+ med 95 ccm sag, 20" sverd. Kjøpte det brukt for noen år siden. Jeg må nok sette det opp igjen (vatre det opp) fordi det var dårlig lagret og skinnene var bøyde. Jeg brukte 6"x6" boks som underlag for skinnene. Jeg vil anbefale å kjøpe to brukbare I eller H balkar (160x160) av stål som underlag for skinnene. Når det er rett satt opp, funker det bra.

Ellers, investeringen i "hogstmaskin" kom litt tidligere enn beregnet, men pytt, det er moro (roligt) :grin:

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#43657 Jeg har funderat på at kjøpa et lite sågverk, men har ingen erfarenhet med detta
Nu leverer jeg det lokalt til ei gårdsag, men hadde vore kul at kunne saga lite selv

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#43658 Javisst, der er fint å kunne sage litt sjølv. Det finnes en egen tråd her i dette forum om Sågverk. Sikkert mye fin info.

Rolfo

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#43742 steg, her har du den

http://www.anlast.com/view/?receipt=ok&id=52808

Og leverandøren av aggregatet foreslår slik montasje

Bild


Foten er for å sette ned i bakken og posisjonere maskinen med sving uten å vri på beltene.. Kommentar?

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#43788 Det ser ut til å være en kanon maskin( til en svært bra pris)
Jeg har også s40 halvaut, hutigfeste, og det fungerer bra, så derfor slipper man med en tur ut av maskinen ved skuffebytte, og det er mer en bra nok for oss private. Når det gjelder jibb`en til aggregatet så funderte jeg på det samme som på bilde, men det er et lite problem med dette på så små maskiner.
stegmaster`n med rotator og lenk blir minst 200cm, så lager du armen ut til aggregatet for lang blir det problemer med løftekraft/stabiletet samt og få nok løftehøyde( når aggregatet er nærme maskinene), og lager du den kortere så blir den støttefoten veldig lang (på min hadde støttefoten blitt nesten 150cm), så derfor kuttet jeg ut denne, men jeg ser poenget med å ha en støttefot ved kjøring i terrrenget.
Men skal du ha en støttefot på ca 150cm så må den være ganske solid da den blir såpass lang og dermed mye mer vekt.
Den vil også ta en del av sikten fremover(se bare på videoen med Yanmar med bjm 350 et annet sted i denne tråden)
Jeg hadde også en annen pantent i starten med en forlenger direkte på skuffa, men det ble for tungt , samt at aggregatet gikk i bakken før skuffen:- her er et bilde på min første "patent"
Bild

Bild

Men du finner sikkert en bedre løsning en min, da jeg prøvde meg frem til hva som funket for meg.
Problemer er jo til for å løses!!! :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#43791 Her er et bilde på hvordan jeg bruker det nå
Bild

Bild

Her får du også et inntrykk av hvor stor løftehøyden måtte vært hvis armen skulle vært lenger( og 50cm fra eller til utgjør ikke den store forskjellen)
Og som du ser så hviler motholdet mot stikke så ikke hele belastningen er på skuffesylinderen, og sikten blir også meget bra.
Men det ideelle hadde selvsagt vært og ha en støttefot av og til, men er det for ujevnt terreng så ordner jeg litt med skuffa før hogging, så blir det bedre både under hogging og når virket skal frem med traktor og vogn.
Tar alltid med skuffa på en engenprodusert lett pallgaffel som kan hektes på skjæret for hånd, slik at en får med seg både skuffe og aggregat.
Etter det jeg kan huske tror jeg att jeg har kjørt av det ene beltet en gang på 3 år(ved terrengkjøring) , så det er ikke det store problemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).