Traktorer och processorer

Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

281 inlägg 91939 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#46978
stegmaster skrev:Utrolig at du har klart og holde vekta nede på ca 40kg(så ut dem den veide 140kg :lol: )
40 cm rotator+ lenk og ca 173 på stegmaster=213cm
125cm arm +80cm fot + 10 cm rot.feste=215cm
Så det burde vel gå akkurat uten att aggregatet går i bakken før foten.
Men dette har nok Nord Norges store ingeniør målt og kontrollert kjenner jeg han rett!!! :lol: :lol:
Hadde vært veldig fint med en eksakt tegning på dette hvis det funker fint, så får jeg finne en smed her nede som kan hjelpe meg og lage en lik. :?:


Hei, tok badevekta til fruen, og konstruksjonen veier 65 kg, rotator og lenkeledd 20 kg kommer i tillegg. Fra midt på innfestingsplate til senter hull i ørene er det 130 cm, til trykkplata (foten) er det 90 cm, offset til venstre er 43 cm. Lenkeledd og rotator bygger 40 cm tilsammen, så det går vel akkurat. Har brukt 100mm x 100 mm firkantstål 5 mm tykt, innfestingsplate 25 cm x 40 cm 10 mmm tykk, fotplate 22 x 30 cm 12 mm tykk (brukte det jeg fant..) Fotvinkel er 20 grader off senter. Skal lage tegning.

Rolfo

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47078 Det var jo veldig bra med bare 65kg også(er fruen din som fruer flest kan en vel være ganske sikker på at badevekta ikke viser for mye ihverfall :lol: :lol: )
Det skal bli veldig interessant og høre hvordan dette går, du vil ihverfall få en enorm rekkevidde hvis du holder bommen rett ut(130cm + gravearmen, blir vel ca 6m fra maskinsenter)
ps. den rekkevidden som oppgis i broshyrer er inkl.skuffen, så en må trekke fra ca70- 80cm .

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47080
stegmaster skrev:Det var jo veldig bra med bare 65kg også(er fruen din som fruer flest kan en vel være ganske sikker på at badevekta ikke viser for mye ihverfall :lol: :lol: )
Det skal bli veldig interessant og høre hvordan dette går, du vil ihverfall få en enorm rekkevidde hvis du holder bommen rett ut(130cm + gravearmen, blir vel ca 6m fra maskinsenter)
ps. den rekkevidden som oppgis i broshyrer er inkl.skuffen, så en må trekke fra ca70- 80cm .


Ja fruen holder vekta under kontroll :)
Tror du at ekvipasjen generelt blir ustødig (kommer vel an på treets størrelse)? Har du bladet (skjæret) framvendt og nede som støtte eller har du det bakvendt som motvekt? Og skuffa, henger den på gaffelen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47083 Det med hvor stødig det blir er litt vanskelig og si før en har prøvd, men skal innrømme at 130cm høres mye ut.
Skuffa har jeg på den selvlagde pallegaffelen kun under transport til hogstfeltet, hvor jeg sette dette av mens jeg hogger.
Skjæret er fint som du sier å ha som en støtte, spesielt i nedoverbakke er dette fint for å forhindre maskinen i og skli samtidig som en kan vatre graveren så en sitter nesten rett.
Men normalt bruker jeg og ha skjæret bak, slik at drivmotorene er i kjøreretning, dette for å hindre avsporing av beltene (treffer du ei rot med styrerullene først klemmes beltestrammeren sammen og faren for avsporing av belte er mye større)
Litt dårlig forklart dette, men du vil skjønne hva jeg mener når du får Hanix`n ut i terrenget.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47084 Hadde litt på hjertet før sengetid.
Etter hva jeg forstod så har du ikke tenkt å bruke hele rekkevidden på denne armen, men derimot ha den litt tiltet oppover og foten ned , for da kommer jo alt nærmerer maskinen.Slik som på denne videoen(yanmar 3,8t med bjm 350 vekt ca 300kg)

Her er et bilde på det hurtigfeste som er på maskinen (den stanga brukes for og løse ut skuffa, den nye du tar på går i lås aut.)
43.jpg

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47087
stegmaster skrev:Hadde litt på hjertet før sengetid.
Etter hva jeg forstod så har du ikke tenkt å bruke hele rekkevidden på denne armen, men derimot ha den litt tiltet oppover og foten ned , for da kommer jo alt nærmerer maskinen.Slik som på denne videoen(yanmar 3,8t med bjm 350 vekt ca 300kg)

Her er et bilde på det hurtigfeste som er på maskinen (den stanga brukes for og løse ut skuffa, den nye du tar på går i lås aut.)
43.jpg


Javisst, det var en grei video sammenlignbar med det jeg legger opp til (du er god å finne fram eksempler på nettet..)
Max rekkevidde kan anvendes der man står trygt (oppoverbakke f.ex) eller der treet er lett..

