Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 93424 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
stegmaster skrev:Skal prøve å besvare dine spørsmål. Vil først bare si at jeg tror det blir tungvint å måtte bruke trykknapp til velgerventil og samtidig velge funksjon til naarva`n( da må du altså betjene 2 trykknapper samtidig med joystick). Det er absolutt en fordel å få det til slik at oljen i utgangspunktet går til naarva`n, da det er denne som brukes mest når den er påkopplet graveren
1. Du bruker ingen knapper når du åpner/ lukker kvisteknivene( først lukkes de store nedre gripklørne og deretter kvisteknivene., og motsatt når de åpnes)
2.Det er 4 knapper på panelet til naarva`n. Denne har jeg montert på venstre joystick.Så jeg velger funksjon med venstre hånd og kjører funkjsonen med høyre hånd.

oppsummering.Naarva`s panel. Når oljen i utgangspunktet går til naarva`n
ingen knapp: store gripklør + kvistekniver åpner /lukker
knapp 1:Stegmating frem +tilbake ( her lukker/åpner de små gripklørne og kvisteknivene aut. i bestemmt rekkefølge)
knapp 2 dobbel fart stegmating frem, vanlig tilbake( holdes inne samtidig med knapp 1under fremmating)
knapp 3 kapping (giljotin)
Knapp 4 tilting av naarva`n

Bare moro og kunne hjelpe. :grin:

Takk, må tenke litt for å forstå dette..

I mellomtida, har du full rotasjon +/-nx360 grader i praksis siden det går en el kabel til naarva'n? Blir ikke den tvinnet?

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

stegmaster  
#48371 Jeg har ikke bare el kabel , men også egne olje slanger som ikke går igjennom rotator( da disse har liten gjennomstrømning for oljen). Jeg har så mye slakk at jeg kan vri minst 180 grader hver vei slik at det blir minst 360 totalt( dette er helt likt som på et vanlig hogstaggregat på en hogstmaskin). Hvis du vill ha det slik som du sier med oljen i utgangspunktet til skuffesylinder, så går det vel an og bruke en fast bryter ( ikke trykknapp) for å vende oljestrømmen til naarva`n og bare bruke trykknapp for og vende til rotator.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#48372 Du kan jo friske opp minnet ved og se på videoen som jeg tok i sommer. Her ser du litt om tilkopplig og hvordan ting åpnes og lukkes under bruk. Slangeopphenget er ikke noe jeg er videre stolt av :oops: , men jeg har det slik for at det skal være raskt og ta av og på( Dette kunne vært lagt opp pent langs bom og stikke permanent, men jeg vil helst ha så lite slanger/kopplinger langs gravestikka som mulig for ikke å skade dette ved graving)
Her er link til videoen

Rolfo  
stegmaster skrev:Jeg har ikke bare el kabel , men også egne olje slanger som ikke går igjennom rotator( da disse har liten gjennomstrømning for oljen). Jeg har så mye slakk at jeg kan vri minst 180 grader hver vei slik at det blir minst 360 totalt( dette er helt likt som på et vanlig hogstaggregat på en hogstmaskin). Hvis du vill ha det slik som du sier med oljen i utgangspunktet til skuffesylinder, så går det vel an og bruke en fast bryter ( ikke trykknapp) for å vende oljestrømmen til naarva`n og bare bruke trykknapp for og vende til rotator.

Javisst, nå forstår jeg litt mere..

Er det slik å forstå at du ikke vil anbefale å la oljen gå gjennom rotatoren dvs at naarva'n da går for sakte? Og siden man likevel må ha el-kabelen, så gjør kanskje ikke et slangesett heller noe problem.. Min rotator ser liten ut, antakelig bare 3/8 nipler på grip uttaket..

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#48375 Det ble jeg fortalt av Ab landbruk hvor jeg kjøpte den.Den skal helst ha 1/2" slanger og i rotatoren tror jeg ikke det er mer 1/4".
Så de anbefalte absolutt og ha slanger utenom rotator. Jeg snakker her om de minste typene rotatorer som finnes på tømmerhengere.Det finnes jo større rotatorer til hogstmaskiner som en sikkert kunne brukt, men disse koster jo en formue.

