Traktorer och processorer

Inget bromstryck zetor

6 inlägg 3718 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inget bromstryck zetor

Zetor8441  
#645194 Hej,
Har en Zetor proxima 8441 från 05. Har ett problem med att det inte byggs upp något tryck i bromsarna, måste hålla in bromsen för att kpa ska öka. Det pyser som satan från en vad jag tror är bromsventil, inringad på bilden:
1589818105_20200518_180040.jpg


Om jag drar ut det där locket och vrider på de så att det fastnar i yttersta läget så slutar det pysa.
Vad kan vara galet?
Har hittat på delen nedan men verkar inte va så lätt att få tag på i sverige så går det att fixa utan att behöva köpa en ny?
https://www.kramp.com/shop-sk/sk/p/dvojit%C3%BD-brzdn%C3%BD-ventil--53234902?categoryId=mmcModel-24094890



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Inget bromstryck zetor

Suneland  
#645216 Finns att få tag på för 2000kr ungefär om man letar runt lite, köp en ny. Leveranstiden kan dock vara rätt lång från utlandet så traktordelar.net kan nog bara ett alternativ för 1500kr till.. Därefter ser du till att dränera lufttanken då å då på den där bottenventilen så du inte får så mycket vatten i systemet. Pneumatik gillar inte vatten som fryser i delarna och inte korrosion som blir heller för den delen och det är det som gör dom otäta.

Avatar Fallback

Re: Inget bromstryck zetor

Avslutat-02  
#645223 Oie.se hade till din traktor men den heter bromstrycksregulator 1600 kr exkl moms.

Kolla där....

Användarvisningsbild

Re: Inget bromstryck zetor

Suneland  
#645262
vinterrojarn skrev:Oie.se hade till din traktor men den heter bromstrycksregulator 1600 kr exkl moms.

Kolla där....


Det är inte samma pryttel, den oie har är bara lufttrycksregulatorn, den som är på bilden är en bromsförstärkare som används då man inte har fyrhjulsdriften inkopplad om jag inte minns helt fel.

Avatar Fallback

Re: Inget bromstryck zetor

Avslutat-02  
#645264 Okej..
Då får man leta vidare.

Användarvisningsbild

Re: Inget bromstryck zetor

BNO  
#648878 Det är sannolikt fukt som är problemet.
Skruva isär luftledningarna och dela på ventilen mellan bromsvätskecylindern och luftventilen.
Den fyrkantiga biten med 4 skruv mellan gjutjärns cylindern till vänster på bilden och luftventilen i aluminium till höger på bilden.
Obs! Rör inte bromsen!
Lossa muttrarna på den den delen du vrider på när det tystnar, under sitter 3 skruvar, lossa dom och ta isär och rengör det brukar vara rost p.g.a. fukt. Tryck isär kolven inuti (håll koll på fjädrarna så du inte sätter dom fel).
Det som brukar gå sönder är en o-ring på kolven, men oftast räcker det med att rengöra och smörja in.
Lycka till ju

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).