Traktorer och processorer

Krångel 4wd case ih 1056xl

13 inlägg 4924 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krångel 4wd case ih 1056xl

Daniel9303  
#646815 Tjabba! Är det nån här inne som sitter på nå svar angåenge 4hjulsdriften på en 1056Xl?
Den vill inte hoppa ur 4hjulsdrift?
Fattat att de är lite av ett vanligt fel på dom men vad lite mer specifikt brukar de vara som är orsaken till problemet? :-b :-b



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Avslutat-02  
#646846 Är det inte en solenoid som styr detta...

Opåverkad så ligger 4wd i och påverkad så är det 2wd...
Om jag minns rätt..

Kan vara så enkelt att det behövs lite omvårdnad bara...

Användarvisningsbild

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

fendt311  
#646862 Är det solinoid så måste den vara en två spolig. Då är det tre ström kablar som går in i solinoid. Då kan det vara så att ena spolen har gått sönder.

Användarvisningsbild

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Fredi  
#646865
fendt311 skrev:Är det solinoid så måste den vara en två spolig.


Varför det? Jag har två traktorer med 4 hjulsdrift av olika märke, båda har magnetventil med en spole till 4 hjulsdriften.

Användarvisningsbild

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

fendt311  
#646909
Fredi skrev:
fendt311 skrev:Är det solinoid så måste den vara en två spolig.


Varför det? Jag har två traktorer med 4 hjulsdrift av olika märke, båda har magnetventil med en spole till 4 hjulsdriften.

Du har helt rätt när det är magnet ventil. Det är skillnad på magnet ventil och solinoid. Men som vinterrojarn beskrev så måste den vara två spolig. Jag förstod honom fel. Täckte inte på att han menade magnetventil. Är det bara solinoid (elektriskt) styrt så måste det vara två magneter. En för tryck och en för drag.

Avatar Fallback

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Avslutat-02  
#646911 Det var mest en fundering...var länge sedan jag kröp runt i en case 1056xl..men hade för mig att växlingen emellan 2-4wd skedde med en solenoid eller magnetventil...

956: an hade väl 2 ventiler...
Och 1056:an är dess storebror, så det är mycket möjligt att det är fler som jobbar mot/med varandra..

Huvudsaken är att man inte jagar ett hydrauliskt/mekaniskt fel när det är elektriskt...

Användarvisningsbild

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Daniel9303  
#647000 Okej okej! Har bytt olja och filter samt varit lös med magnetventilen? 2 kablar till den iallafall.
Va ut och testa nyss och verkar vara den som börjar bli trött... koppla i och ur 1-2 gånger sen verka den stanna i 4wd 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Avslutat-02  
#647007 Låter som om den skärvar...eller så tappar magneten styrka...

Verkar vara ganska dyra grejer...

Användarvisningsbild

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Daniel9303  
#647011 Gör ju de... men vad är det som händer efter magnetventilen? Den trycker olja via tryckrör in i transmissionen igen o vad händer där inne? 🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Avslutat-02  
#647059 Ventilen styr väl flödet eller?
Flödet trycker väl på ett hjul som driver ett drev som sedan driver axeln för framhjulsdrift.

Nu skulle jag tro detta är så enkelt beskrivet...
Så att man fattar att det är mer saker innanför..
Men man får en syn ungefär det fungerar..
En converter helt enkelt..

En hydraulisk momentomvandlare som driver en kraftöverföring...
Ett pumphjul (som sitter på svänghjulet, vevaxeln) med skovelhjul (fungerar i princip som propellrar) överför kraften via oljan till ett turbinhjul med skovelhjul på. Pumphjulet har en frihjulsfunktion.

Användarvisningsbild

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

skogsBG  
#647094 Det lät som en beskrivning av en hydraulisk fyrhjulsdrift , men är det inte vanligast med mekanisk på IH 1056 ? I så fall styr väl oljan en lamell- eller klokoppling mellan fram och bakaxel . En klokoppling kan tjura fast så att man får backa lite för att den ska släppa .

Avatar Fallback

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647095 En lösning är att magnetventilen styr oljan till en flerlamellkoppling som behöver tryck för att öppna kopplingen annars är kopplingen låst av fjädertryck.
Så funkar de på halvgamla Valmet/valtra

Användarvisningsbild

Re: Krångel 4wd case ih 1056xl

Daniel9303  
#647754 Nu har ja gjort ren solenoiden igen o satt tillbaka och nu funkar de ! Tack för alla svar :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).