Rolfo  
stegmaster skrev:Det ble jeg fortalt av Ab landbruk hvor jeg kjøpte den.Den skal helst ha 1/2" slanger og i rotatoren tror jeg ikke det er mer 1/4".
Så de anbefalte absolutt og ha slanger utenom rotator. Jeg snakker her om de minste typene rotatorer som finnes på tømmerhengere.Det finnes jo større rotatorer til hogstmaskiner som en sikkert kunne brukt, men disse koster jo en formue.

Takk igjen, jeg hadde allerede funnet fram videon din og sett på den, skjønner den bedre nå :)

Skal tenke litt. Har allerede kjøpt en to vegs splitt ventil. Kanskje kan jeg styre rotatoren fra PTO med fotpedalen og bruke splittventilen til naarva og skuffetipp/bomtippen?

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#48378 Ja den ideen synes jeg høres bra ut. På din graver som er mye nyere en min så er sikkert fotbetjeningen bedre også, men dette har uansett ikke så mye å si så lenge det bare er snakk om rotatoren.
Du må nesten bare prøve selv og se hva du synes funker for deg. Jeg bruker fløyteknappen som sitter på toppen av venstre joystick for og veksle mellom aggregat og rotator.

Rolfo  
stegmaster skrev:Ja den ideen synes jeg høres bra ut. På din graver som er mye nyere en min så er sikkert fotbetjeningen bedre også, men dette har uansett ikke så mye å si så lenge det bare er snakk om rotatoren.
Du må nesten bare prøve selv og se hva du synes funker for deg. Jeg bruker fløyteknappen som sitter på toppen av venstre joystick for og veksle mellom aggregat og rotator.

Var oppe og diskuterte med traktormannen der maskinen står. Det er synd å ikke benytte 67 l/ min som PTO uttaket gir. Fotpedalen virket myk og grei. Jeg prøver følgende: En splittventil på PTO uttaket som først tenkt, direkte til Naarva'n og el valg til rotator. Betjenes med venstre fot. Betjeningspanel for Naarva'n på høyre joystick. Hva tror du?

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#48438 jovisst, det er jo bare og prøve. Kanskje det funker fint for deg. Jeg hadde ikke sånn pto hydral, på min, så derfor ble det slik som jeg har det nå.Jeg har en fotpedal på høyre side til bomsvingen og den er ikke myk og fin på min maskin, men det tror jeg skyldes at den nesten aldri hadde vært brukt når jeg kjøpte den, så jeg brukte nesten en dag med 5-56 for å få den till og gå sånn noenlunde. 😡
Det er jo bare å prøve, skulle du ikke bli fornøyd , er det ikke så mye arbeid å prøve en annen løsning.
Men dette pto uttaket, er det kombihydaul. slik at det kan stilles om mellom enkelt / dobbeltvirkende?
Da trenger du ikke kjøpe så mye hydral. slanger heller, hvis du kan bruke dette uttaket.

Rolfo  
stegmaster skrev:jovisst, det er jo bare og prøve. Kanskje det funker fint for deg. Jeg hadde ikke sånn pto hydral, på min, så derfor ble det slik som jeg har det nå.Jeg har en fotpedal på høyre side til bomsvingen og den er ikke myk og fin på min maskin, men det tror jeg skyldes at den nesten aldri hadde vært brukt når jeg kjøpte den, så jeg brukte nesten en dag med 5-56 for å få den till og gå sånn noenlunde. 😡
Det er jo bare å prøve, skulle du ikke bli fornøyd , er det ikke så mye arbeid å prøve en annen løsning.
Men dette pto uttaket, er det kombihydaul. slik at det kan stilles om mellom enkelt / dobbeltvirkende?
Da trenger du ikke kjøpe så mye hydral. slanger heller, hvis du kan bruke dette uttaket.

Jeg tror PTO'en omstillbar til enkeltvirkende, i hvertfall er det en egen tykk returslange ekstra for bruk av hammer.

Har brukt noe tid på å finne ut av de mange ekstra knappene på joystickene som er til overs etter at rototilten er fjernet av forrige eier. Klarer ikke å få strøm til kretskortet og fram til mikrobryterne og lar denne løsningen ligge. Trenger bare en knapp og bruker fløyteknappen til å veksle mellom rotator og aggregat som du også gjør.

Vil montere den magnetiske vekselventilen på hovedbommen nært kingbolten/ førerhuset, har laget festebrakett i kveld. Nå er jeg trøtt..