Så er det når man vil sette klippen fra seg sammen med festebommen. Vil den stå støtt?. Neppe. Kanskje min løsning med offset'en gjør at det går greitt å sette den fra seg, de stør seg mot hverandre? På den videon du fant fram, er det en ekstra fotutvidelse, lurer på om det er for å sette fra seg og at det blir stødigere. Kanskje min løsning med offset'en gjør at det går greitt å sette den fra seg, de stør seg mot hverandre?. Ser også ut til at han klamrer klippen fast i bommen / foten under manøvrering..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47121 Javisst, maksrekkevidde bruker du bare når du klipper av treet. så kan du tilte armen nærmere maskinene mens du kvister.
Når du sier stå støtt, mener du da når klippen parkeres for å bruke skuffa istede, eller tenker du på når du parkerer maskinen for kvelden med klippen påmonteret?
Du må nok ha en slags form for polstring på armen(griper du rett på stålet blir knivene for sløve), slik at du kan gripe rundt den men gripearmene på klippen, når du skal sette foten i bakken. Det med stabiliteten er jo ikke så mye et sikkerhetsspørsmål, da klippen nesten alltid er nærme bakken, så faren for og velte er ikke stor. Har du grovt virke(ca30cm) og lange trær, så går det stort sett greit etter at en har fått klippet av den første stokken( Da blir vekta betydelig mindre)

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47128 Jaha, det høres greit ut men må jo prøves ;)

Jeg tenkte på situasjonen med å kople av utstyret, hvordan sette det stødig fra seg. Kan jo sette klippen i fellingsläge, blir vel stødigere da. Ellers tenkte jeg den slengte mye fra side til side ved flytting i ulendt terreng, men det blir vel ikke så ille..

Maskinen (graveren) er min nå, men kommer ikke før det høver med transport fra Sør-Norge.

Stegmateren er under produksjon i Finnland.

Av nysgjerrighet, vet du noe om BJM 350, den er vel nokså lik men har jo sagsverd. Pris?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47152 Jeg setter alltid stegmasteren i fellingsläge når den koples ifra(med klørne åpne) da står den ganske stødig.
Jeg belter også med stegmasteren i rotator hengende så nær maskinen som mulig(Den slenger litt hvis det går for fort eller er veldig ujevnt), men det er ikke noe stort problem.
Med din pantent kan du jo bare lukke kvisteknivene og de små gripklørne rundt armen, så burde den henge helt i ro under transport.
Kjenner ikke spesielt til dette bjm 350 aggregatet, annet en det som står på deres webside.Men det er som du sier omtrent som stegmaster bare med sagkjede( også likt arbro 350 og tapio 250). Men disse må du ha pc montert i graveren for å styre det med, det var nettopp grunnen til at jeg solgte mitt tapio 250 (hadde mye trøbbel med data på dette) og byttet til stegmasteren, som er mye enklerer oppbygd.
http://www.bjmmaskin.se/?page_id=14
Du må si ifra når du får beskjed at stegmasteren er på vei, for de skal lage noen nye kvistekniver som er sterkere, så dette blir nok rettet før du får ditt.
Jeg klarte nettopp og bøye begge på min, så derfor skal de konstruere nye sterkere kniver. Jeg venter på de nye knivene nå, så mitt er ute av drift for øyeblikket. :x

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47153 Her er noen linker til de forskellige aggregat
Pris på nytt tapio 280( er nok omtrent det samme på de andre), er vel nesten 100.000,- dyrere enn stegmasteren
http://www.mascus.no/Skogsmaskiner/Hogs ... b69ad.html
Her er websiden til tapio(velg video)
http://www.riuttolehto.fi/?do=open&page=53&ok=1&
Her er webside til den svenske forhandleren av arbro( tilverkarens webside ligger nede)
http://www.andersskordare.se/7.html
Her kan du se hvem du har gått i næringen. :lol: :lol:
http://www.riuttolehto.fi/static/TAPIO_TWISTER.pdf

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47156
stegmaster skrev:Her er noen linker til de forskellige aggregat
Pris på nytt tapio 280( er nok omtrent det samme på de andre), er vel nesten 100.000,- dyrere enn stegmasteren
http://www.mascus.no/Skogsmaskiner/Hogs ... b69ad.html
Her er websiden til tapio(velg video)
http://www.riuttolehto.fi/?do=open&page=53&ok=1&
Her er webside til den svenske forhandleren av arbro( tilverkarens webside ligger nede)
http://www.andersskordare.se/7.html
Her kan du se hvem du har gått i næringen. :lol: :lol:
http://www.riuttolehto.fi/static/TAPIO_TWISTER.pdf


Til den siste, ja den ligner bare at min "twister" er mye billigere og like god!