Tror at aggregatet kommer i morgen.

Rolfo

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#48459 Er det føre for å kjøre med gravmaskin hos deg nå(tenker på snømengde)?
Her sør er det ca 5 cm snø så da går det greit.
Håper du får tid til noen bilder opp i det hele.
Jeg vil selv prøve å få tatt litt bilder og video , men det har vært så mye dårlig vær(regn) at det ikke har vært mulig å bruke videokamera(Vil ta litt film når jeg tar litt større trær en på den forrige filmen ).

Rolfo  
stegmaster skrev:Er det føre for å kjøre med gravmaskin hos deg nå(tenker på snømengde)?
Her sør er det ca 5 cm snø så da går det greit.
Håper du får tid til noen bilder opp i det hele.
Jeg vil selv prøve å få tatt litt bilder og video , men det har vært så mye dårlig vær(regn) at det ikke har vært mulig å bruke videokamera(Vil ta litt film når jeg tar litt større trær en på den forrige filmen ).

Det er ca 0,5 m snø i lavlandet der jeg har noe skog, og mye mer oppe i høgda der jeg har mest. Vet ikke hvor mye snø gravemaskinen klarer. Hvis nøen er pulveraktig under skorpen, vil det nok bli problemer. Hvis det blir noe prøving i vinter, så blir det her nede. Trodde ikke jeg skulle komme så langt med dette prosjektet i år ;), ville bare prøve meg fram med billig og lett utstyr..

jeg skal ta noen bilder etter hvert, vet ikke om jeg tør tå a noen actionbilder ennå ;)

Ja du må ta en video så klart, det finns vel tykke trær på Sørlandet også ;)

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#48470 Jada, her er nok av store trær, men de jeg hogger på den videoen var noe småtrær som måtte vekk for å få bedre lagringsplass
for veden. Det hender jeg hogger gran og furu som er mye større en 30cm i roten, men disse feller jeg med motorsag og kjører de deretter igjennom stegmaster`n. Det som er fint med og hogge med stegmaster`n i tillegg til å kviste trærne er at en kan samle trærne sammen i hauger, så går mye fortere når en kommer henter de med tømmervogna når det ligger samlet, istedet
for som vanlig hogst hvor det ligger stokker over alt hvor en enten må kjøre etter dem, eller bruke vinsjen.
Tror nok at 0,5m snø kan bli i meste laget, men det kommer vel en vår etter hvert, så da blir det nok fart på sakene.
Hvis det er greit å komme til trærne, så går det ganske fort unna tross alt. Jeg hugget ca 100kbm på 1 uke ( ca 3-5 t dagen)
Dette var stort sett gran og furu.
Jeg kom over et bilde på nettet av en fendt, var det noe liknende dette du tenkte på i begynelsen.
Bild

Rolfo  
#48473 Eksakt, den løsningen med Fendt'en var det jeg tenkte på. Blir som en "miniskördare", ja ikke så liten heller. Og så ser man jo framover hele tida. Vil tro at ombyggning, kranen og hydraulikkaggregatet koster minst 200.000 NOK, pluss fellingsaggregatet. Med en ekstra traktor blir det jo noen kroner, men likevel billigere enn proffs utstyr. Men jeg valgte jo en annen løsning til slutt :)

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
Rolfo skrev:Eksakt, den løsningen med Fendt'en var det jeg tenkte på. Blir som en "miniskördare", ja ikke så liten heller. Og så ser man jo framover hele tida. Vil tro at ombyggning, kranen og hydraulikkaggregatet koster minst 200.000 NOK, pluss fellingsaggregatet. Med en ekstra traktor blir det jo noen kroner, men likevel billigere enn proffs utstyr. Men jeg valgte jo en annen løsning til slutt :)

Synes du er veldig forsiktig i dine prisoverslag, tror nok at dette hadde blitt ganske dyrt+ at dette er ikke noe du kan ta av traktoren på 5min heller. Bare det aggregatet koster ca 400.000-500.000 nytt og krana koster nok også minst 200.000 + arbeid for ombygging og hydraulaggregat.
Dette er en maskin som er til salgs ho Prosilva oy i finland, her kan du se fler bilder(legg merke til hytta innvendig)
http://www.prosilva.fi/vaihtokoneet.php ... link=0&h=1

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).