Ellers, blir mer sikker på valget av Naarva stegmaster når jeg ser prisene på de andre. Synes ellers at skogsutstyret er "överdatorisert", det finnes jo ikke noe enkelt og funksjonelt mer..Ikke rart at det blir dyrt.

Det e interessant dette med forbedrede kvistingskniver. Regner med at jeg får det beste og nyeste.

Regner med at du tar mest bjørk? Hva gjør du når stammen deler seg i to like store grener?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47230 Det som hugges er nok jevnt fordelt på bjørk, furu(tall) og gran, til nå i år ca 140kbm.
Når jeg kvister og kommer til en splitt, så åpner jeg knivene og mater frem så klippen kommer frem til splitten og klipper akkurat der så får du 2 deler igjen i aggregatet, prøver deretter og gripe den ene delen med de 2 små klørne og åpner deretter de andre knivene så det andre detter ned på bakken( tar denne delen etterpå på vanlig måte).
Et annet mindre problem med denne type aggregat er at det ikke har "nedre kvistekniver" for og ta de nederste kvistene på et tre.Dette løser jeg ved og lukke de små gripklørne(disse sitter ganske lavt mot bakken) lett inntil stammen sammtidig med de andre, og løfter så hele aggregatet opp og ned langs stammen før det klippes av, så bruker det meste av kvister og forsvinne.
en annen mulighet er og klippe treet og kviste det fra toppen mot roten, en må da passe på og åpne litt på kvisteknivene ved hvert steg, ellers vil de trenge inn i stammen. Dette ble mye teori, men dette er teknikker som kommer etter litt bruk.
Du må bare være litt tålmodig til og begynne med,NB ingen er utlært første dagen: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

stegmaster  
#47506 Fikk de nye kvisteknivene til stegmasteren idag, er nettopp ferdig og montere de på.
De nye var forbedret på flere punkter.Sterkere konstruksjon, beskyttede smørenippler+ at sylinderen som åpner/lukker knivene nå er mulig å demontere(på de gamle var sylinderen sveist fast til den ene kniven så denne måtte også byttes hvis kniven ble skeiv.Håper å komme igang med hogging i slutten av uka, da vi fremdeles har grønn kald vinter her sør.
Jeg forsetter med mine innlegg i denne tråden, da man vel kan si at den har sporet av litt fra utgangspunktet allikevel, så ødelegger jeg ikke den nye tråden din. Ser ikke ut som det er andre her på forumet med stegmaster, men det kommer kanskje etter hvert, håper du får svenskene mer på banen på den nye tråden(dennne har blitt litt norsk etter hvert) :oops:

Avatar Fallback

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

Rolfo  
#47626
stegmaster skrev:Fikk de nye kvisteknivene til stegmasteren idag, er nettopp ferdig og montere de på.
De nye var forbedret på flere punkter.Sterkere konstruksjon, beskyttede smørenippler+ at sylinderen som åpner/lukker knivene nå er mulig å demontere(på de gamle var sylinderen sveist fast til den ene kniven så denne måtte også byttes hvis kniven ble skeiv.Håper å komme igang med hogging i slutten av uka, da vi fremdeles har grønn kald vinter her sør.
Jeg forsetter med mine innlegg i denne tråden, da man vel kan si at den har sporet av litt fra utgangspunktet allikevel, så ødelegger jeg ikke den nye tråden din. Ser ikke ut som det er andre her på forumet med stegmaster, men det kommer kanskje etter hvert, håper du får svenskene mer på banen på den nye tråden(dennne har blitt litt norsk etter hvert) :oops:


Skriv hvor du har lyst. Svenskene er nok opptatt med de store maskinene ;)

De nye kvisteknivene, de er vel slipt slik at de kvister både på inn- og utsteg om nødvendig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 365S med lett huggervogn for vedhenting

totte  
#47639 Jag är i stället upptagen med ännu mindre maskiner :lol: Men jag läser alltid era diskussioner, det är mycket intressant att följa era byggen, tyvärr har jag inte mycket att tillföra diskussionen, eftersom jag inte har varken traktor eller grävmaskin. Men som sagt det är väldigt roligt att läs, har alltid tyckt det är jättekul att bygga saker själv och se sådant som andra bygger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).